Skjule rør i ejerlejlighed

Hej lds,

Jeg har en ejerlejlighed på 3.sal som jeg skal til at renovere. I forbindelse med renoveringen vil jeg gerne have fjernet radiatoren og etableret gulvvarme. I samme omgang vil jeg gerne have skjult rørene, som går videre op til 4.sal, inde i en kasse frem for de er synlige. Rørene er koblet til fjernvarme, så det er ikke lovligt at lave skjulte samlinger.

I den anledning har jeg to spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:

1. Er det lovligt at skjule samlingerne hvis rørene svejses og er det overhovedet til at svejse så små rør - ved ikke den præcise tommer røret er, men vil skyde på 1", eller hvad man nu brugte i 40'erne til rørføring i lejlighed.

2. Må man godt lavet et knæk som vist på nedenstående tegning, eller kan de give anledning til problemer? (øverste tegning viser hvor rørene går nu, og nederste er ønsket løsning)

PFT

 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Må du gerne ændre fra radiator til gulvvarme? Hvad med varmeregnskabet? Sidder der ikke en måler på din radiator?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Har fået lov af ejerforeningen til at lave gulvvarme i hele lejligheden, såfremt jeg knytter en acceptabel måler på til forbrug. 


Formoder at man kan få en der skal sidde henne ved Gulvarmeshunten til at måle forbruget, eller er det helt ved siden af?

Godt.. det sprang bare lige i øjnene🙂
Hvis i har firma til det f.eks. Ista, har de vel målere, der kan anvendes?
Jeg har ikke noget godt bud på, om du skjule samlingerne,  håber andre byder ind🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis det ikke er direkte fjernvarme, men med veksler imellem, er der tale om et lukket centralvarmeanlæg, som derfor gerne må vi indeholde skjulte samlinger.

Dog er det ikke noget man anbefaler.
Hvis du kan få lov, kan du koble på hos over og underbo i stedet, og lave et træk i pex i et stykke.

Elektronikteknikeren
Velkommen på LDS.
Du skal virkelig have styr på hvordan du skal afregne fjernvarmeforbruget. Det mest enkle er at have sin egen tilslutning til fjernvarmeværket, så du afregner direkte med dem.
Hos os har vi 4 ejerlejligheder på samme tilslutning fra fjernvarmeværket. Derefter har vi et fordelingsnet inden varmen kommer ud til den enkelte lejlighed. Vi har så monteret 4 bimålere der måler kwh forbruget. Varmetabet i fordelingsnettet deler vi.
Er der målere på de enkelte radiatorer hos jeg, bliver det “ikke for ammatører”. Der skal professionelle til.
Har i ikke et firma til at sørge for aflæsning og varmeregnskab? Det eneste rigtige er at lade dem stå for varmemålingen - og måleren. 


Søren O
Annonce
Det er direkte fjernvarme, så går desværre ikke.

Har godt nok også tænkt at det var en løsning - får dog først nøglerne til lejligheden i det nye år, så kan ikke rigtig tillalde mig at høre over- og underboen endnu synes jeg. Tænker dog ikke det er noget de vil være så vilde med, da sådan en samling vil se grimt ud ved hhv. deres loft og gulv.

Hvis jeg får lov af dem bliver det nok også den løsningen, men vil bare gerne vide om det andet er helt umuligt, så jeg har det som backup 😊

Tak for info Søren. Må ærlig indrømme jeg ikke har helt styr på hvordan aflæsning af varme foregår, da jeg ikke kiggede på det da jeg var oppe og se den. Et fordelingsnet bliver nok ikke noget jeg får lov til, så skal jeg have trukket et rør op igennem alle de andres lejligheder, hvilket jeg næppe tror de går med til.

Tænker at betale mig fra tilkobling til de eksisterende rør + opsætning af måler, så jeg har nogen at komme efter hvis noget går galt. Burde vel være muligt for en erfaren vvs'er at få sat en måler til selvom der så er en måler på hver radiator der skal flyttes hen til hvor shunten er?
Et pexrør kan eventuelt hugges ind i væggen så den ikke skal bøjes hen til den anden. Og det behøver ikke at være grimt ved over / underbo.
Men du skal have lukket for vandet, og det er autoriseret arbejde når det er direkte fjernvarme. Det med at lukke for varmen i nogle timer kan blive en udfordring i hvis det er streng vinter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Venter gerne til foråret hvor der er lidt mere varme, så længe jeg kan få skjult rørene 😊. Hvordan vil du lave det pænt? Hvis man bare lader et pex rør stikke op og skal kobles til et gammelt jernrør tænker jeg umiddelbart ikke det ser særlig godt ud.

Bliver nødt til at trække røret med over til det andet, da jeg skal have en lille inspektionslem der - ellers kan jeg ikke få lavet en t-samling, så jeg kan køre en afgrening over til hvor gulvarmeshunten skal være.
Man ikke umiddelbart sige hvordan uden at se hvordan det sidder. Med det kan jo være lige så pæn som nu. Du startede med at spørge om det kan svejses sammen. Det kan sagtens lade sig gøre.Det skal nok være en VVS`r over 40-50 år Da han var ung svejsede man alle varmerør sammen under gulve i parcelhuse m.m.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis