Skjule rør i ejerlejlighed

Hej lds,

Jeg har en ejerlejlighed på 3.sal som jeg skal til at renovere. I forbindelse med renoveringen vil jeg gerne have fjernet radiatoren og etableret gulvvarme. I samme omgang vil jeg gerne have skjult rørene, som går videre op til 4.sal, inde i en kasse frem for de er synlige. Rørene er koblet til fjernvarme, så det er ikke lovligt at lave skjulte samlinger.

I den anledning har jeg to spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med:

1. Er det lovligt at skjule samlingerne hvis rørene svejses og er det overhovedet til at svejse så små rør - ved ikke den præcise tommer røret er, men vil skyde på 1", eller hvad man nu brugte i 40'erne til rørføring i lejlighed.

2. Må man godt lavet et knæk som vist på nedenstående tegning, eller kan de give anledning til problemer? (øverste tegning viser hvor rørene går nu, og nederste er ønsket løsning)

PFT

 
Hej lds, Jeg har en ejerlejlighed på 3.sal som... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super, tak - og vi er enige om at det er fuldt lovligt at skjule sådan samlinger væk hvis de er svejset?
Der er primært to grunde.

1. Jeg synes radiatorer og rør der går igennem lejligheden ser grimme ud.
2. Der er kun 2 radiatorer i lejligheden på 50kvm, en i stuen og en i soveværelset. Radiatoren i stuen er placeret uhensigtsmæssigt i forhold til kulebro (som vist på nedenstående billede), så i stedet for at tænke på om man skal have trukket rør rundt til en ekstra vil jeg hellere bare smide gulvvarme i det hele.

Er godt klar over det er en lidt dyre løsning, men synes man lige så godt kan gøre tingene ordentligt nu man er i gang med andre ting i lejligheden.

 
Det varmer jo nok en stor del nede ved underboen. Men det er de sikkert glade for. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der vil være isoleret under gulvvarmeslangerne + varme har det trods alt med at bevæge sig op ad, så mon ikke størstedelen ender i min lejlighed.

Synes dog vi er kommet lidt på et sidespor i forhold til mine oprindelig spørgsmål nu.
Annonce
Jo, vi er kommet langt ud, men varme bevæger sig altså ikke opad. For luft og for de fleste væsker gælder det at de får en mindre vægtfylde når de varmes op og derfor vil stige op, men det gælder af gode grunde ikke for faste materialer, som etageadskillelsen består af.
God pointe og du har selvfølgelige ret i det, men vil dog stadig vove at påstå at langt over størstedelen af varmen forplanter sig op ad, da slangerne og varmefordelingspladerne liggerne næsten lige under gulvet + isolering på undersiden af spånpladen hjælper mod at varmen siver ned. Derudover er differencen mellem temperatur på mit gulv og underboens loft ikke så store, så tabet i slangerne vil stadig være minimalt for mig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis