Håndværkere og mail

Nu er det godt nok et gør det selv forum, men jeg fornemmer at mange her har en håndværksmæssig baggrund så måske kan i opklare noget jeg undrer mig over.
Hvorfor kan håndværkere ikke finde ud af at lande en aftale over mail?
Min erfaring er at ca halvdelen ikke svarer på min første henvendelse. Den anden halvdel kommer gerne med et tilbud og er evt ude og se på opgaven. Fint, men så oplever jeg at de ikke svarer hvis jeg har spørgsmål til tilbuddet, mindre ændringer og i et enkelt tilfælde simpelthen foreslår at vi skal finde et tidspunkt for opgaven. 
(Og nej, jeg gider ikke snakke i telefon med dem. Vi lever da i det 21 århundrede).
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt du lever i 21. århundrede. Det er bare ikke altid tilfældet med håndværkerne. De har oftest mere travlt med deres fag i stedet for de nyeste gadgets  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sådan fungerer det ikke. Jeg har eksempelvis mange kontakter på savværkerne hvor de ofte af udenforstående vil betegnes som verdensfjerne nørder.

Det er dig der har brug for deres ekspertise, og så må du spille efter deres regler.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, det er jo helt den enkelte håndværker, eller anden virksomhed, der afgøre hvor meget energi man vil bruge på service og lign. Det kan fint gå i opgangstider at være mere eller mindre ligeglad med kunderne, men i nedgangstider husker man de ubehøvlede og gider ikke bruge eller anbefale dem. Så får de sværere ved at få butikken til at løbe rundt. Så alt i alt er det en dårlig strategi at pisse på kunderne.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
ClausKM skrev, at han ikke gad snakke i telefon med håndværkerne, fordi han lever i det 21.århundrede, og det er ikke det samme som at håndværkerne pisser på kunderne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg mener at man bør forvente at håndværkere og virksomheder vender tilbage på forespørgsler mv. på mail i det 21. århundrede. Alt andet er dårlig stil og dårlig service - men det er jo en smagssag.

Derudover vil jeg også helst kommunikere via mail da der så ikke er nogen tvivl om hvad der er aftalt. Det kan senere vise sig temmelig afgørende, samt det er sværere for dem at løbe fra aftalerne.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Nu er det jo sådan at håndværkerne selv har valgt at have en offentligt tilgængelig e-mail adresse og ca halvdelen responderer jo også på den indledende henvendelse. Så jo, jeg oplever det som rigtig arrogant behandling at de ikke kan finde ud af at svare. Det var for så vidt ok hvis de skrev f.eks. "Vi er nødt til at aftale de sidste detaljer telefonisk, kan du ringe efter kl 15" eller lignede. Det er det, at de simpelthen falder af tråden der irriterer mig.
Jeg er nu begyndt konsekvent at gå videre til den næste. En VVS'er i mit område har således mistet en ordre på ca. 60.000 fordi han ikke kunne finde ud af at svarer på hvad det var for noget el-arbejde der var undtaget i tilbuddet og om han havde en samarbejdspartner han ville anbefale til den del af opgaven. 
Jeg oplever præcis det samme. De fleste håndværkere har hjemmesider med et kontakt-os for at få et tilbud felt. Kun halvdelen svarer tilbage, når man udfylder det. Når dem der svarer så har været ude og se opgaven, så lover de alle at vende tilbage med et tilbud. Kun halvdelen gør det. Og har man så opfølgende spørgsmål til tilbuddet, så er der mange, som ikke svarer tilbage. Jeg undrer mig også meget over det. De fleste af mine spørgsmål kan besvares med et ja eller nej.

Der er dog også mange, som svarer. Tit bare at de de ikke har tid eller at de ikke kan løse den givne opgave. Og det er jo helt fair.

Vi havde for nogle måneder siden en tømrer gående i det firma, hvor jeg arbejder. Simpel opgave med at sætte en gipsvæg op for at dele 2 rum. Men jeg fattede simpelthen ikke den måde, den tømrer arbejdede på. Han kunne lige nå at skrue en skrue i, så blev han afbrudt af telefonen, og skulle så snakke med potentielle kunder i 10-15 minutter. Så den næste skrue i inden han igen skulle tale telefon. Det eneste tidspunkt han reelt fik lavet noget, var meget tideligt om morgenen. Han kunne have lavet arbejdet på 1/3 af tiden, og dermed have 3 gange så mange kunder, hvis han havde en fast telefontid eller svarede på mails en gang om dagen.

En ting jeg har lagt mærke til i de svar jeg får på mails er, at mange af dem ikke er formuleret ret godt og har mange stavefejl. Og jeg tror måske det er her skoen trykker for den lille håndværksmester, som er bedre til at bruge hænderne end til at formulere sig skriftligt. Jeg tror en del godt ved, at skriftlig kommunikation ikke er deres spidskompetence, og derfor foretrækker telefonsamtaler.
Sikkert for nogle, jenshøj, men jeg oplever nu også problemet hos håndværkere der skriver ganske glimrende.
jenshøj skrev den 12-11-2021 12:37:06

Jeg oplever præcis det samme. De fleste håndværkere har hjemmesider med et kontakt-os for at få et tilbud felt. Kun halvdelen svarer tilbage, når man udfylder det. Når dem der svarer så har været ude og se opgaven, så lover de alle at vende tilbage med et tilbud. Kun halvdelen gør det. Og har man så opfølgende spørgsmål til tilbuddet, så er der mange, som ikke svarer tilbage. Jeg undrer mig også meget over det. De fleste af mine spørgsmål kan besvares med et ja eller nej.

Der er dog også mange, som svarer. Tit bare at de de ikke har tid eller at de ikke kan løse den givne opgave. Og det er jo helt fair.

Vi havde for nogle måneder siden en tømrer gående i det firma, hvor jeg arbejder. Simpel opgave med at sætte en gipsvæg op for at dele 2 rum. Men jeg fattede simpelthen ikke den måde, den tømrer arbejdede på. Han kunne lige nå at skrue en skrue i, så blev han afbrudt af telefonen, og skulle så snakke med potentielle kunder i 10-15 minutter. Så den næste skrue i inden han igen skulle tale telefon. Det eneste tidspunkt han reelt fik lavet noget, var meget tideligt om morgenen. Han kunne have lavet arbejdet på 1/3 af tiden, og dermed have 3 gange så mange kunder, hvis han havde en fast telefontid eller svarede på mails en gang om dagen.

En ting jeg har lagt mærke til i de svar jeg får på mails er, at mange af dem ikke er formuleret ret godt og har mange stavefejl. Og jeg tror måske det er her skoen trykker for den lille håndværksmester, som er bedre til at bruge hænderne end til at formulere sig skriftligt. Jeg tror en del godt ved, at skriftlig kommunikation ikke er deres spidskompetence, og derfor foretrækker telefonsamtaler.

 Tror det er svært for en håndværker og have telefontid som feks lægen har, da der vil ryge mange kunder på det + hvis det er chefen selv der var ude, snakker han nok også med leverandøre - tænker manden skulle investere i nogle trådløse høretelefoner istedet for, så man kan arbejde samtidig med han snakker i tlf 😉

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis