Arbejdslys 8000 lumen?

Jeg skal have noget Arbejdslys på stander til bl.a. hobby værksted og diverse gør det selv projekter inde som ude.

Er 8.000 (2x50 watt LED) lumen fint eller ubehageligt kraftigt? (2x4.000 går jeg ud fra)
https://www.avxperten.dk/arbejdslampe/led-arbejdslamper-trefod-2x50w-teleskop-goobay.asp

Eller kan I anbefale noget andet? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med dén du linker til, men jeg har købt den her: https://www.amazon.de/gp/product/B08D9JCCKR 

Den er på 8000 lumen, men med matteret plast foran lyskilden, hvilket giver et diffust/spredt lys fremfor koncentreret spotlight.

Kan klart anbefales og jeg synes ikke den er for kraftig - i hvert fald ikke til det spartle/slibe-arbejde som jeg er i gang med nu.

Mvh. AllanE
Lumen er et mål for, hvor meget lys der udsendes, så afhængig af afstanden mellem dig og arbejdslampen får du forskellig Lux, som er målet for belysningen på stedet. Dine 8000 Lumen svarer til mellem 500 og 600 W halogen pærer. det vil give et godt lys.

fase
8000 lumen opfattes som koldt lys som kan påvirke specielt farver. Mit råd til et værksted ville være det halve da det færdige resultat fra værkstedet sjældent monteres under samme betingelser.
Rantzau skrev den 09-11-2021 21:30:05

8000 lumen opfattes som koldt lys som kan påvirke specielt farver. Mit råd til et værksted ville være det halve da det færdige resultat fra værkstedet sjældent monteres under samme betingelser.

Ahh, der tænker du vist på Kelvin...

Elektronikteknikeren
Ja og nej. Luminans opgøres ofte på bekostning af Kelvin, men dybest set har du ret. Det fik jeg ikke redegjort for grundigt nok.
Annonce
Lumen = Lysstyrke fra selve lyskilden
Luminans er ofre i den boldgade som AllanE beskriver Altså en lysflade flade giver lavere luminans
Kelvin grader er lysfarven
Lux er som Fabrin beskriver Det opnåede lys på overfladen som rammes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så simpelt er det ikke. Skruer du på nogen af parametrene indvirker det på resten. 
Ja naturligvis hænger det sammen. Hvis man sætter en mindre pære i lampen  der giver det halve lumen så får man svagere lys Færre lux..
Men det er stadig definitionen på begreberne.
Det svarer jo til at der skal bruges færre kræfter på at løfte et 1 kg lod som man skal bruge for et 10 kg lod. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er jo også candela ordet candela(cd/l) betyder (voks)lys på latin og bruges til at måle belysningen i en given retning. Én Candela er lige så meget lys, som et stearinlys afgiver i en bestemt retning på én meters afstand.
Jeg bruger 4 3200 lumen ledlamper som vinterplantebelysning , og ja det er et meget skarpt lys , men det virker.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Candela hører med til definitionen af, hvor meget lys et lysende legeme udsender. Derimod har det intet med farven på lyset at gøre. Lyset farve måles i K (Kelvin). En glødelampe har en temperatur på lidt over 2000K mens en halogenpære har en temperatur på ca. 2700K. LED pærer kan have forskellig farvetemperatur alt efter sammensætningen af lysdioder. Lysdioder er monokrome lysgivere, derfor kan man ved at blande dioder med forskellig farve få den farve, man ønsker. Rantzau ved noget om farverum, så lad ham forklare noget om det.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også