Arbejdslys 8000 lumen?

Jeg skal have noget Arbejdslys på stander til bl.a. hobby værksted og diverse gør det selv projekter inde som ude.

Er 8.000 (2x50 watt LED) lumen fint eller ubehageligt kraftigt? (2x4.000 går jeg ud fra)
https://www.avxperten.dk/arbejdslampe/led-arbejdslamper-trefod-2x50w-teleskop-goobay.asp

Eller kan I anbefale noget andet? 
Jeg skal have noget Arbejdslys på stander til... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fabrin !
Det var såmænd bare en opfølgning på hvad elmand skrev ;
Lumen = Lysstyrke fra selve lyskilden
Luminans er ofre i den boldgade som AllanE beskriver Altså en lysflade flade giver lavere luminans
Kelvin grader er lysfarven
Lux er som Fabrin beskriver Det opnåede lys på overfladen som rammes.   citat slut .
Jeg syntes bare at candela manglede her , for en god ordens skyld .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Jeg fik ikke forklaret mig godt nok i mit første svar. Det beklager jeg, og overordnet set har alle de der efterfølgende har defineret de lystekniske begreber ret.

Farvetemperatur som begreb, tildeles en given farve som temperatur på kelvinskalaen. Temperaturen der tildeles farven er den temperatur et sort objekt skal opvarmes til for at afgive lys med denne farve.

Farvetemperatur skalaen målt i kelvin fremtræder logaritmisk, så en ændring ved en lav farvetemperatur har en større visuel effekt end den samme ændring ved en højere farvetemperatur. Der er altså større visuel forskel mellem farver på eksempelvis 2600 og 2800 Kelvin end der er mellem farver på eksempelvis 4000 og 4200 Kelvin.

Efter temperaturen vil strålingen variere over et stort spektrum men jo højere temperaturen er, des kortere bliver middelbølgelængen og jo kraftigere er den samlede udstrålede effekt. Omkring 800 Kelvin vil den menneskelige synssans begynde at opfatte strålingen som synligt lys

Derfor oplever man eksempelvis ofte arbejdslamper ikke giver samme farvetemperatur når styrken måles i lumen eller lux. Ændringer i luminans og lux giver andre ændringer grundet lyskilderne som S.Fabrin meget rigtigt er inde på.

Ved grafiske anvendelse bruger man den afledte enhed mired. Fordelen er, at ved at måle i mired undgår man kelvinskalaens logaritmiske karakter hvor den største fordel er at man får nogle simple regneregler ved arbejde med fotografiske filtre ved korrektion af hvidbalancen som også har praktisk anvendelse ved reflekterende overfladers farver.

Meget kan justeres ved at anvende additiv eller subtraktiv farveblandinger. Det gjorde dygtige fagfolk i tidligere tiders stilarter, men det var før arkitekterne for alvor forarmede denne viden i bygningsmassen.

Jeg syntes bare at candela manglede her , for en god ordens skyld .
Det er også fint at få det med, nu vi snakker teori.
Rantzau, nu vi er ved det, kan du så ikke uddybe det med farverum lidt. Jeg læser sommetider at en skærm gengiver et antal % af f.eks RGB farverum. I den daglige brug er jeg tilfreds med de 65 millioner nuancer skærmen gengiver. Kun ved digitale fotos kan man komme i tvivl om farverne korrekt i forhold til, hvad printeren gengiver.
For ikke at spamme denne tråd kunne du måske lave en tråd med belysning af farvernes betydning.

fase
Mon ikke det er ved at være ret langt fra trådstarters spørgsmål om arbejdslampe.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-11-2021 22:51:29

Mon ikke det er ved at være ret langt fra trådstarters spørgsmål om arbejdslampe.   

Fuldstændig korrekt, men jeg kunne god tænke mig at vide noget om farverum, men som foreslået i en anden tråd.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også