El stik ledning

Hej

Jeg skal forlænge min stik el ledning, og det er sådan set nemt nok.

Men jeg kan ikke se hvor stort det eksisterende kabel er, da der ikke står noget på det.

Der imod er der nogle markeringer på som man måske brugte til at identificere kablet med den gang det blev lagt ind.

Der er præget/trykket  3 smalle streger/fordybninger og en bred, lidt ligesom en stregkode, for hver meter, så er sikker på det fortæller hvad for et kabel det er.

Det nye skal jo gerne være det samme, eller større, og da 30.meter koster 2500. kr så vil det være træls at skal købe 30 meter i en anden størrelse 

Men efter flere timer på Google så fik. jeg intet resultat.

Hvad betyder de markeringer?

Er der nogen der kender de gamle markeringer.

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Hej Jeg skal forlænge min stik el ledning, og... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo der er.en ven, og han rådede mig til at købe er 4x16 så det gjorde jeg.

Hvad er det for noget crap at lukke ud! at der ikke er og at jeg vil lave det selv.

Jeg kan ikke komme ind i stenen og selvom jeg kunne så skal jeg ikke pille ved de 35 amp sikringen, der ude dør man sku. 

Jeg skulle købe 25 meter og det er sku da ikke uvæsentligt hvad størelse det skal være, når  det er så dyrt, så skal det gerne være det rigtige fra starten,  for hvad skal jeg med 25 meter forkert kabel.

I øvrigt så må man både grave selv lægge kabel ned, trække det ind i huset skrue sin nye tavle op, det er først når det kommer til at sætte hele lortet til der skal en fagmand ti, og det har jeg. 

Og så vidt jeg kan se hedder denne side "lav det selv" så kommer det vel ikke som en overraskelse at man vil lave det selv. 

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
At du kan ikke komme ind i stenen/kabelskabet er noget crap. Enhver med en trekantnøgle eller en topnøgle med en 13 mm top kan komme ind i kabelskabet. 35A sikringer sidder i Diazed hoveder, som man snilt kan skrue ud med fingrene, hvis man ved, hvad man har med at gøre. At du selv må sætte tavlen op er også noget crap.
At siden handler om at lave det selv, betyder ikke at man selv må lave elinstallationer eller andre aut. krævende installationer.

fase
klampogfusk skrev den 15-11-2021 19:09:54

Hvad er det for noget crap at lukke ud! at der ikke er og at jeg vil lave det selv.

Jeg kan ikke komme ind i stenen og selvom jeg kunne så skal jeg ikke pille ved de 35 amp sikringen, der ude dør man sku.

Jeg skulle købe 25 meter og det er sku da ikke uvæsentligt hvad størelse det skal være, når  det er så dyrt, så skal det gerne være det rigtige fra starten,  for hvad skal jeg med 25 meter forkert kabel.

I øvrigt så må man både grave selv lægge kabel ned, trække det ind i huset skrue sin nye tavle op, det er først når det kommer til at sætte hele lortet til der skal en fagmand ti, og det har jeg.

Og så vidt jeg kan se hedder denne side "lav det selv" så kommer det vel ikke som en overraskelse at man vil lave det selv. 

Jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget tidligere end "stenen" du evt. dør når du er i nærheden af elinstallationer ☠

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
klampogfusk skrev den 15-11-2021 19:09:54

Du må hverken selv trække kabler i jorden eller i huset og tavlen må du heller ikke selv sætte op.

S. Fabrin skrev den 09-11-2021 17:31:37

Sådanne pressemuffer findes ikke, men man bruger en 10mm2 og stopper et par tråde i 6mm2 enden eller bruger en 6mm2 muffe og klipper en eller to tråde af lederne i10mm2 kablet. 

Til trådstarteren så koster 4x6 mm2 kabel 41 kr./m og ikke 100kr./m. Kablet skal være mindst 35 cm. nede i jorden og være afdækket med dækplade eller 70 cm. nede og dækket med markeringsbånd 10 cm. over kablet.

De findes skam, der en nogle Krympesæt med “knæk bolte” de passer på flere kvadrater.

Blot til info.😊
Denne passer fra 4mm2 til 16mm2

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis