El stik ledning

Hej

Jeg skal forlænge min stik el ledning, og det er sådan set nemt nok.

Men jeg kan ikke se hvor stort det eksisterende kabel er, da der ikke står noget på det.

Der imod er der nogle markeringer på som man måske brugte til at identificere kablet med den gang det blev lagt ind.

Der er præget/trykket  3 smalle streger/fordybninger og en bred, lidt ligesom en stregkode, for hver meter, så er sikker på det fortæller hvad for et kabel det er.

Det nye skal jo gerne være det samme, eller større, og da 30.meter koster 2500. kr så vil det være træls at skal købe 30 meter i en anden størrelse 

Men efter flere timer på Google så fik. jeg intet resultat.

Hvad betyder de markeringer?

Er der nogen der kender de gamle markeringer.


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Hej Jeg skal forlænge min stik el ledning, og... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Må lige høre hvor du kan finde pressemuffer der kan gå fra 6 til 10
groundz skrev den 09-11-2021 16:55:38

Må lige høre hvor du kan finde pressemuffer der kan gå fra 6 til 10

 Sådanne pressemuffer findes ikke, men man bruger en 10mm2 og stopper et par tråde i 6mm2 enden eller bruger en 6mm2 muffe og klipper en eller to tråde af lederne i10mm2 kablet. 

Til trådstarteren så koster 4x6 mm2 kabel 41 kr./m og ikke 100kr./m. Kablet skal være mindst 35 cm. nede i jorden og være afdækket med dækplade eller 70 cm. nede og dækket med markeringsbånd 10 cm. over kablet.

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2021 17:31:37

 Sådanne pressemuffer findes ikke, men man bruger en 10mm2 og stopper et par tråde i 6mm2 enden eller bruger en 6mm2 muffe og klipper en eller to tråde af lederne i10mm2 kablet. 

Til trådstarteren så koster 4x6 mm2 kabel 41 kr./m og ikke 100kr./m. Kablet skal være mindst 35 cm. nede i jorden og være afdækket med dækplade eller 70 cm. nede og dækket med markeringsbånd 10 cm. over kablet.

 Jaaa og men jeg kiggede på 4x10... og så er prisen en helt anden. 


35 cm er ikke meget hvis man køre en havefræser hen over 😁... det var det jeg fik et mindre chock over 

Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Hmmm måske  jeg husker forkert men Skal udmålt strøm ikke 70 cm ned. Og 25 m 4x10 til 200 kr. lyder næsten for godt til at være sandt.. da 25 m kabel vejer ca. 15 kg og skrotprisen for kobber kabel er på 15 kr. pr. Kg så det er faktisk under skrotprisen og hvis man gider skrælle kablet så er prisen lige nu for ren kobber 45-50 pr. Kg….. så enten er han små dum, doven eller kablet er i så dårlig stand at det netop er et skrotkabel.
4X10 kan du få til 59 kr/m. Det lyder sandsynligt, at krav til ikke målt strøm, typisk stikledninger, skal graves ned i 70 cm. dybde. Jeg kan bare ikke forstå, at du ikke får den elektriker ven til at finde ud af dimensionen på kablet, så du kan købe det rigtige.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 09-11-2021 20:35:52

4X10 kan du få til 59 kr/m. Det lyder sandsynligt, at krav til ikke målt strøm, typisk stikledninger, skal graves ned i 70 cm. dybde. Jeg kan bare ikke forstå, at du ikke får den elektriker ven til at finde ud af dimensionen på kablet, så du kan købe det rigtige.

 Har forsøgt :)... med får den samme forklaring. Det nuværende kabel er også kun lige under overfladen, og på sik står der også kun 35 cm. 


Reglerne om 70 cm er nok hvis man lægger dem ned samme rende med eksempelvis kloakrør da de skal ligge i 75.

Det haster ikke så meget, så har tid til at finde det rigtige kabel 


Man kan ikke stole på en håndværker, de laver også fejl, men fortæller det ikke. 
Her prisen på 4X10  Pris på 4x10
Regler for kabler i jord, der fører umålt strøm stå ikke hos SI, men i fællesregulativet, så det er der du skal lede. Det har intet med dybden på kloakrør at gøre.

fase
S. Fabrin skrev den 09-11-2021 20:35:52

4X10 kan du få til 59 kr/m. Det lyder sandsynligt, at krav til ikke målt strøm, typisk stikledninger, skal graves ned i 70 cm. dybde. Jeg kan bare ikke forstå, at du ikke får den elektriker ven til at finde ud af dimensionen på kablet, så du kan købe det rigtige.

 Det er jo nok fordi der ikke er en elektriker ven. Han vil jo selv fuske med det selvom det er dybt ulovligt og mega dumt når man ikke har uddannelsen til at rode med stikledninger.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er jo nok fordi der ikke er en elektriker ven. Han vil jo selv fuske med det selvom det er dybt ulovligt og mega dumt når man ikke har uddannelsen til at rode med stikledninger.
Den  tanke er slet ikke faldet mig ind, men sommetider er jeg forbavset over, hvad der bliver lavet af elinstallationer. Du skulle bare se de råd, der bliver giver på Facebook.

fase
Nu er jeg ikke på Facebook, men jeg er ikke spor overrasket   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis