Lukke permanent for genvindingsanlæg

Hej Lav-det-selv

Vi er ejere af et varmegenvindingsanlæg men er desværre generet meget af røggener fra omkringliggende naboer der fyrer i brændeovne. Det sker i perioden september-april og sker hyppigst i aftentimer i hverdagen og dag/aften i weekender. Sidste fyringssæson kom vi igennem ved at slukke helt for anlæg når nødvendigt. Det betød dog at vi ofte måtte lade anlægget være slukket natten over, da vi ikke ville holde os vågne til luften udenfor var ren. Endvidere oplevede vi at komme hjem til et hus der lugtede meget af røg hvis vi havde været afsted i løbet af dagen. Det synes vi bestemt ikke er det bedste med små børn i familien. Vi har forsøgt os med diverse filtre uden held.

Vi har snakket med de pågældende naboer, men de holder på deres ret til at fyre. Det skal siges at vi bor i et parcelhuskvarter med fjernvarme. Anyways, vi har derfor besluttet at lukke permanent for vores genvindingsanlæg.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af hvad der er nødvendigt. Vores rør ligger i loftsisoleringen og selve aggregatet står i uisoleret og uudnyttet loftsrum. Pt. har jeg slukket for anlægget, taget fronten af aggregatet og lukket for alle ventiler i rummene. Jeg tænker ikke det er nødvendigt at lukke af for de to 160'er rør der går til taghætter? De er vel kun behjælpelige med udluftning på loftet?

De to hovedrør der går fra aggregat og ind til rum - skal jeg lukke dem af oppe ved anlægget? Skal der isoleres over ventiler i hvert rum? Hvis jeg ikke gør nogle af delene tænker jeg at der fordeler sig kold luft i rør ud til alle rum, hvilket ikke er godt for varmeregningen og medfører potentielt også risiko for kondens på ventiler når kold og varm luft mødes på hver side af disse? Nogle idéer til hvordan jeg bedst isolerer over ventiler hvis dette er nødvendigt? Jeg vil nødigt gøre noget helt permanent. En pose med isoleringsmateriale op i hvert rør?

Hvad ville I gøre? Håber der sidder nogle kyndige mennesker der har lyst til at komme med input.

Tak!
Hej Lav-det-selv Vi er ejere af et... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Jeg ved det er en gammel tråd det her, og kom tilfældigt på den. men

ang. filtration, ventilation og molekylær adsorbtion af fx forbrændingsprocessor

At sikre dig mod naboens forbrændingsrøg koster dig ikke mange tusinde som der ellers er nævnt her.

Du skal tage et F9 filter, helst med permanent elektrostatisk ladning. Efter F9 filtereret skal du bruge kulgranulat, små piller der kan købes billigt, men køb gerne fra ventilationsfirma i tyskland, fx https://azt-filter.de/produkt/aktivkohle-pellets-4mm-10kg-geruchsfilter/ eller Polen. Kig efter at det skal være til ventilation.
Behøver ikke kulpatroner eller andet ventilations relateret, lav det selv, du skal bare have luften til at gå igennem en seng af kul. Efter kulfilteret skal du have et elektrostatisk forfilter, da det samler de ultrafine partikler fra kulgranulatet, da der bliver frigjort meget i starten.

Det skal skiftes hver 14. hvis det skal virke godt, men jo større volumen du har af kul, jo færre gange skal det skiftes. 

Din nabo skal forbrænde varmere, med meget luft og gemme varmen i vand eller sand omkring sin ovn, og aldrig brænde langsomt som nogle gør om natten. Ved en forbrænding gælder det om at få nok O2 til at gå i forbindelse med C, og så gemme varmen til at blive frigjort langsomt over tid ved at lagre den i fx sand eller vand, eller andet med en høj specifik varmekapacitet.
Generelt er tradionelle brændeovne en rigtig dum idé, både økonomisk, helbredsmæssigt og tid brugt på processen. 

Hvis du vil bruge hepa filtre eller bygge dit eget, så kontakt mig, jeg har meget på lager og tager ikke mange penge for mine dele. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis