Lukke permanent for genvindingsanlæg

Hej Lav-det-selv

Vi er ejere af et varmegenvindingsanlæg men er desværre generet meget af røggener fra omkringliggende naboer der fyrer i brændeovne. Det sker i perioden september-april og sker hyppigst i aftentimer i hverdagen og dag/aften i weekender. Sidste fyringssæson kom vi igennem ved at slukke helt for anlæg når nødvendigt. Det betød dog at vi ofte måtte lade anlægget være slukket natten over, da vi ikke ville holde os vågne til luften udenfor var ren. Endvidere oplevede vi at komme hjem til et hus der lugtede meget af røg hvis vi havde været afsted i løbet af dagen. Det synes vi bestemt ikke er det bedste med små børn i familien. Vi har forsøgt os med diverse filtre uden held.

Vi har snakket med de pågældende naboer, men de holder på deres ret til at fyre. Det skal siges at vi bor i et parcelhuskvarter med fjernvarme. Anyways, vi har derfor besluttet at lukke permanent for vores genvindingsanlæg.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af hvad der er nødvendigt. Vores rør ligger i loftsisoleringen og selve aggregatet står i uisoleret og uudnyttet loftsrum. Pt. har jeg slukket for anlægget, taget fronten af aggregatet og lukket for alle ventiler i rummene. Jeg tænker ikke det er nødvendigt at lukke af for de to 160'er rør der går til taghætter? De er vel kun behjælpelige med udluftning på loftet?

De to hovedrør der går fra aggregat og ind til rum - skal jeg lukke dem af oppe ved anlægget? Skal der isoleres over ventiler i hvert rum? Hvis jeg ikke gør nogle af delene tænker jeg at der fordeler sig kold luft i rør ud til alle rum, hvilket ikke er godt for varmeregningen og medfører potentielt også risiko for kondens på ventiler når kold og varm luft mødes på hver side af disse? Nogle idéer til hvordan jeg bedst isolerer over ventiler hvis dette er nødvendigt? Jeg vil nødigt gøre noget helt permanent. En pose med isoleringsmateriale op i hvert rør?

Hvad ville I gøre? Håber der sidder nogle kyndige mennesker der har lyst til at komme med input.

Tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det er helt forkert at droppe ventilationsanlægget.
Kan godt se at det bliver problematisk når naboerne forurener luften. Har du talt med skorstensfejeren om  der kan gøres noget for at mindske røggenerne hos dig? Er naboernes skorstene høje nok, og bliver der brugt ordentlig brændsel?
Hvilke filtre har i haft monteret i ventilationsanlægget? Har i prøvet med aktivt kulfiltre?

Søren O
Tak for kommentar, Søren. Den hyppigst-fyrende nabo, der desværre ligger vest for vores hus, siger at de overholder skorstensfejerbesøg og at der fyres korrekt med tørt og rent træ. De er egentlig nogle fornuftige mennesker, så jeg har ikke grund til at tro det ikke skulle være korrekt.

Pt har vi et F9 filter fra Filterhuset siddende. Vi har forsøgt med kulfiltre - hvis de overhovedet virkede var det i en begrænset periode. Lugten er én ting - noget andet er risiko for skadelige partikler (som jeg ved der er stor diskussion om pt., så det behøver vi ikke komme ind på her). Vi har i øvrigt også prøvet af flytte luftindtag - også uden den stor virkning.

Jeg har været i dialog med andre i samme problem som har løst det ved at installere et anlæg dimensioneret til at kunne trække luft igennem F7 => HEPA-14 => boks m. tilhørende kulpatroner (Genvex). Vi er desværre ikke i en position lige pt. hvor dette kan lade sig gøre rent økonomisk, da det ville løbe op i en del og kræve mulig omlægning af rør hvis alt skal køres ind i rørlinjen.

Så medmindre der pludselig kommer fyringsforbud i tætbeboede områder med fjernevarme, så er en nedlukning af anlægget desværre eneste mulighed pt. - selvom vi allerede er trætte af at tørre kondens af i vinduer hver dag samt at skulle tænke ekstra meget på udluftning.
Du oplyser at du bor i et parcelhuskvarter med fjernvarme. Det giver dig stærke kort på hånden efter bekendtgørelse om regulering af luftforurening fra fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW der trådte i kraft d. 26. januar 2018.

Tidligere var man henvist til at konsulterer den ældste mand med den største næse da generne ikke var defineret, men bevisbyrden er radikalt ændret fra denne dato.

Bemærk at bekendtgørelsens anvendelsesområder og difinitatioer for afværgemidler er med tilbagevirkende kraft såfremt der indkommer klager over røggener. Sagsbehandling af klager er pålagt kommunalbestyrelsens tilsyn. Det har du et retskrav på. Din nabo har ret til at fyre, men ikke på bekostning af omliggende bebyggelser.

Jeg er stor tilhænger af opvarmning med fast brændsel, men ikke for enhver pris. Brændeovne, historiske fyringsmetoder, brændekomfurer foruden faglig input fra  skorstensfejere, ovnsættere og sundhedsfaglig ekspertise for bare at nævne nogle få, har jeg brugt meget tid på at undersøge for at få klarhed. 

Tilbage står, at der er dine naboers adfærd der påfører dig gener. Dem skal de afværge efter bekendtgørelsens bestemmelser. 

Mit råd er at tale med dine naboer igen og gøre opmærksom på situationen, bekendtgørelsens formål og dine retskrav uden at eskalerer situationen.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder meget som denne her historie.   https://aarhus.lokalavisen.dk/samfund/ECE13436619/astmaramte-mia-lever-i-konstant-roegstank-sender-boen-til-dem-med-braendeovn/?fbclid=IwAR1eZV3MCV4_d6Aaw-WoDCwzVIwJdFRFb35Dvfzt7ei6vqmb9OBrfQyE5RA
Hvis du slukker dit ventilationsanlæg om vinteren få du falske luftstrømme op igennem kanalerne til loftsrummet hvor luften kondenserer. Det kommer til at dryppe fra rør og aggregat, først rådner filtrene i aggregatet op, bagefter få du nogle seriøse elfejl og til sidst  fugtskader i tagrummet.

Er aggregatet opstillet i uopvarmet rum, skal det køre for at vende luftstrømmene rigtigt.
Denne anvisning bør du også kunne finde i brugsanvisningen.
Annonce
Prøv evt. at invitere naboen indenfor, en dag hvor i kommer hjem til et røgfyldt hus.

Det er måske lettere for dem at forstå, hvis det bliver konkretiseret for dem.

Det handler om at få dem til at forstå, at det er dem der aktivt pålægger jer en gene, og ikke omvendt, når du pointerer problemet.

I starten kan de måske opfatte det lidt som et angreb, når du henvender dig til dem. I virkeligheden er det dem der angriber jer, med usund røg, hvilket i er i jeres gode ret til ikke at lade jer udsætte for.

Elektronikteknikeren
Du opnår sikkert et endnu mere usundt indeklima ved at lukke af for anlægget. Det skurer grimt i mine ører med at i tørrer kondens fugt af vinduer.
Men ellers er svaret på dit spørgsmål at ved at lukke for ventiler og samtidig sætte f.eks. glasuld i de 2 rør oppe i anlægget der kommer nedefra kan du sikkert godt holde luften væk fra at sive op på loftet. De 2 rør ud i det fri har det ikke nogen formål at lukke af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi bor også i et område med mange brændeovne og om vinteren kan hele byen blive indhyllet i røg så tyk at man kan skære sig igennem den. Det er desværre ikke en person der fyrer forkert, men nærmere hele byen der tænder op på en kold dag. Jeg ville egentlig rigtig gerne have et ventilationsanlæg, men frygter simpelthen bare at trække al den dårlige luft ind, så den ide er på pause for nu. Vi lufter kun ud når vi kan lugte os frem til at luften er ren. Eller må vi simpelthen springe over den dag. Hvis det er lige så slemt hos jer, som her hos os, så ville jeg også lukke anlægget ned.

Se eventuelt denne (lidt gamle) artikel fra videnskab.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/rog-fra-braendeovne-er-farligere-end-antaget

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Interesse: Inden du sætter alt for stor tiltro til artiklen, vil jeg anbefale du også læser den kritik artiklen efterfølgende var genstand for. Kort fortalt var det en studerende fra RUC - Ryan Lund - der stod bag.

Ryan Lunds konklusion var så fordrejede i den endelige rapport, at flere sundhedsfaglige personer - bl.a lederen af BørneAstmaKlinikken, professor Hans Bisgaard - som blev interviewet af Ryan Lund, efterfølgende offentligt tog afstand fra rapporten fordi de følte sig spændt for en sag de ikke havde givet udtryk for.

Kritikken nåede helt til tops, og rejste igen tvivl om RUC's faglige niveau. Det er for vidt her at gennemgå hele sagsforløbet. Google Ryan Lund - der er stof til mange timers læsning, hvor de særligt de sundhedsfaglige indsigelser kan anbefales.

Bortset fra det, mener jeg trådstarter har en god sag der ikke behøver underbygges af misinformation, fordrejninger eller bevidste udeladelser.

Ryan Lunds mission var at få forbudt brændeovne. Hans fremgangsmåde havde en helt anden effekt: Vedtagelse af kriterier underbygget af solid viden der kunne måles og vejes som kunne fjerne lugtgenerne blev skudt til hjørne, for nu var fokus igen på RUC's manglende faglige niveau, hvor flere sammenlignede RUC med en koranskole.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der kan også laves en teknisk løsning, hvor en luftkvalitet sensor (VOC sensor) kan slukke for ventilationssystemet, hvis der er røg el. lugt i indsugningsluften til ventilationssystemet.

Så genstarter anlæget automatisk lidt efter at røgen og lugten er væk...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis