koden skrev den 30-10-2021 11:15:42
De 50kw var bare et tal fra hvad man typisk finder på ladere rundt omkring ved supermarkeder og den slags..... det blev en sideting til mit oprindelige spørgsmål om hvordan nettet er skruet sammen.
Kigger bare langt ud i noget jeg ikke kender endnu.
Ved ikke hvad bilfabrikanter pønser på eller om de stopper ved max. 22kw.
Men tænker bare at hvis alle får varmepumper og måske 2 elbiler, som måske skal lade samtidig.
ja det er de færreste, men nogen får måske brug for det.
Så kan man nogen gange løbe tør for AMP tænker jeg. Det gamle 1954 - 6 kvadrat stof kabel jeg har til mit hus, kan måske godt blive lidt "træt" over tid.
Tænker de færreste vil ofre 70.000 på at opgradere deres el inst. så lader man nok bare forskudt.
Det med at folk også får 2 elbiler på et tidspunkt, har branchen allerede selv løst, i form af dobbelte ladere.
Laderen giver dig den fulde kapacitet, men deler den ud ligeligt hvis du sætter en bil mere på.
DVS. Du trækker aldrig mere end de 3x16A ud af installationen, selv om laderen kan lade to biler.
Når bil nr. 1 er ladt op, skruer laderen automatisk op til fuld ladestyrke for bil nr. 2.
Alt dette kan ske mens du sover, uden at du skal røre en finger.
Du kan endda få et modul der monitorere husets samlede forbrug, så laderen justerer løbende og kun forbruger hvad der er tilbage, hvis f.eks. komfur og vaskemaskinen kører på højtryk samtidigt.
Dette kunne være den oplagte løsning til folk der f.eks kun har 25A forsikring, som måske er tvivlsom at opgradere grundet ledningernes alder og type.
De fleste nye elbiler kan kun hjemmelade med 11kw. Tesla er også begyndt at skrue ned til 11kw, hvor de gamle generationer kunne AC lade med 22.
Skal du over, skal du have en DC ladestander med egen stikledning, på linje med en kommerciel installation.