Hvordan fungerer vores elnet i DK?

På energinet kan jeg se det overordnede transmisionsnet

https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Men jeg synes ikke jeg kan finde noget om distributionen ude lokalt i ´byerne.

F.eks. info om hvordan det er skruet sammen og hvor meget strøm de enkle områder / villaveje får.

Hvorfor er min vej f.eks. delt på midten når strømmen går.

Som jeg har forstået det har gamle villaveje typisk 25 amp mastesikring som en nogenlunde standard.
Nye boligområder har vist mere?
Jeg har selv 35 amp og kan dermed få de 24 amp min bil kan trække.

Men i fremtiden er man måske ikke tilfreds med at lade med "kun" 16 amp, som de fleste elbilsejere kan trække.

Findes der noget god info om alt det her?
På energinet kan jeg se det overordnede... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Koden har før skrevet at hans stikledning er 6 mm2, så for at komme op på 50 A i tilslutning, skal stikledningen op på 16 mm2.  Hvad det koster afhænger af længden, og hvor svært det er at udskifte. Derudover kommer vi til gruppetavlen, som skal bygges om og dermed udføres efter de nutidige regler d.v.s. faktisk en ny gruppetavle. Skal vi sige i omegnen af 70000 kr. for at kunne lade med mere end hvad en 16 A gruppe kan lade med.

fase
De 50kw var bare et tal fra hvad man typisk finder på ladere rundt omkring ved supermarkeder og den slags.....  det blev en sideting til mit oprindelige spørgsmål om hvordan nettet er skruet sammen.

Kigger bare langt ud i noget jeg ikke kender endnu.
Ved ikke hvad bilfabrikanter pønser på eller om de stopper ved max. 22kw.

Men tænker bare at hvis alle får varmepumper og måske 2 elbiler, som måske skal lade samtidig.
ja det er de færreste, men nogen får måske brug for det.

Så kan man nogen gange løbe tør for AMP tænker jeg. Det gamle 1954 - 6 kvadrat stof kabel jeg har til mit hus, kan måske godt blive lidt "træt" over tid.

Tænker de færreste vil ofre 70.000 på at opgradere deres el inst. så lader man nok bare forskudt.

Jeg er lige vent hjem fra en lille ferie. I flyet var der plads til ca.200 passagerer men der var kun 3 toiletter. Men det gik jo alligevel.   Bare sådan en lille sammenligning med det vi kalder samtidigheds faktor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
koden skrev den 30-10-2021 11:15:42

De 50kw var bare et tal fra hvad man typisk finder på ladere rundt omkring ved supermarkeder og den slags.....  det blev en sideting til mit oprindelige spørgsmål om hvordan nettet er skruet sammen.

Kigger bare langt ud i noget jeg ikke kender endnu.
Ved ikke hvad bilfabrikanter pønser på eller om de stopper ved max. 22kw.

Men tænker bare at hvis alle får varmepumper og måske 2 elbiler, som måske skal lade samtidig.
ja det er de færreste, men nogen får måske brug for det.

Så kan man nogen gange løbe tør for AMP tænker jeg. Det gamle 1954 - 6 kvadrat stof kabel jeg har til mit hus, kan måske godt blive lidt "træt" over tid.

Tænker de færreste vil ofre 70.000 på at opgradere deres el inst. så lader man nok bare forskudt.

 Det med at folk også får 2 elbiler på et tidspunkt, har branchen allerede selv løst, i form af dobbelte ladere.

Laderen giver dig den fulde kapacitet, men deler den ud ligeligt hvis du sætter en bil mere på.
DVS. Du trækker aldrig mere end de 3x16A ud af installationen, selv om laderen kan lade to biler.

Når bil nr. 1 er ladt op, skruer laderen automatisk op til fuld ladestyrke for bil nr. 2.

Alt dette kan ske mens du sover, uden at du skal røre en finger.

Du kan endda få et modul der monitorere husets samlede forbrug, så laderen justerer løbende og kun  forbruger hvad der er tilbage, hvis f.eks. komfur og vaskemaskinen kører på højtryk samtidigt.

Dette kunne være den oplagte løsning til folk der f.eks kun har 25A forsikring, som måske er tvivlsom at opgradere grundet ledningernes alder og type.

De fleste nye elbiler kan kun hjemmelade med 11kw. Tesla er også begyndt at skrue ned til 11kw, hvor de gamle generationer kunne AC lade med 22.

Skal du over, skal du have en DC ladestander med egen stikledning, på linje med en kommerciel installation.

Elektronikteknikeren
Ved ikke om Tesla skruer ned.
Man kunne bare tilkøbe 22kw lader engang til model S eller man kunne få 11kw standard.

Model S standard kan ikke længere tilkøbes med 22kw, men til gengæld får man standard 16,5kw ladning nu.
Ligeledes i model X

Model 3 og Y fås med 11kw og tænker det er et spørgsmål om at holde pris nede.
Blot til info: Energinet varetager det man kalder “transmissionsnettet” (højspændingsledninger, transformerstationer, mellem ca. 100-400kV). Herefter fordeler strømmen sig ned i “distributionsnettet”, f.eks. Radius i hovedstaden, mellem 0-100kV. Energinet er halvt statsejet, mens distributionsselselskaberne er private :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis