Hvordan fungerer vores elnet i DK?

På energinet kan jeg se det overordnede transmisionsnet

https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Men jeg synes ikke jeg kan finde noget om distributionen ude lokalt i ´byerne.

F.eks. info om hvordan det er skruet sammen og hvor meget strøm de enkle områder / villaveje får.

Hvorfor er min vej f.eks. delt på midten når strømmen går.

Som jeg har forstået det har gamle villaveje typisk 25 amp mastesikring som en nogenlunde standard.
Nye boligområder har vist mere?
Jeg har selv 35 amp og kan dermed få de 24 amp min bil kan trække.

Men i fremtiden er man måske ikke tilfreds med at lade med "kun" 16 amp, som de fleste elbilsejere kan trække.

Findes der noget god info om alt det her?
På energinet kan jeg se det overordnede... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er allerede i dag forskellige takster afhængig af, hvor tidspunktet på forbruget ligger. Så, de der ikke kan finde ud af at lade i almindelig borgerlig sengetid, kommer bare til at betale for det. Så jeg har utrolig svært ved at se de store problemer med ladning i beboelseskvarterer, så længe man holder sig til en 16A lader.


fase
Til mit 50'er hus er der et 6 kvadrat kabel fra vejen, så der er max. vel 32 amp.
Så jeg ville få problemer hvis jeg havde en 22kw lader eller i hvert fald skulle overveje hvad jeg ellers tændte for.. :-)
Men jeg lader altid om natten, så går nok så længe jeg ikke har varmepumpe.

ja priser er allerede dif.. specielt lige nu hvor man 17-20 okt til april betaler vist nok 60 øre mere i transport pr KwH.

D.v.s. det gælder alle og har ikke noget med prisen for selve el delen at gøre.

Sålænge de fleste elbiler "kun" har 11kw lader, så er det nok rigtigt at det hele nok skal gå.

Til mit 50'er hus er der et 6 kvadrat kabel fra vejen, så der er max. vel 32 amp.
25 Ampere. Så 16Ampere til Teslaen.

fase
Fjollet at fokusere så meget på teoretisk høj effekt. Ifølge DTU, så Foretager hver dansker per dag i gennemsnit 1,5 ture i bil på i alt 20,5 km.

En elbil bruger måske 200 wh/km i snit. Dvs. vi skal i gennemsnit have smidt 4,2 kWh på bilen hver nat. Det ville være piv-tosset at gøre det med 24 ampere. 8-12 er mere end rigeligt. Mindre kan faktisk også gøre det.

De få gange man har brug for at fyldt et 100kwh batteri op hurtigt, det er typisk på langfart hvor man har adgang til specialiserede ladenetværk med D/C ladning.
Jeg er enig i at gennemsnitligt kan man nøjes.......men for nogen ligesom mig er det ikke altid nok.
Jeg kører nogle dage rigtig meget og det er bare væsentligt billigere at lade derhjemme og rimelig hurtigt.

Men når man nu er i gang,kan man ligeså godt trække rigeligt strøm frem.
Et tykt kabel og en større  gruppe i tavlen er ikke en meget større udgift end et lille kabel og arbejdstiden er det samme.

Hvis man får elbil 2 kan man også få brug for mere og som jeg nævnte kan man måske dele ud af strømmen på sigt.

Jeg kender flere elbil ejere der er kede af deres kun 7,4 kw lademulighed.
Men ja 11kw er godt nok og også det de fleste hjemme ladere max. kan præstere.

Men nu har jeg en 22 kw lader og så synes jeg som sagt det var fjollet ikke at udnytte det, når ens bil kan trække 16,6kw og dermed give 100km WLTP rækkevidde på 1 time.

Fabrin jeg forstod ikke dit svar... får jeg ikke 32 amp men kun 25amp?
Jeg har 35 mastesikring og 32 amp gruppe.
ja jeg ved godt bilen kun kan tage 16,6kw, men jeg kender en der har model S med dobbellader og han kan jo få de 22kw, ligesom den lille ZOE faktisk også kan. tror man ikke men jo det kan den.

Zoe, BYD and Tesla will charge at 22kW giving a rate of charge per hour of around 60 miles.

Annonce
koden skrev den 29-10-2021 07:25:37

Jeg er enig i at gennemsnitligt kan man nøjes.......men for nogen ligesom mig er det ikke altid nok.
Jeg kører nogle dage rigtig meget og det er bare væsentligt billigere at lade derhjemme og rimelig hurtigt.

Men når man nu er i gang,kan man ligeså godt trække rigeligt strøm frem.
Et tykt kabel og en større  gruppe i tavlen er ikke en meget større udgift end et lille kabel og arbejdstiden er det samme.

Hvis man får elbil 2 kan man også få brug for mere og som jeg nævnte kan man måske dele ud af strømmen på sigt.

Jeg kender flere elbil ejere der er kede af deres kun 7,4 kw lademulighed.
Men ja 11kw er godt nok og også det de fleste hjemme ladere max. kan præstere.

Men nu har jeg en 22 kw lader og så synes jeg som sagt det var fjollet ikke at udnytte det, når ens bil kan trække 16,6kw og dermed give 100km WLTP rækkevidde på 1 time.

Fabrin jeg forstod ikke dit svar... får jeg ikke 32 amp men kun 25amp?
Jeg har 35 mastesikring og 32 amp gruppe.
ja jeg ved godt bilen kun kan tage 16,6kw, men jeg kender en der har model S med dobbellader og han kan jo få de 22kw, ligesom den lille ZOE faktisk også kan. tror man ikke men jo det kan den.

Zoe, BYD and Tesla will charge at 22kW giving a rate of charge per hour of around 60 miles.

Hvilket betyder at dit behov stikker af ift normalen og der sikkert vil være behov for en opgradering for at dine ønsker kan opfyldes.

Gennemsnittet er det dit lokale netselskab dimensionerer efter og caterer til. Men de er jo forretninger ligesom mange andre og er interesseret i at tjene penge - så de vil helt sikkert gerne indgå i en dialog ift hvad de kan tilbyde, dette er jo ikke anderledes end hvis f.ex en forbruger har lyst til at skifte om til elvarme fra anden varmekilde.

Men qua det er dit behov der er anderledes er det også dig selv der kommer til at bære omkostningen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Korrekt... mit behov er pt ikke mere end de 22kw. og det er "gratis" pt. eller det samme som min nabo betaler.
ja 50kw hvis det bliver muligt vil ikke være gratis..

Nå det blev lidt meget om mig og ikke der oprindelige emne.
men tak for al input.
jeg blev lidt klogere trods alt :-)

Apropo din signering :-)
--------------------------------------------------------
Giv mig min kop kaffe og et datacenter!
koden skrev den 29-10-2021 09:27:06

Apropo din signering :-)
--------------------------------------------------------
Giv mig min kop kaffe og et datacenter!

Når man har set så mange af dem indefra i så mange år som jeg har arbejdet med IT er der ingen forskel uanset hvor stort det er - det er bare et spørgsmål om skalering og at få legoklodserne til at passe rigtigt sammen fra starten.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kan ikke have mere end 25 A sikringer i gruppen inde hvis der er 35 A ude i gadenettet. Der skal være selektivitet.
Jeg kan ikke lige hurtig se hvad der koster pr.Ampere at hæve det her lokalt men start tilslutnings afgiften er 15500 kr. for 25 A ved parcelhuse.
Så mon ikke det koster 8-10000 for at få lov til at hæve det fra 35 - 50 A  Men er der sat 35 A sikringer i, men der kun oprindeligt er betalt op til 25 A så er det derfra det tæller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Opgradering af ampere er ens ved alle forsyningsselskaber og de kost og. 1/5 2021 1075 eks moms pr ampere så en opgradering fra 25 til 50 vil koste ca. 35.000 og dette er forudtaget at selve stikledninger ind til huset kan bære de ekstra ampere.... En udskiftning af stikledning kan hurtigt løbe i vejret

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis