Carport, måske med lys en dag?

Hej LDS'ere. Long-time lurker her... Men indtil videre har jeg jo fundet alle svarene begravet i tråde   
Jeg har gået og brygget på en carport + skur her i løbet af sommeren og efteråret, og det skal siges at jeg aldrig har bygget noget før, så alting er for første gang (og tager lidt tid). Nu til sagen: jeg er kommet til, at der skal tænkes noget lys ind. Jeg har lige knapt sat en lampe op før, så jeg kommer til at skulle betale mig fra nogle timer fra en elektriker - men er pt på et lidt stramt budget, så bliver nødt til i det mindste at trække noget kabel og forberede så meget som muligt inden, så der ikke skal betales for alt for mange timer.

Plan:
Strøm kommer fra eksisterende kabel fra kælderen som pt går til en lampe. Denne fjernes og ledningen bringes til et samlepunkt.
Fra samlepunktet er der 3 grene.
- En gren er et LED-bånd langs gelænder, hvor der bare skal sættes en skumringssensor på. Så jeg tænker bare trække ledning til det rigtige sted og koble LED-bånd og sensor på?
- Den anden gren er skur, hvor der skal være en kontakt + 1-2 udtag og 2 lamper. Jeg tænker ledning fra samlepunkt til kontakt og udtag, derefter kontakt -> LED armatur 1 -> LED armatur 2?
- Den tredje er carport, hvor der skal være 3 lamper, 1 bevægelsessensor og 1 kontakt (samme fysiske sted som den anden kontakt). Jeg tænker samler -> LED armatur 1 -> 2 -> 3 -> kontakt + ledning fra 1,2,3 til sensor og ledning fra sensor til kontakt?

Fortæl mig gerne hvor slemt det står til. Og som sagt er planen ikke at jeg skal pille for meget i tingene, bare rolig. Tanken var at trække 5x1,5 rundt til det hele, bare for at holde det simpelt.

Tegning indsat, som jeg ikke ved om giver nogen form for mening.

Mvh.
Emil, som er igang med et hovedspring ud i GDS.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du trækker 5x1,5 mm2 rundt, kan du sikkert nøjes med det, som er vist på nedenstående skitse. Men en skitse, der viser den fysiske placering ville være udmærket. Du mangler også at vise garagen, eller er det vist i boblen til højre?


fase
Hej S.Fabrin!

Så du tænker umiddelbart at kabelmæssigt, at det kan hænge sammen?

Tegningen var egentligt forholdsvis tæt på at være de fysiske placeringer, men har lige forsøgt at gøre tingene mere tydelige på denne tegning.

Er I tvivl om der skal trækkes  1 x ledning fra samler til "2 x udtag" og "kontakt skur", eller om én ledning er nok - som bare "går igennem 2 x udtag og til kontakt + lamper.

Mvh.
Emil
Kan du ikke beskrive nærmere, hvilke lamper, der skal tændes af sensor, og hvilke der skal tændes af afbryderen ved døren ind til skuret? Hvad med lyset ned til kælderen, hvordan skal det tændes?

fase
Du kan nok ikke finde din strøm ved en lampe ved kælder. Der er der typisk kun tændledning og Nul.
For at få en fast fase skal du til et lampested eller stikkontakt inde i enten kælder eller ovenpå.
Man undgår så vidt mulig en samling hvor det går ud fra som en stjerne. Kablet kan ligeså let gå til første lampe videre til næste o.s.v.  
Ellers ser det øjeblikkelig amatør agtig ud.
Du kan allerede se at du har dobbelt kabel hen til afbr/udtag ved dør til skur. Både fra lampe ved hus og fra samledåse. Der skal der kun være kabel fra lampe ved hus.
Ligeledes dobbelt kabel fra samledåse og til lampe carport.
Sensor i carport kan ikke modtage 3 kabler
Jeg ville gå fra et lampested inde ( fase nul og jord) -> lampe ved hus->1. lampe i skur -> 2. lampe i skur -> afbryder/udtag  i skur -> afbryder/ udtag i carport ( lige på den anden side af væg -> 2. lampe i carport -> 1. lampe i carport -> sensor i carport.
Så er der kun 2 kabler i hver lampe og kun 1 i sensor. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 28-10-2021 00:09:51

Kan du ikke beskrive nærmere, hvilke lamper, der skal tændes af sensor, og hvilke der skal tændes af afbryderen ved døren ind til skuret? Hvad med lyset ned til kælderen, hvordan skal det tændes?

 3 lamper i carporten (2 ude i midten og 1 ved mur) skal tændes af sensor + afbryder ved skur

1 led-bånd ved trappe skal tændes af skumringssensor

2 lamper i skur skal tændes ved afbryder ved skur

2 stikkontakter i skur

Mvh.
Emil
Annonce
ev elmand skrev den 28-10-2021 01:00:53

Du kan nok ikke finde din strøm ved en lampe ved kælder. Der er der typisk kun tændledning og Nul.
For at få en fast fase skal du til et lampested eller stikkontakt inde i enten kælder eller ovenpå.
Man undgår så vidt mulig en samling hvor det går ud fra som en stjerne. Kablet kan ligeså let gå til første lampe videre til næste o.s.v.  
Ellers ser det øjeblikkelig amatør agtig ud.
Du kan allerede se at du har dobbelt kabel hen til afbr/udtag ved dør til skur. Både fra lampe ved hus og fra samledåse. Der skal der kun være kabel fra lampe ved hus.
Ligeledes dobbelt kabel fra samledåse og til lampe carport.
Sensor i carport kan ikke modtage 3 kabler
Jeg ville gå fra et lampested inde ( fase nul og jord) -> lampe ved hus->1. lampe i skur -> 2. lampe i skur -> afbryder/udtag  i skur -> afbryder/ udtag i carport ( lige på den anden side af væg -> 2. lampe i carport -> 1. lampe i carport -> sensor i carport.
Så er der kun 2 kabler i hver lampe og kun 1 i sensor.

 Ja det er selvfølgelig pokkers hvis jeg ikke kan bruge den ledning, som allerede er trukket ud. Den ser ellers temmelig tyk ud, så tænkte det måske var det rigtige kabel. Men der er vel kun én måde at finde ud af det på, at jeg klipper det over?

Det giver god mening at undgå stjernefordeleren. Men er i tvivl om de rigtige lamper vil tænde og slukke, hvis jeg nærmere kabler det hele i ét langt stræk, hvor ledninger "går igennem" lamperne. Jeg vil lige forsøge mig med en mere teoretisk tegning senere.
Og igen, bare rolig - jeg stikker ikke fingrene i noget med strøm i. Planen var blot at trække ledningerne og evt sætte lamperne op - og så få en elektriker til at tage den derfra.

Mvh.
Emil
At du ikke kender forskel på en ledning og et kabel er bekymrende. Det er en installation du er i gang med. Det er ikke for amatører. Er du sikker på at du har de rigtige færdigheder til at lave det ?

Hvad er det præcist elektrikeren skal lave efter at du har trukket kabler (ikke ledninger) og sat lamper op ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 03-11-2021 11:39:39

At du ikke kender forskel på en ledning og et kabel er bekymrende. Det er en installation du er i gang med. Det er ikke for amatører. Er du sikker på at du har de rigtige færdigheder til at lave det ?

Hvad er det præcist elektrikeren skal lave efter at du har trukket kabler (ikke ledninger) og sat lamper op ?

 Ah, at man ikke sætter korrekt komma, gør vel heller ikke, at man ikke må deltage på et debatfora eller lignende. Men hvis du i en venlig tone har lyst til at fortælle om forskellene, så jeg og andre måske kan lære noget, så er det da dejligt.

Om jeg har de nødvendige færdigheder? Det ved jeg sørme ikke - synes jeg fra starten har påpeget, at jeg er på udebane. Men da en SU pt ikke rækker til at betale en elektriker fra A til Z, så må man jo prøve, om der er noget af det man kunne gøre selv.

Min tanke var at trække installationskablet rundt mellem de forskellige punkter, uden at klippe eller pille yderligere ved det. Derefter ville jeg sætte LED armatur op, altså selve beslagene. Men igen uden at pille ved ledninger o. lign. Så vidt jeg kan se kan man bruge dette armatur til at ledningen kan "føres igennem" /sløjfning.
Det hele er et forsøg på at realisere projektet, fremfor at investere i en stor lommelygte i stedet. Jeg tænker ikke, at jeg kommer til at forstå elektrikerfaget fra ende til anden, hverken i dag eller i morgen, så jeg søger egentligt bare input. Og hvis konklusionen bliver, at det er umuligt, så må det jo være sådan :)
Ja, det slog mig da også at du måske nok kunne blive pikeret over mit svar.

Tillad mig at uddybe. El installation er ikke for amatører. Man skal nødvendigvis ikke være uddannet for at lave det korrekt, men det virker ikke på mig som om at du nødvendigvis er i stand til at lave det helt rigtigt. Der er simpelthen for mange løse ender.

Man skal tage el installation meget, meget alvorligt. Det kan gå grueligt galt hvis man ikke helt ved hvad man laver. Hvis du stadig syntes at jeg er en idiot og du sagtens kan lave det selv, så gå endelig i gang.

Jeg tvivler stærke på at du kan få en installatør til bare at tilslutte dine kabler og lyskilder. De vil som regel selv trække kablerne også da de skal stå til ansvar for HELE installationen. Men du kan jo spørge en installatør om han/hun vil gøre det. Jeg tillader mig at tvivle på det, men jeg kan jo tage fejl.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 04-11-2021 13:23:18

Ja, det slog mig da også at du måske nok kunne blive pikeret over mit svar.

Tillad mig at uddybe. El installation er ikke for amatører. Man skal nødvendigvis ikke være uddannet for at lave det korrekt, men det virker ikke på mig som om at du nødvendigvis er i stand til at lave det helt rigtigt. Der er simpelthen for mange løse ender.

Man skal tage el installation meget, meget alvorligt. Det kan gå grueligt galt hvis man ikke helt ved hvad man laver. Hvis du stadig syntes at jeg er en idiot og du sagtens kan lave det selv, så gå endelig i gang.

Jeg tvivler stærke på at du kan få en installatør til bare at tilslutte dine kabler og lyskilder. De vil som regel selv trække kablerne også da de skal stå til ansvar for HELE installationen. Men du kan jo spørge en installatør om han/hun vil gøre det. Jeg tillader mig at tvivle på det, men jeg kan jo tage fejl.

 Ah, om jeg synes du er en idiot, er vist at lægge ord i min mund. Jeg forsøgte mig blot med et lidt spidst svar, på din spidse kommentar.

Men nej, du har nok ret i, at det ikke bliver noget jeg kan realisere. I hvert fald ikke uden hjælp, og det var jo den jeg søgte her.
Fortsat god dag.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis