Bøvl med varmen i sommerhuset

Mit sommerhus har gulvvarme i halvdelen af underetagen. Det kører på 4 forskellige kredsløb - bad, bryggers, køkken og gang. I stuen (som ligger efter gangen) er der en radiator i hver ende.

Selve gulvvarmen er etableret engang i midt 90’erne, men fyret og anlægget er af nyere dato, vel omkring 10 år gammelt. Fyret bliver serviceret en gang årligt, senest i starten af året. Der er olie på fyret.

Da jeg kom herned, var der ikke liv i gulvvarmen på badeværet. Fyret kører fint, men sagde sådan en “pfffffttttt”-lyd med mellemrum. Jeg skiftede batterier i den der dims, der sidder på væggen i rummene med gulvvarme, og så kom der varme på badeværelset.

Jeg bemærkede at gulvet i gangen også var koldt, så jeg tænkte at det var smart at skifte batteri i alle dimserne. Det har så ikke virket i gangen.

Yderligere er den ene radiator i stuen kold som is. Den anden virker fint. Alle radiatorer i alle andre rum og på overetagen virker fint. Jeg aner ikke hvordan man lufter den slags radiatorer ud - der sidder ikke sådan en skruedims på dem.

Jeg ringer efter VVS-manden i morgen tidlig. Men er der nogen der har bud på hvad fa’en der er galt? Har den blå dut, på termostaten for gangen noget at sige (se billede)?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue årsagen til problemerne, men du har en helt vidunderlig betegnelse for de forskellige fittings og problemstillinger.     

Det kan ikke beskrives mere rammende.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du behøver ikke at undskylde - vi har alle forstået hvad du mener.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den blå dut viser at telestat får strøm. altså der kaldes på varme til gangen. Termostat er dem du har skiftet batteri i.
Der kaldes ikke på varme til bad og køkken. Vi håber du har en god dyne som kan hjælpe jer til i morgen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Radiator i stue: skrue termostaten af og tryk hidsigt ind på den lille pind midt i messingforskruningen. Det aktiverer en ventil som sidder i røret. Den er groet fast.
Annonce
Der skal ikke trykkes hidsigt på membranen i ventilen. Billeder af fyr og en radiator vil også hjælpe.

fase
da telestaten til gangen er åben, bør der også være varme på gulvet.
tjek evt ved at mærke på røret under telestaten om det er varmt = der sendes varme til gangen.

er det koldt, tyder det på at der er noget andet (stoppelse/luft) i rørene som forhindre vandet løber i kredsen.

stue radiator som ikke virker kan måske skyldes luft i rør, normalt vil der på hver radiator være en udluftnings skrue i toppn (modsat ende af termostaten) og ellers som andre skriver hvis termostatens stift har sat sig fast

der er 2 ting jeg tror jeg ville tjekke
1. er din cirkulations pumpe sat på rette nivau - prøv evt at give den en tand mere
2. du bør have en snavssamler (filter) og dette bør du muligvis tjekk, evt bede din vvs’er om det. findes måske ved ekspansionsbeholder/cirkulations pumpen
VVS’eren har netop været her. Han sagde at den blå dut, var et tegn på at det kredsløb kaldte på varme uden at kunne få det. Han fiksede det - aner ikke hvad han gjorde   Radiatoren skulle bare duttes på den dér pind, inde bag termostaten.

Der var i øvrigt for lidt vand på fyret, så det fiksede han også, og så skruede og dimsede han, så der nu er fuld smæk på varmen i hele huset.

Læringen i historien er for mig, at jeg helt sikkert bare skal ringe efter en håndværker, når sådan noget driller  
jeg vil gætte på at det som så reelt var problemmet, var at der manglede tryk på anlægget.
der er en ‘tryk meter’ et sted med en en ‘urskive’
den fortæller om der er vandtryk på dit varme vand - den bør normalt stå på ca 1.5 - 2.0, nogle anlæg fungere også fint selv om den står på 1, men så kan der som i dit tilfælde være kredsløb som ikke fungere godt.

du bør nok lære hvordan du selv fylder vand på hvis tryk er faldet - det kan blive dyrt hvis du skal have en vvs’er til det hver gang.
det handler blot om at tilslutte en vandslange og åbne 2 haner/vantiler kortvarrigt til tryk er kommet op over 1.5 - få det vist af vvs’eren næste gang det er nødvendigt.

hvis du oplever at trykket falder igen unaturligt hurtigt timer/dage/uger) er der fejl på dit varme anlæg eller en utæthed. typiske fejl er en ekspansionsbeholder eller overtryksventil som ikke fungere som det skal.
normalt skal man slet ikke efterfylde og hvis det er nødvendigt bør der gå år imellem
NielsChr, det er på Als i Sønderjylland. Min bror er mekaniker, og har en masse venner, heriblandt en VVS’er. Og hernede laver man bare bytte-bytte købmand  

Men trykket var nu fint nok. Der sidder 2 målere ude på anlægget, og de stod som de skulle. Men jeg fange som sagt ikke, hvad årsagen var til at en blå dims var poppet ud på dén for gangen.

Jeg er ret udfordret på alt det tekniske. Min hjerne kan simpelthen ikke greje det  
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis