Fjerne oliefyr selv

Kan man selv fjerne et oliefyr uden den store kendskab til det? Og et andet spørgsmål er, om man selv må?

Oliefyret må gerne gå i stykker undervejs, det er 40 år gammelt og skal alligevel sløjfes. Det er tilkoblet vandrør selvfølgelig, dem vil jeg lade en VVS'er om at tilslutte en ny vandvarmer.

Grunden er, at jeg synes, det virker voldsomt dyrt for nedtagningsarbejde, som vel ikke kan være så krævende andet end i sved på panden. Jeg har fået tilbud på 20.000 på at få fjernet oliefyr inkl. fyld af olietank med sand, og jeg synes, det virker af meget uden at jeg ved noget som helst om det.
Kan man selv fjerne et oliefyr uden den store... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forresten velkommen på LDS.
Ja oliebrænderen er den røde og sorte “tingest” der er tilsluttet olieslangerne.
Hvad er det helt konkret der er defekt?
Hvis du blot skal lave en midlertidig løsning til denne vinter kunne det være en brugt oliebrænder hvis det er problemet.
Dit sidste billede ligner en komplet unit, hvor der på et tidspunkt sikkert har været problemer med en tæret varmtvandsbeholder. Beholderen er så blevet udskiftet med den blå varmeveksler.

Søren O
Jo tak.

Altså, du kan nok høre, jeg ikke har teknikken på plads, men fejl-lampen lyste rødt, ved ikke hvilken fejl,  men så var der vand i bunden af fyret blandet med olie fra et rør (du kan se på billedet, det er fuldkommen kalket til), som lækkede. Derudover var kalioferen død, så ingen varm luft, den varmede kun vand, og så var der en ting mere, som vvs'eren sagde, men det husker jeg desværre ikke.

Olieslangerne antager jeg er de sort/hvide tilsluttet det, som en anden gættede på var filteret.

Ok tak. Ja, jeg vil ikke investere i det andet end at få det fjernet. Så ville jeg skulle betale for installation osv. men tanken skal ved lov sløjfes i 2022, så det giver ikke så meget mening.
At fejllampen lyser kan være tom olietank. ( og flere andre ting) Men vi går ud fra at VVS manden har dødsdømt den.
1. skal du lukke af for vandet ved hovedhanen. Denne sidder nok et andet sted.
2. afmontere ledninger hvor det er tilsluttet. Sandsynligvis en afbryder på væggen ( skruetrækker)
3. Lukke vandet af radiator kredsen ved at sætte slange på ved den lille blå hane til højre nederst. Evt- åbne for luftskrue ved en radiator. ( haveslange)
4. Skrue olieslange af. Den lille grå der ligger nede i bunden er oliefilter, og som beskrevet kan der komme lidt olie fra de slanger, men det kommer ikke op fra jordtanken. (Lille beholder, klude og svensk nøgle )
5. Så skiller du oliedelen ad, så fyret kan afmonteres. Der er nok en stift der kan trækkes op så fyret kan drejes og tages af hængsel. Ellers skruer du den sorte plade af kedel som olie brænder hænger på.
6. Alle rørene skilles ad og de tunge dele afmonteres så det letter vægten fra fyret. Det drejer sig om de 2 pumper midt for og lidt til højre. Varmeveksler og ekspansion ( den blå og den røde i toppen) Rørene skal skilles ad så langt ned imod gulvet som mulig. ( 2x rørtang )
 Der kommer sikkert en del vand fra varm vands beholder men det lader du bare løbe i afløb. 
7. Så kan du lirke lidt med fyret for at få aftræks røret trukket ud af skorsten. Få den løftet op på nogle rørstumper så den klan trille væk Eller direkte på kraftig sækkevogn. ( God koben, stumper rør. lægtestumper og sækkevogn ) 

Når den er ude så skal du have afproppet koldvands tilslutningen for at i igen kan få vand i huset. Har du ikke fundet ud af hvilken rør det er kan du åbne LIDT ved hoved hanen og se hvor det kommer ud. ( passende prop, pakgarn og salve til gevind ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et oliefyr fra 80erne kunne meget godt indeholde asbest ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Isolering er almindelig rockwool. Det ses ret tydelig på billeder og det indeholder ikke asbest.
Kan der være noget så er det i den snor der evt. ligger omkring røgrør. og/eller omkring pladen som holder brænderen fast på fyret. De kaldtes i gamle dage asbestsnor. Men det er vist småtings afdelingen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis