Bilreklamer - hvorfor ?

Omkring 25 % af alle TV-reklamer er for biler, mange forskellige mærker.  
 
 Samtidigt piver branchen i Nyhederne om at de kunne sælge mange flere biler, hvis de altså kunne skaffe dem, men det er svært at få nogle hjem pga den verdensomspændende mangel på Chips til bilerne.  
 
 Er det bare mig, eller er det så ikke temmelig dårlig forretning at bruge en masse penge på TV-reklamer for biler man alligevel ikke kan levere og dermed heller ingen penge tjene på at sælge dem ?
Omkring 25 % af alle TV-reklamer er for biler... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Zigzag skrev den 15-10-2021 11:19:34

Jeg synes altså det er sølle argumenter.

Hvis jeg skulle købe ny bil vil jeg da have den NU, (eller om en uge max, ikke et halvt eller et helt år).

Og jeg "glemmer" da ikke lige at der er bilmærker som Skoda, Honda, VW,  Citroen, osv, selvom de så IKKE lavede TV-reklamer.

Synes heller ikke ar forklaringen med at de er bestilt en del tid i forvejen holder helt.

Corona har varet i 18 mdr, og Chipsmanglen næsten lige så længe (fx er prisen på grafikkort til computere også steget voldsomt).

Så det kan da ikke have været helt uforudsigeligt, med mindre man laver TV-reklamer/bestiller dem 1 helt år ud i fremtiden inden de overhovedet vises på TV?
Hvis man ønsker sin “nye” bil leveret meget snart, køber man jo typisk en demobil, og må så leve med de betingelser Pandamonia nævner.
Alternativt købe en af de asiatiske biler der typisk kommer færdigstrikkede i nogen få versioner, og håbe på den ønskede er på lager. Hvorimod man på de europæiske ofte kan vælge alt muligt til og fra, og så som nævnt vente på de får strikket den sammen.

 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jaja nu mente jeg jo netop heller ikke "specialbiler" som man vil have modficereret eller tilføjet udstyr på i den ene eller anden form, men blot "standardvaren" fra fabrikken.

Undskyld hvis det var uklart.
Zigzag skrev den 15-10-2021 20:02:04

Jaja nu mente jeg jo netop heller ikke "specialbiler" som man vil have modficereret eller tilføjet udstyr på i den ene eller anden form, men blot "standardvaren" fra fabrikken.

Undskyld hvis det var uklart.

 Der findes som sådan, ikke en standart bil, der er et hav af udstyr der kan til og fravælges, plus forskellige udstyrspakker. Du bør simpelthen komme lidt ud i virkeligheden zigzag.

Desuden er brugtbilsmarkedet også steget markant i pris.

​Og som bonus så er det ikke kun negativt med en længere leveringstid, for når handlen er underskrevet, så har sælger givet en pris på din gamle bil, hvilket vil sige at hvis du kan køre uden rep. I perioden før du får den nye, så kører du billigt i den gamle i den periode, da du ikke selv tager det værditab den får i perioden. 
Ja naturligvis fås biler med forskellige "udstyrspakker" men de er jo alle "standard"-monteret fra fabrikken alligevel. Men ja det kan godt være at hvis man vil have det i Turkis eller Azur-blå, så er det ikke sikkert det er en standard, men man men må vente et godt stykke tid på at "nogen" så kan male den om.

Men fx at skifte aluefælge fra 14" til 16" tager ikke mange minutter.

KTM:
Jeg skal hverken selv købe hverken Villa eller bil nej, men mine forældre gør. Fx hus med havudsigt, og en helt ny Opel Grandland X.....

Jeg er uenig i næsten alt hvad de gør rent økonomisk, men bare de er glade så er jeg også glad ;)
Zigzag skrev den 16-10-2021 07:15:33

Ja naturligvis fås biler med forskellige "udstyrspakker" men de er jo alle "standard"-monteret fra fabrikken alligevel. Men ja det kan godt være at hvis man vil have det i Turkis eller Azur-blå, så er det ikke sikkert det er en standard, men man men må vente et godt stykke tid på at "nogen" så kan male den om.

Men fx at skifte aluefælge fra 14" til 16" tager ikke mange minutter.
Hele pointen er, at bilen som udgangspunkt ikke bliver bygget, før køberen har taget stilling til hvilken udstyrspakke den skal leveres med, hvilken farve den skal være og hvilke hjul der skal sidde på den.
Zigzag skrev den 15-10-2021 20:02:04

Jaja nu mente jeg jo netop heller ikke "specialbiler" som man vil have modficereret eller tilføjet udstyr på i den ene eller anden form, men blot "standardvaren" fra fabrikken.

Undskyld hvis det var uklart.

 Det er jo ikke specialbiler bare fordi man konfigurerer sig en bil, på vedlagte skærmskud har jeg truffet en række valg, motor, farve, interiør, fælge og 13 stk. ekstraudstyr. Hvis jeg gad regne på det er jeg sikker på der var godt over 100 kombinationsmuligheder. Dem har hverken fabrik, importør eller forhandler naturligvis på lager.
Selv om du ikke ønsker noget ekstraudstyr, er det jo også et valg der skal tages hensyn til. Desuden er biler til forskellige lande ikke altid ens udstyret pga. forskellig lovgivning (selv om næsten alt i EU er ensrettet), og det giver også en række varianter i produktion og på lageret.
Derfor tager leveringen tid!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Zigzag, har du bemærket, at skakbrikkerne fra Lagemann i Bilefeldt har fået grønt filt under? Hvorfor er der leveringstid på hvid filt? Åndsvagt spørgsmål - ligesom dit
Jeg er med på at der kan være op til 100 varianter af samme bilmodel. Men det må jo være nogle som bilfabrikkerne rent faktisk producerer så ? Det er vel ikke sådan så hvis jeg vil have 16" alufælge så først når bestillingen er der går de på jagt efter jern, eller begynder at producere radioen der skal i osv?

Derfor forstår jeg stadig ikke hvorfor leveringstiden er så lang (1-2 uger ville jeg finde rimeligt) med mindre man har helt særlige ønsker, fx sæderne skal være betrukket med sælskind eller andet uden for "normen":

Men ok jeg ved ikke så meget om bilindustrien, andet end som kunde, så der kan jo være variabler som jeg ikke kender til - som fx nu med mangel på chips ;) - så kør dog til en lokal ophugger, der sidder garanteret masser af chips i som ikke fejler noget, men bilen er skrottet fx pga rust, eller en trafikulykke...!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også