Elbehov til gennemstrømningsvandvarmer

Grande
Grande
10 9260
Hej,

Jeg vil gerne udskifte vores gamle 110 liter el-varmtvandsbeholder i sommerhuset med en gennemstrømningsvarmer. Beholderen sidder i dag på uopvarmet loft og brænder en del tomgangsstrøm af, som ikke engang fuglene har gavn af. Jeg har brug for en vis kapacitet, da den skal trække hele huset. Jeg har kig på denne model:

https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-hus-villa-raekkehus/

Jeg vil gerne klædes lidt på til at tage dialogen med elektrikeren. Efter første snak mente han helt klart, at det kræver ny stikledning og en helt ny tavle med dobbelt HPFI (hvoraf den ene skal være 63A) at sætte en 3x25A sikring på for at kunne trække 18kW. Det bliver en stor og dyr omgang, som så næppe kan betale sig. Det kan jeg ikke få til at passe, da der er plads i den eksisterende tavle, og stikledningen og alle ledninger i tavlen er nyere og fornuftigt dimensioneret. Netselskabet har oplyst, at installationen er forsikret med 3x35A. Bør det ikke være muligt at sætte en 3x25A sikring på en standard 40A HPFI, hvis ledningerne er i orden og der ikke er andre store strømslugere i systemet?

Er der nogle el-kyndige, som kan sige hvad der er op og ned her? Jeg ønsker ikke at blive taget ved næsen af en håndværker, som enten er grisk eller bare ikke har styr på reglerne...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
karl smart
karl smart
1708 2600/2700
Et godt råd , hold dig langt væk fra gennemstrømsvandvarmer , du skal have ombygget hele din elinstallation/eltavle og nok en ny stikledning , en 30 L metro hurtigvandvarmer 3,6 kW 400 V er et godt altanativ .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
S. Fabrin
S. Fabrin
12373 4400
Hvis din nye gennemstrømningsvandvarmer er på 18kW og med trefaset tilslutning er den optagne strøm 26,1A, så din elektriker har regnet rigtigt.
Hvis du har en tilslutning på 35A er der 10A til resten af huset. Det omfatter lys, kogeplade, ovn osv. Det er ikke meget. Jeg ville ikke dimensionere forbruget på kun 10A til resten af huset, medens der bruges 26A til vandvarmeren. Så din elektriker har ret.
Så udskift din 110 L vandvarmer. Tomgangsforbruget i en moderne vandvarmer er ikke så stort som førhen. I øvrigt er vandvarmeren vel slukket, I ikke opholder jer i sommerhuset.

fase
jenshøj
jenshøj
2936 4800
Der skal være selektivitet mellem sikringerne i din tavle og dem i kabelskabet på gaden. Hvis der ikke er det, risikerer du at sikringen i gaden springer i stedet for din egen sikring.
Så vidt jeg husker skal der i følge den nye installationsbekendtgørelse være en faktor 1,6 mellem sikringerne. Har du 35A i gaden, kan du således ikke have mere end ~22A i tavlen. Så din elektriker har ret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. 16A gruppesikring til elbil ladeboks
    Lav-Hus (15 svar)
  2. kabel kvder ??
    Lav-Hus (7 svar)
  3. Mega farligt tavle spørgsmål...
    Belysning (15 svar)
  4. HPFI-relæ mærkestrøm
    Jura, reglementer og krav (13 svar)
  5. Ny eltavle - antal grupper mm
    Belysning (12 svar)
  6. hpfi 63A
    Lav-Hus (17 svar)
  7. Eltavle i skur
    Lav-Hus (15 svar)
  8. 63 ampere vs 25 ampere
    Lav-Hus (8 svar)
  9. Glaskeramiske kogeplader 230V ?
    Lav-Hus (2 svar)
  10. Modernisering af gruppetavle
    Belysning (15 svar)

Populært lige nu

1. Skånsom fjernelse af yderste planke i klikgulv
    Lav-Hus (læst 305 gange)
  2. Hjælp til spejl med lys
    Belysning (læst 422 gange)
  3. Lysninger tag velux
    Lav-Hus (læst 330 gange)
  4. Fjerne facadepuds murermestervilla / removal of facade plaster from brick house
    Lav-Hus (læst 271 gange)
  5. Forkert loft
    Jura, reglementer og krav (læst 429 gange)
  6. Terrændæk - flyversand
    Lav-Hus (læst 226 gange)
  7. Kemisk metal på køkkenbordplade
    Lav-Hus (læst 194 gange)
  8. Svejsebord af eloxeret aluminium
    Værktøj og maskiner (læst 283 gange)
  9. Blænde dørhul i muret væg
    Lav-Hus (læst 174 gange)
  10. Bilreklamer - hvorfor ?
    Lav-Bil (læst 342 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

Følg med