Elbehov til gennemstrømningsvandvarmer

Hej,

Jeg vil gerne udskifte vores gamle 110 liter el-varmtvandsbeholder i sommerhuset med en gennemstrømningsvarmer. Beholderen sidder i dag på uopvarmet loft og brænder en del tomgangsstrøm af, som ikke engang fuglene har gavn af. Jeg har brug for en vis kapacitet, da den skal trække hele huset. Jeg har kig på denne model:

https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-hus-villa-raekkehus/

Jeg vil gerne klædes lidt på til at tage dialogen med elektrikeren. Efter første snak mente han helt klart, at det kræver ny stikledning og en helt ny tavle med dobbelt HPFI (hvoraf den ene skal være 63A) at sætte en 3x25A sikring på for at kunne trække 18kW. Det bliver en stor og dyr omgang, som så næppe kan betale sig. Det kan jeg ikke få til at passe, da der er plads i den eksisterende tavle, og stikledningen og alle ledninger i tavlen er nyere og fornuftigt dimensioneret. Netselskabet har oplyst, at installationen er forsikret med 3x35A. Bør det ikke være muligt at sætte en 3x25A sikring på en standard 40A HPFI, hvis ledningerne er i orden og der ikke er andre store strømslugere i systemet?

Er der nogle el-kyndige, som kan sige hvad der er op og ned her? Jeg ønsker ikke at blive taget ved næsen af en håndværker, som enten er grisk eller bare ikke har styr på reglerne...
Hej, Jeg vil gerne udskifte vores gamle 110 liter... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi ser lige på dine oplysninger:
1. Dine oplysninger om sikringsstørrelse er det du betaler investeringsafgift af. Sikringen i kabelskabet kan nemt være større. Den  vil højest sandsynlig være 35A eller 50A. Sikringen i kabelskabet er der som kortslutningsbeskyttelse. I øvrigt er det dyrt at få installatøren ud for at skifte sikringen. Udskiftningen betales normalt af forsyningsselskbet.
2. Du har opgivet din vandvarmers forbrug til 17,5A. Det svarer til et forbrug på  12kW. Det kan ikke ændres. Der er ingen software i vandvarmeren. Ydelsen er på 5,8 L/min. ved en temperaturøgning på 30°C. Det kæver en tilgangstemperatur på 12°C for at varme vandet op til 42 °C, eller et mindre forbrug.
3. Du siger, du er gået et trin op i sikring over 16A. Næste trin er 20A. Det er næste standardværdi efter 16A.
4.Du har en kropstemperatur målt inde i kroppen på ca. 37°C, men udvendig er din hudtemperatur ca. 30°C, så en forøgelse på 12°C vil få dig til at føle vandet rigtig varmt.
Du er mere end velkommen til at kommentere mit svar.


fase
Jeg er 100% enig med dig (s Fabian) at den faktiske sikring i vejskab kan være mere end 25 amp., det er også det jeg skriver at jeg ikke ved. Jeg har dog kun betalt og er garanteret 25 amp lige som trådstarter er garanteret og  har betalt for 35 amp.
pointere blot at min gennemstrømsvarmer fungere fint (ingen sikringer er indtil nu sprunget) og levere tilstrækkeligt varmt vand ud Uden problemer.
Der er i mit og trådstartes tilfælde tale om en digital gennemstrømsvarmer som regulere effektforbrug ud fra hvor varmt indgangs temperaturen er., der er således software som styre effekten. Den styres ultra præcist via pwm og har meget hurtig reaktionstid så vandets temperatur ikke svinger.
.
der er en del usagte ting jeg ikke har oplyst detaljer om, blandt andet om  varmeveksler. Men det kender trådstarter forhåbentlig til idet det er beskrevet fint på siden for den model han henviser til
min varmeveksler er dog pt. Inaktiv idet jeg først for 14 dage siden fik tændt for varmepumpen Og flow endnu ikke køre igennem varmeveksleren.

Jeg vil mene du har ret i at min er født via en sikring på 20 amp isteddet for min første formodning om 18 amp. Her kan jeg have taget fejl. Jeg tjekker næste gang jeg er der.

 ekstrabladet er måske ikke det mest pålidelige medie - men de omtaler lidt om bade temperatur
https://ekstrabladet.dk/forbrug/sundhed/5-fejl-du-laver-under-bruseren/6297432
Grohe og andre blanding batterier har en forud indstilling på 38 grader på deres termo blandings battaerier, som dog for en del personer fælles lidt fessen, så tænker at min komfort temp på 40 grader ikke er helt ved siden af…og så passer 42 grader fremløb jo helt fint.

er tråden ikke ved at køre af sporet ?

trådstarters spørgsmål er vel i bund og grund om han skal opgradere sin nyere 35 amp i installation for at kunne anvende samme gennemstrømsvarmer som jeg benytter…
min pointe er at det vil jeg tro han ikke behøver da min (korte) erfaring har vist at det ikke er nødvendigt Og at den model han henviser til fint kan bruges til formålet (et sommerhus)
jeg har i mit sommerhus, alle de alm øvrige strømsugere (varmluftovn, 90 cm induktion, centralstøvsuger, vaske og opvaskemaskine) og ja jeg oplader også elbil en gang imellem.
jeg kan selvf godt se det for mig at sikringen går en juleaften, hvis nogen går i bad samtidig med at ovn og komfur køre eller elbil lader.
jeg planlægger derfor altid at min elbil maks lader med 7-8 amp og primært om natten.

jeg har huset til bl.a. udlejning, og ingen gæster har indtil nu klaget over badevand eller temperatur - tværtimod er de altid garanteret varmtbad til alle (Max 8 personer_)
Vi har i sommerhuset fået en gennemstrømningsvandvarmer af Mellem modellen som er konfigureret til ca. 15-17 kw (husker ikke den præcise indstilling) og det passer fint til at bruseren kører med tilstrækkelig varmt vand. Men der kan ikke tappes varmt vand andre steder samtidig uden at temperaturen i bruseren falder mærkbart. 
Vi har ikke haft problemer med sikringer eller forsyningsselskabet. 
perhans skrev den 19-10-2021 11:43:22

Har også en varmepumpe Amalo og gennnemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk og det fungerer rigtigt godt.

 Hej Perhans

Hvordan er dine erfaringer her et par år efter?
-morten- skrev den 21-08-2023 23:16:35

perhans skrev den 19-10-2021 11:43:22

Har også en varmepumpe Amalo og gennnemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk og det fungerer rigtigt godt.

 Hej Perhans

Hvordan er dine erfaringer her et par år efter?
Jeg synes det fungere rigtigt godt. Hvordan det hænger sammen økonomisk er svært at sige men jeg kan bare konstatere at min varmepumpe stort set ikke har kørt de sidste 2 måneder, da vi kun bruge energi når vi bruger varmt brugsvand.

 

perhans skrev den 22-08-2023 08:40:00

-morten- skrev den 21-08-2023 23:16:35

perhans skrev den 19-10-2021 11:43:22

Har også en varmepumpe Amalo og gennnemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk og det fungerer rigtigt godt.

 Hej Perhans

Hvordan er dine erfaringer her et par år efter?
Jeg synes det fungere rigtigt godt. Hvordan det hænger sammen økonomisk er svært at sige men jeg kan bare konstatere at min varmepumpe stort set ikke har kørt de sidste 2 måneder, da vi kun bruge energi når vi bruger varmt brugsvand.

 

 Betyder det at du varmer brugsvand alene med elvandvarmeren uden brug af pladeveksleren?

Er det fordi du har slukket varmepumpen?

Hvor mange m2 varmer du op med varmepumpen - gulvvarme?

Hvilken varmepumpe valgte i?

Pft :-)
-morten- skrev den 22-08-2023 08:44:08


Jeg synes det fungere rigtigt godt. Hvordan det hænger sammen økonomisk er svært at sige men jeg kan bare konstatere at min varmepumpe stort set ikke har kørt de sidste 2 måneder, da vi kun bruge energi når vi bruger varmt brugsvand.

 

 Betyder det at du varmer brugsvand alene med elvandvarmeren uden brug af pladeveksleren?

Nej, jeg formulerede mig lidt uklart, jeg bruger pladeveksleren, men det er så stort set det eneste varme vi bruger, vi har ikke noget forbrug til at holde en vandbeholder varm i den tid vi ikke bruger vand.

Er det fordi du har slukket varmepumpen?
Nej varmepumpen er tændt, men kører næsten ikke.


Hvor mange m2 varmer du op med varmepumpen - gulvvarme?
Vi har ca. 220m2 men kun ca 50m2 der varmes op med gulvarme. Vores fremløbstemperatur er ca. 35C


Hvilken varmepumpe valgte i?
Det var en Panasonic, mener den er på 9kW, det var i hvert fald den der var lige i underkanten af hvad vi skulle bruge og det har indtil nu vist sig at være rigeligt.


Pft :-)

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis