Midlertidig varmekilde - hvad skal jeg vælge?

Jeg er i gang med et renoveringsprojekt som skulle have været færdigt i september, men det kommer til at vare noget længere og strække sig ind i november.

Projektet gør, at vi pt. ingen varmekilde har i huset. Og det begynder at blive koldt i vejret.

Så jeg tænker at jeg skal have fat i en midlertidig varmekilde indtil projektet er færdigt.

Hvad skal jeg vælge?

Jeg forventer at skulle bruge den 3-4 uger.

Der er ca. 100 kvm uopvarmet fordelt på 2 etager. (ca. 60 + 40 m^2)

Da det kun skal bruges midlertidgt er en pris væsentlig faktor.

Jeg har set på en elvarmeblæser fra Biltema:
Varmeblæser, PTC, 2000 W
https://www.biltema.dk/byggeri/ventilatorer/varmeblaser/varmeblaser-ptc-2000-w-2000042977

Der er også denne her:
Varmeblæser 2000 W
https://www.biltema.dk/byggeri/ventilatorer/varmeblaser/varmeblaser-2000-w-2000041878

Den er billig og på 2kW ligesom den anden - hvad er forskellen?

Men strøm er vel generelt en dårlig og dyr varmekilde?
Og kan sådan en 2000 W  overhovedet gøre en forskel? Eller vil jeg skulle have flere?

Vil det være bedre med en gasovn som denne?
Heatmax - Gasovn 4200 watt
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/gasovn-4200w

Jeg hører gerne om jeres erfaringer og fordele og ulemper ved forskellige løsninger.

Jeg er i gang med et renoveringsprojekt som skulle... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er korrekt at Gas ovne laver fugt/vand - derfor bedst til opvarmning udendørs eller f.eks. fortelt til camping.
kan derfor bestem kun fraråde gasovn til brug i et hus.
kan heller ikke anbefale petroleumsovn (har prøvet det i sommerhus i 2 år), det er noget fedtet stads at have med at gøre og trods lovprisninger om det modsatte så lugter det - nogle typer petroleum lugter næsten ikke, men gør det stadig  under optænding og når den går ud.

til et midlertidigt behov er varmeblæseren i metal fra harald nyborg et godt bud - den er billig i indkøb og køre stabilt.
bruger den selv til at holde værksted frostfrit og evt. hvis jeg skal skifte til vinterhjul en kold dag i garagen.
køb dog ikke plastik modellen til 49.- til at køre 24/7 vil jeg anbefale deres metal til 199.-
så er du bedre stillet i forhold til at undgå evt. brand fare
OBS: sikre alt tid god rum/luft omkring en varme blæser ! den er brandfarlig.

ulempen ved harald nybirg blæseren (syntes jeg) er at ventilatoren køre 24/7 uanset om termostat kræver varme eller ej.
vil du derfor have en mere lydsvag løsning bør du som andre skriver gå efter olieradiatoren - den koster 299,-
og i betragtning af hvad dit forventede strømforbrug bliver, er det nok godt givet ud.

alternativet til de billige løsninger er at købe en luft/luft varme pumpe - måske kan den installeres så I kan få glæde af den efterfølgende. den er dyrere i indkøb, men billigere i drift.

har selv en ny luft/vand, og den giver ved denne årstid en COP på mellem 6-12, dvs. jeg skal kun bruge ca. 1 Khw i døgnet til at varme et hus på 126 m2 op her i oktober til 22 grader (kræver samtidig et godt isoleret hus)

Harald  Nyborgs  49 kr varmeblæser er lamgt det bedste køb , her kører den i meget kolde perioder døgnet rundt for at holde drivhus frosrfrit , termostaten tænder og slukker efter varmebehov.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Som en der selv har renoveret de sidste 1,5år kommer jeg med min erfaring.
1. Du kan godt bruge en el varmeblæser, men du skal bruge mere end en, nok 3 måske 4.
2. Du kan lige så godt smide ekstra penge ind i sparegrisen med det samme, for tænd sluk forbrug over 2 måneder brugte vi for 5000kr i el. (sidste års priser!)
3. Jeg har sat en kalosfære op (jeg har lånt igennem arbejdet) den er sat med en Ballofix som ændrer gennemstrømning og så har jeg sat en drosle på motoren så den ikke larmer så meget.
Den kan opvarme nuværende 96kvm uden problemer, og når de sidste 124kvm kommer på kan den med garanti også varme dem op.
4. Luft ud, luft ud, luft ud..

Prøv at ring til dit vvs firma om de ikke kan smide en kalosfære op. 
Annonce
TomHoberg skrev den 19-10-2021 12:23:42

Som en der selv har renoveret de sidste 1,5år kommer jeg med min erfaring.
1. Du kan godt bruge en el varmeblæser, men du skal bruge mere end en, nok 3 måske 4.
2. Du kan lige så godt smide ekstra penge ind i sparegrisen med det samme, for tænd sluk forbrug over 2 måneder brugte vi for 5000kr i el. (sidste års priser!)
3. Jeg har sat en kalosfære op (jeg har lånt igennem arbejdet) den er sat med en Ballofix som ændrer gennemstrømning og så har jeg sat en drosle på motoren så den ikke larmer så meget.
Den kan opvarme nuværende 96kvm uden problemer, og når de sidste 124kvm kommer på kan den med garanti også varme dem op.
4. Luft ud, luft ud, luft ud..

Prøv at ring til dit vvs firma om de ikke kan smide en kalosfære op. 

 Har indtil videre købt elvarmeblæsere.

Hvad er en kalosfære ?
Hvad er en kalosfære ?
Kalorifere er en varmekilde som varmes op af f.eks. varmt vand og via en blæser fordeler varmen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis