Erfaringer med Passiv solenergi/varme?

Jeg ville blot høre om der er nogen af jer som har erfaringer emd passiv solvarme/energi, da mig og min bedre halvdel er igang med den indledende fase af en større tilbygning til vores hus og vi er meget intreseret i alle "alternative" muligheder (dog ikke "multlokums alternativer osv. :lol: ).

Mvh.

Trine
Jeg ville blot høre om der er nogen af jer som har... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Faktisk har vi tidligere været igang med en omfatende serie spørgsmål omkring sammenbygning/tilbygning til et gl hus.

Efter min maning vil det ofte være det mast vellykkede at der er et reelt skift mellen de to bygninger og så en glasgang mellem disse.

Fx en træbygning, med strå, tegl, eller evt tappap på taget.
Træhuset gerne malet i en svenskrød farve. eller evt sort.

Det kan så komme til at ligne en staldlænge/udhus der er bygget sammen med huset og integreret med glasgangen..

Moget lignende dette kan ses på fx gamlehuse i skovene osv. Her har man haft denne lille stald/udhusbygning og en beboelse men ofte uden at de hang rigtigt sammen.

Så lav et stilskoifte mellem de to bygninger, men ikke for markant, men gerne et tidsmæssigt spring i stilarterne og bygge materialerne.

Med en Leca bygning vil du altid kunne se den ikke er autentisk. Så hellere understrege dette og lave et skift i stil.
Vil du lave en meget moderne tilbygning så få en arkitekt med på opgaven !!!

Træ har desuden den fordel at de fleste af os kan klare en del af opgaven selv og dermed bygge billigt ( eller skaffe plads i budgettet til gode detaljer og lækre materialer )

Prøv søge funktionen.... den er faktisk ret OOK ! :roll:

Beskriv også gerne hvilke rum du vil have i din nye bygning ! Skal der laves meget om i den gamle bygning ???
Har du et naturligt punkt for tilbygningen/sidebygningen???

MVH Njord
Tak for jeres kommentarer og in-put. Det er altid dejligt med den slags :lol:

Vores nuværende hus ligger med gavlene mod nord/øst og syd/vest. Vi har massere af plads, så vi kan bygge vinkelret på nord/øst gavlen både mod øst og mod vest ligesom "ligeud" i fortsættelse af det eksisterende hus også er en mulighed. Udelukket er dog at bygge videre fra syd/vest gavlen, da der ligger en vej og vi dels vil komme for tæt på byggelinien og vi dels ikke ønsker at plac. et nyt hus så tæt på trafikken.

Grunden er på lidt over 3 tdl. og ligger med udsigt til vores fold, åbne marker og skov, så glas er en stor del af vores planer, vi kan jo' ligeså godt nyde det vi har smile

Vores tilbygning skal indeholde: 4 værelser, bryggers, køkken/alrum, badeværelse og walk-in-closet. Efter at have lavet en mill. (nå ja overdrivelse fremmer forståelsen) forskellige tegninger, så må vi erkende at vi ikke kan få et naturligt "flow" med vores gamle hus, så vi har planer om at lave vores nuv. hus om til gildesal.

Vores nuv. hus er på 60 kvm. og indeholder soveværelse(pejsestue), stue, køkken (15 kvm.), bad (4 kvm.) og mini fyrrum (2 kvm.). Huset er 4 x 15 m.

Planen var at lægge tilbygningen i forlængelse af det gamle hus, men med en afstand på 2-3 m og så bygge bygningerne sammen vha. en glas gang. Vi er meget obs på at vælge "kompatible" materialer og satser derfor på et pudset hus med bondehus vinduer/døre og sprosser på de store vinduesparter som vil komme. Af tagmateriale er favoritten jo' sort glasseret tegl, men det kan godt være at vi vælger noget som prismæssigt er lidt "bedre" men stadigvæk ligner :wink:
Størrelsesmæssigt er vi ude i 200 kvm. på tilbygningen. Vi havde oprindeligt en længe som var bygget sammen med vores hus som også indeholdt beboelse, men den klarede ikke orkanen sad og da vi som nybagte husejere havde været så naive at overtage tidl. ejers forsikring, så kunne vi kigge i vejviseren efter forsikringspenge.

Jeg kan evt. følge op med billeder af hus/beliggenhed og vores "ønske tegning".

Mvh.

Trine
Hej
Det er sjovt at der stadig er interesse for dette, det er vel 20 år siden, jeg startede, kontakt DTU, ( DTV det er deres blibiotek ) de burde have en del, det samme gælder Teknologisk institut.
Ellers gælder det om at have store solflader mod syd, der modtager når solen er fremme og er tilskoddet om natten og delvis tilskoddet når solen ikke skinner.
Der findes også klima vægge der akkumulerer varmen over dagen og afgiver om natten.
1' forsøg for mange herrens år siden, var 2 drivhuse af vægmodel med god stå højde, solskinsdage åbne trak varmen ind i stuen osv.
Jeg erindrer en artikel om en Arkitekt der havde bygget et lav energi hus ved arresø, og det var et blad der var udgivet af Poletikens hus og det er ca 20 år tilbage.
Håber at du kan bruge dette.
mvh

MIP

MIP
Hej

Det største problem med passiv solvarme er umiddelbart at du får en masse ekstra energi på et tidspunkt hvor du ikke har specielt stort behov !!!

Altså får du en masse ekstra varme om sommeren og een langt mindre mængde om vinteren hvor du har et stort behov...

Så den omtalte norske øsning med stort udhæng osv. altså en løsning der giver et stort sol indfald om vinteren og en skygge om sommeren lyder meget besnærende, men hvor meget energi du kan hente om vinteren er nok lidt uvist.

Tænk på funktionen i en "havestue" den er ofte bygget af ren glas, om vinteren er den is kold.. om sommeren erd en brændende varm... men den kan give varme på enkelte solbeskinnede vinterdage. Ligesom den giver varme i ydersæsonnerne, altå det tidlige forår og det sene efterår.
Så er det noget af den type du tænker på er det vigtigt at du kan holde sommeren hede væk fra dit hus...

Jeg husker en TV udsendelse fra Skotland hvor en serie huse blev bygget halv økologisk... og en del af disse havde netop en glas front til at suge varmen i ydersæsonerne, og de havde store arealer der kunne åbnes for at sikre det ikke blev alt for varmt om sommeren.

Men om der reelt er økonomi i et projekt af den ype ved jeg ikke...
Personligt tror jeg nk lidt mere på brænde ovn eller en masse ovn..

Men det afhænger jo også meget af hvilket udgangspunk man har... Er der tale om nybuggeri, er der tale om en større ombygning, eller hvad !!!

MVH Njord
Tak for alle jeres gode in-put.

Planen er at bygge et helt nyt hus der bliver bygget sammen med det gamle via en glas gang. Det nye hus bliver bygget med mange m2 glas, dvs. store vinduer i hvert rum, glas karnap på entre og køkken og hele den ene gavl som glas parti. Al glas bliver lavenergi.

Al dette har vi planer om at kombinere med en masse ovn og solvarme anlæg.

Som afskærmning mod solen har vi tænkt os at benytte enten en udv. monteret markise eller indv. blænding.

mvh.

Trine
Annonce
Byg dine "glasarealer" op som en masse ovn, hvor ideen netop er at brænde energien hurtigt af, derved får man en ren forbrænding, og varmen bliver opsuget i ovnens masse.

I dine tilbygninger af glas gælder det om at have et stenguvl samt massive bagvægge. Alt varmes op af solen, og afgiver varmen når solen ikke skinner.

Inden du springer på dyre solfanger løsninger, er det måske værd at overveje andre muligheder. Fra Siemens er der kommet en nyhed, som kan bygges ind i vinduerne, og som ikke kan ses:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040210/ELEKTRONIK/102130023

Mvh
Bodker

Mvh.
bodker

Citat fra bodker

Inden du springer på dyre solfanger løsninger, er det måske værd at overveje andre muligheder. Fra Siemens er der kommet en nyhed, som kan bygges ind i vinduerne, og som ikke kan ses:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040210/ELEKTRONIK/102130023


Smart! Det lyder desværre ikke til, at den løsning er klar til salg i byggemarkederne i morgen smile I øvrigt er det en solcelle, som jo intet har med solvarme/solfangere at gøre. Med en udnyttelsesgrad på 5% kan den vist ikke konkurrere med selv den dårligste solfanger, hvis den bruges til varmeproduktion...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg kan forstå på jer at I finde solfanger løsningerne dyre og at de ikke "tjener" sig ind. Gælder det også "byg-selv" og hjemmelavede solfangere???

mvh.

Trine
Du kan relativt nemt selv producere en ret god solfanger, der også vil have en rimelig virkningsgrad. Princippet er jo relativt enkelt - så du den, man lavede på "Friland" til udendørs brus?

Problemet for mig er placeringen. Du kan sagtens integrere den i tagfladen, men hvis man skal have en ordentlig virkningsgrad, skal den kunne følge solens position => det er svært at gøre pænt.

Man kan for øvrigt også få solfangere til indbygning i "fake" vinduer - effekten er jo igen begrænset pga. mgl. bevægelighed.

Mvh.

Jan R.
Ja, vi fulgte godt med i den på friland smile

Og det er også noget i den retning vi er ude i pt. Jeg "fiskede" bare efter nye ideer og inspiration. Og evt. gode links.

mvh.

Trine
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også