Erfaringer med Passiv solenergi/varme?

Jeg ville blot høre om der er nogen af jer som har erfaringer emd passiv solvarme/energi, da mig og min bedre halvdel er igang med den indledende fase af en større tilbygning til vores hus og vi er meget intreseret i alle "alternative" muligheder (dog ikke "multlokums alternativer osv. :lol: ).

Mvh.

Trine
Jeg ville blot høre om der er nogen af jer som har... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt vil jeg ikke flikke noget sammen til en solfanger...

Men hos diverse VVS forhandlere ( der er mange forskellige på nettet ) kan man købe solfanger paneler og det tilbehør der skal til.

En solfanger placeres normalt mod syd eller sydvest. Men det optimale ville være at have en model der kunne dreje. Men en drejeløsning vil blive langt dyrere end at købe flere kvm panel hvis der skal opnåes den optimale virkning.

Problemet med forlfangere er jo desværre at de producerer mest når behovet er mindst..

Solen skinner mange timer i den varme sommer, men skinner kun få timer i den kolde vinter :twisted: Og det er svært at akkumulere varme i flere måneder !!! :wink: Men når brændselscellerne bliver brugbare er det måske noget der kan klares !!

Min personlige holdning er at solfangere er et rigtigt fint suplement, og specielt til at lave varmtvand til bad osv...

Vi har godt nok bygget nyt hus for 2 år siden uden at investere i solvarme... Jeg overvejede det ikke specielt meget den gang. Men ville helt sikkert regne lidt mere på det idag.... Vi er jo nok sikre på at energipriserne vil blive højere i årene fremover...

MVH Njord
Vi overvejer kraftigt solvarme af flere forskellige årsager.

Dels ville vi vælge en masse ovn til at producere varmen og benytte solenergien til at varme vandet op med. Jeg mener at kunne huske at jeg ahvde læst om et system til at "lagre" noget af energi i et tidsrum, men hvad de kaldte "dimsen" og hvordan den fungerede har ikke lige lagret sig på "harddisken" smile

Som "back-up" overvejer vi at erstatte vores nuværende oliefyr med stoker.

Vi har tagsider mod praktisk taget alle retninger (gammel "farm" med mange bygninger) Så at placere den i den rigtige retning bliver ikke noget problem.

mvh.

Trine
Det er sikkert en accumuleringstank du mener. Den kan du have fornøjelse af både hvad angår et stoker anlæg og for solvarmen. Men lagringen er måske på 1000 - 5000 L så energimængden er begrænset.

Du kan desuden å en varme spiral lagt ind i din masse oven for også her at kunne "flytte" lidt rundt på den varme du laver ved den kraftige afbrænding den ene gang i døgnet...

Til din "back up" opvarmning vil jeg anbefale at du monterer radiatorer...
Gulvarmen tager ca 1 døgn fra den startes op til den reelt er fungerende, der er tale om en opvarmning af hele gulvklodsen... Så et skift fra en varm periode til en kuld og blæsende dag kan godt være lidt træls med gulvvarme. Der kommer simpelthen ikke den hurtige reaktion du kan få med alm radiator varme.

Jeg har selv gulvarme og suplerer en hel del med brænde ovnen.

I børneværelserne har vi valgt at have radiatorer, om dagen vil vi gerne have en del varme så ungerne an lege på værelserne, om aftenen vil vi gerne kunne lufte ud og så have en lavere temp om natten til at sove i. Det kan du med radiatorer men ikke rigtigt med gulvvarmen. I soveværelset har vi gulvvarme og det fungerer fint, men her kører vi ikke temperaturemn op om dagen...

Vi her på siden vil gerne høre mere om projektet... 8)

MVH Njord
umiddelbart skal man passe på hvor man bruger alternative energiformer som solaranlæg m.m. Det skal helst passe til huset og dets omgivelser. Et bindingsværkshus som er fredet skal ikke ha denne type energi.

Interesse indenfor vedvarende energi og jordvarme.

Jeg skriver et indlæg fordi jeg har erfaring med solvarme. Dette er i et sommerhus som udelukkende opvarmes med sol energi. - lad det være sagt med det samme - I kan ikke bruge solvarme til opvarmning om vinteren - d.v.s. fra midt november til slut februar - dette ikke uden undtagelse naturligvis...men masse ovnen vil være bedre egnet i dette tidsrum.

Anyway, når nu der er tale om ny byg vil jeg give jer nogle råd omkring solvarme - den pasive varme er der andre som har meninger om..
Hvis I laver støbt fundament, så læg endelig gluvslanger ned, evt 2 sæt - et til traditionelt varme kilde og en anden streng til at køre solvarme væsken direkte i, herved har I en billig stor akumulerings tank som kan holde varmen i hverfald et par dage. - gulv varme slange koster ca 1000 kr for 100 meter, så dette er en billig og god løsning- gå efter en gulv slange som kan tåle en høj temperatur - dette gælder både for solvarme og for slanger som fødes fra masse ovne.
Gulvslanger er specielt fordelagtigt i kælder, nordvendte værelser og badeværelses gulve hvor man meget gerne vil have en høj tempereatur - jeg har det i hele huset.
Glem i øvrigt alt om "store lagrings tanke" osv. - varmen kan med rimelighed kun gemmes i få dage, nogle tror at man kan opsamle om sommerne og bruge om vinteren, dette er helt misforstået - varmen samles ind om dagen og afgives om natten- klart dit gulv er stadig varmt efter 3 dage, men hvis der er koldt uden for vil komfort temperaturen også falde - (hvis der f.eks er 8 grader udenfor vil mit hus falde 1-2 gradder på en nat uden varme kilde)
Solvarme er perfekt i kombination med masse ovn, idet i helt slipper for at tænde op i en stor del af året - hvilket mange nok vil sætte pris på.
solvarme anlæg kan godt levere varmt vand til forbrug og til varme i de lyse måndeder.
mit anlæg kostede lige godt 20.000 kr idet jeg selv satte det op - panelerne er den mindste udgift, mens den største udgift ligger på varmtvands beholder, fittings og rør. jeg har så gratis varme fra marts til november - hvis jeg regner med 1000 kr/md har jeg en tilbage betalings tid på under 3 år - så at sige at solvarme ikke kan betale sig er nok ikke korrekt - ved anlæg monteret af VVS regner man i dag med en tilbagebetalings tid på ca. 8 år afhængig af forbrugs vaner og dimmentionering af anlæg.

Min søster har i øvrig en masse ovn og er glad for den, men trods den "store" masse på mig bekendt 1.5 ton, så holder den kun lige akurat temperaturen natten over - en masse ovn er altså heller ikke noget man kun tænder op en gang om ugen, den skal fyres hver dag - specielt hvis man har rør i den som tager varmen ud til andre steder i huset/varmtvands beholder. - de går med tanker om at supplere med solvarme netop for at slippe for at fyre op hver dag.

personligt syntes jeg disse 2 varme kilder suplere hinanden rigtig godt, specielt hvis man har mulighed for at sende varmen i et beton gulv. held og lykke med projektet.
Annonce
I øvrigt er jeg ikke tilhænger af "pasiv" solvarme i opholdsrum, idet denne ikke umidelbar er regulerbar - vi har i vores helårs hus "pasiv solvarme" (ovenlys velux) - men da den til tider er uønsket er eneste måde at regulere på ved hjælp af solgardiner. solvarme som er vand båren er meget nem at regulere idet det køre 100% automatisk og med termostat kontrol - I sætter blot komfort temperaturen og hvis solen kan levere varen så overstiger temeperaturen ikke jeres valg. - med pasiv varme risikere i at der bliver 30-35 grader i jeres nye rum uden at i kan gøre andet end at åbne vinduerne, hvilket ikke altid er muligt hvis man ikke er hjemme.
pasiv solvarme kan naturligvis godt bruges i mellem gange m.m. - men husk at den pasive varme primært vil være at finde i sommer halvåret og stort set ikke eksisterende om vinteren (dec, jan,feb)

kanon gode indlæg, på en, godtnok, ældre tråd.
Men vvbeholder kan godt laves billigere. Brug en brugt kappebeholder De kan købes til en 500 krone seddel. Bare stil sådan en fyr på højkant, og man har alletiders soltank. Hvis man vil akkumolere en større del af varmen, kan man med succes bruge en ældre olietank og lægge radiatorer ind i denne som varmevekslere.
Så, et anlæg kan sagtens laves billigt. Nogle vil sikkert studse over jeg nævner radiatorer som varmevekslere til solvarme, men det er ikke fra vand til luft man taler om, men vand til vand. ( vand har 25 gange bedre ledning, end luft) Joh. der er skam muligheder nok, til at få et billigt solvarmeanlæg.
mvh
777
Der har været masser af tiltag om passiv solvarme gennem tiderne- ikke kun i forgårs, hvor energibesparelser kom på mode ala tøj blandt de hippe- i 70' var der masser at fysiske tiltag i form af billige og desværre uden moderne tiders præcise reguleringsmetoder, oftest  udfra økologiske principper- men i princippet drejer det sig om en MEGET stor masse af feks sten i en yderst velisoleret kælder- det var bare en af de mere bestante- skal man ha flyttet varmen udefra og ind i huset, er det straks sværere, da det kræver strøm og beregninger- hvis huset er i klasse c-d er det helt ligegyldigt/ umuligt

BSN
BjarneSø Er du lige vågnet op af middagssøvn. Denne tråd er begyndt for 16 år siden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også