Entreprenør vil ikke bruge AB-Forbruger kontrakt

Hej Lav-det-selv.dk

Projektets størrelse er 350.000-450.000kr inklusiv moms

Jeg skal have lavet et terrændæk på mit nuværende hus, og jeg har fået en minimal kontrakt fra entreprenøren, hvortil der beskrives hvordan betalingen foregår, i rater ved faktura, samt byggeperiodens forløb. Entreprenøren er medlem af en garntiordning. Jeg har allerede underskrevet tilbuddet.

Jeg har foreslået at køre sagen på en AB-Forbruger kontrakt på opfordring fra min bank, men det vil entreprenøren ikke, og hvis vi ikke kører på hans kontrakt, så vil han gerne aflyse tilbuddet og samarbejdet.

Han virker som udgangspunkt rigtig fin. God til at svare, virker pålidelig mv.

Hvad siger I, er det vigtigt at få kørt den ind med AB-Forbruger, eller er det lige meget?

Tak på forhånd.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit indtryk er at mange entreprenører ikke kan lide en anden kontrakt end de er vant til. Simpelthen fordi de ikke har tiden til at sætte sig ind i præcis hvilke betingelser de skriver under på.

Det spørgsmål du skal gøre op med dig selv er hvor meget du stoler på ham. Så længe alting bliver lavet fint så er det jo ligegyldigt med kontrakten.

Men hvis noget går skævt så er du ikke særlig godt stillet. En garantiordning betyder kun at du er sikret 100.000 såfremt entreprenøren bliver underkendt i det relevante ankenævn. Inden det sker skal du nok regne med en periode på 9-12 måneder hvor dit byggeri står stille og hvor du ikke kan sætte andre til at lave arbejdet fordi entreprenører har ret til selv at udbedre når afgørelsen er faldet.

Med AB forbruger er det stadig noget hejs hvis han ikke leverer, men du har en smule bedre muligheder  for at komme ud af kontrakten...

Grundlæggende er det bedste råd at vælge en håndværker som går op i at levere kvalitetsarbejde


Ask
Der er mange der tror at kontrakter (og jura) er gode til at løse problemer. Det er ikke tilfældet. Kontrakter skal laves for at forhindre problemer i at opstå - For at sikre sig at begge parter har samme forventninger og er enige om hvordan diverse situationer herunder problemer der måtte opstå skal løses.

Jeg ville ikke som privat påbegynde et renoverings projekt til 400.000 kr med et firma uden der lå en gennemarbejdet og fyldig kontrakt på forhånd. Jeg ville selv syntes at AB-forbruger er en fin og gennemarbejdet kontrakt grundlag og sammen med checklisten https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/publikationer/byggejura/ab-forbruger/standardkontrakt-til-ab-forbruger/ er det et godt forarbejde til at sikre at både du som forbruger og håndværkeren har samme opfattelse og forståelse af hvordan diverse ting skal håndteres.

Man kan bruge mange andre aftale betingelser end AB forbruger men hvis du accepterer at starte et større arbejde uden klare og aftalte betingelser er at tage en risiko for din privat økonomi.

Har du erfaring med at hyre håndværkere?
Jeg spørger ikke provokerende.. Men jeg har selv, desværre, entreret med flere, på meget løse aftalegrundlag? Jeg er hver gang blevet overrasket over, hvad der virker selvfølgeligt for mig, ikke nødvendigvis var det for håndværkeren..

Det jeg vil sige er, at de har virkelig virkelig travlt i øjeblikket, og kvaliteten risikerer at blive derefter..
Jeg ville ikke turde, slet ikke med et projekt i den størrelsesorden..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej alle,

Tak for de gode svar! De peger lidt i begge retninger. Jeg må indrømme jeg også selv hælder mest til at gennemføre det med AB-Forbruger, men det vil kræve endnu en omgang med udbudsrunde og søgning efter håndværkere. Det har ærgerligt talt være næsten umuligt. Alternativet er at vente og se om dampen falder af markedet.

Jeg har haft en god fornemmelse med håndværkeren hele vejen igennem, så jeg har valgt at fortsætte og tror på det konstruktivt samarbejde. Manden har et godt omdømme også, så jeg satser på det holder.

Uanset hvilken kontraktform du vælger, så bør du måske spørge hvem der udfører arbejdet. Du lægger vægt på den gode kemi du har med håndværkeren. Men det er ikke unormalt at mester (eller en svend der er dygtig til kundekontakt) tager hele dialogen når projektet aftales og der udarbejdes tilbud. Når projektet så går i gang, er det en medarbejder der kommer og løser opgaven.

Det behøver der ikke være noget galt i, men man skal passe på med at vælge kun pga. dén person der giver tilbuddet.

Jeg har selv prøvet det og fik en ikke særlig kompetent håndværker ud i stedet for ham jeg lavede aftalen med.

Mvh. AllanE
Annonce
AllanE skrev den 12-10-2021 08:49:28

Uanset hvilken kontraktform du vælger, så bør du måske spørge hvem der udfører arbejdet. Du lægger vægt på den gode kemi du har med håndværkeren. Men det er ikke unormalt at mester (eller en svend der er dygtig til kundekontakt) tager hele dialogen når projektet aftales og der udarbejdes tilbud. Når projektet så går i gang, er det en medarbejder der kommer og løser opgaven.

Det behøver der ikke være noget galt i, men man skal passe på med at vælge kun pga. dén person der giver tilbuddet.

Jeg har selv prøvet det og fik en ikke særlig kompetent håndværker ud i stedet for ham jeg lavede aftalen med.

 God pointe Allan. Håndværkeren har dog også nævnt at det er ham der kører orkesterringen og detaljerne med os i løbet af byggeperiode, så jeg går ind i det med et godt sind. Lad os se, jeg vender jo nok tilbage her i så fald :-).

Måske har jeg misforstået problemet, men:

Hvis du har et projekt til 350...400 kkr., hvorfor lader du ikke en egen sagfører kigge på entreprenørens kontrakt?
De par tusind kroner ekstra kan vel ikke vælte noget?

Hej Alle,

Den stoppede i banken, da de ville have byggesagkyndig til at efterse arbejdet før fakturabetalingerne faldte. Det var entreprenøren ikke interesseret i og de trak sig.
Wow, de mangler ikke kunder i øjeblikket..
. Måske bedst, for alle, det her?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja  for noget af det vigtigste er kun at betale rater hvis der er leveret arbejde for pengene. Sådan at det hele tiden er leverandøren der har noget tilgode


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis