Arbejdstider..

Spørgsmål: Et familiemedlem har skiftende arbejdstider som sosu på et bosted for udviklingshæmmet borgere. Det kan være 12.timers nattevagter, samt 5 til 8-timers dag- og aftenvagter, i snit 37 om ugen.
Nu er der i midlertidig kommet nye vagtplaner, hvor en del af personalet skal have 3-timers vagter fra kl. 5.30 morgen (hvilket i øvrigt er uladsiggørlig for en del af dem med børn). Mit spørgsmål er - er der en nedre grænse for hvor få timer en arbejdsgiver kan forlange en medarbejder kun skal arbejde på en dag - 3 timer er jo intet, og har man lidt langt på jobbet, kan det jo næsten ikke svare sig.  
Spørgsmål: Et familiemedlem har skiftende... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Æhhh omtalte 4 uger er til arbejdsTAGER ikke arbejdsGIVER.

Hvis jeg har X job og ønsker at stoppe med dags varsel, så gør jeg det, det kan arbejdsgiver IKKE (eller jo det kan vi godt men så er vi ude i noget med konkurs og lønmodtagerns garantifond osv) men lader ikke til at være tilfældet her.

Min chef ville gerne fyre mig som lærling, det må han bare ikke. Som lærling er man endnu bedre "beskyttet", hvis man absolut vil fyre en lærling kommer fagforeningen efter firmaet + lærlingen skal have erstatning svarende til det en faglært ville have fået.

Altså hvis man fx har været lærling i 6 mdr til 10.000 kr, og en faglært ville have fået 20.000 kr, skal man have 6 x 10.000 kr altså 60,.000 kr (før skat).

Citat: "Du har ikke fundet det nødvendigt at oplyse om evt. opsigelsesvarsel"  Nej fordi de 4 uger faktisk er gået med frugtløse "forhandlinger" siden datteren og hendes kollegaer blev varslet om nye arbejdstider - hun og hendes kollegaer på afdelingen havde jo håbet på at tingene og vilkårene kunne løses i mindelighed som begge parter kunne accept. Men desværre har arbejdsgiveren ikke villet rokke sig en tøddel. De første har for resten allerede nu smækket med døren, andre har sagt deres job op - og datteren her, ja hun håber så lidt på, at når nu de pludselig er svært underbemandet, at arbejdsgiveren muligvis så bliver lidt mere mør og medgørlig - men ellers søger hun også væk.
 men ellers søger hun også væk.
Måske har personalet også tænkt: "Så kan de lære det". Forhåbentlig finder din datter et arbejde, hvor arbejdstid og børnepasning kan gå op i en højere enhed.

fase
Jeg håber Franks datter hurtigst muligt finder et andet job og helst i en anden branche, for de arbejdsforhold er horrible og de bliver kun ringere i fremtiden.

Forholdene du beskriver var stærkt medvirkende til at fruen sagde sit job op som ansvarshavende sygeplejerske i det akutte beredskab, hvor specielt sosu hjælperne blev behandlet respektløst på plejehjemmene. Hun havde det dårligt med at se hvordan de blev behandlet, og hun var ikke den eneste.

Sygeplejersker siver væk fra det akutte beredskab, fordi det var som at slå i en dyne når de protesterede over forholdene.

Udover arbejdstiderne blev sosu hjælperne pålagt opgaver de ikke var uddannet til som yderlige lagde et psykisk pres på dem fordi de stadig var ansvarlige for fejl de ingen forudsætninger havde for at undgå.

Forståelsen blandt ledelsen for efteruddannelse af personalet i takt med plejehjemsbeboerne bliver dårligere ligger på et meget lille sted.

Bedre blev det ikke af at plejehjemslederne var tilbageholdende med at bede om assistance fra akutberedskabet fordi det koster penge. Det var djøferne der bestemte og ikke det sundhedsfaglige personale.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Frank Chr. skrev den 11-10-2021 18:07:27

Tak for input Steensen. Familiemedlemmet er faktisk vores yngste arbejdsomme datter (så er det på plads) der ud over jobbet også gør rent for flere private for at få økonomien til at hænge sammen. Jeg så hendes nye mødeplan i går aftes, og bed mærke i at 11-timers reglen i nogle af ugens dage slet ikke overholdes. Eksempelvis arbejder hun i dag fra kl. 14.00 - 22.00 og skal allerede på arbejde igen kl. 5.30 - 8.30 i morgen. Men nu har jeg anbefalet hende at gå til sin fagforening FOA  så må de komme ind i kampen - men bliver resultatet ikke tilfredsstillende siger hun sit job op.

Ps. Alle arbejdstimer uanset på døgnet aflønnes til en fast timebetaling man nok ikke kan opnå ved et alm. 8 - 16 job i branchen. 

 Nu er løn ikke altid det hele.

Jeg vil anbefale din datter at sige, hun bliver nødt til at sige op, da hun ikke kan klare det psykiske arbejdsmiljø, hvilket giver hende ret til at sige op med times varsel, uden mulighed for arbejdsgiver for at give hende repressalier.

Få hende til at kontakte et af de mange vikar firmaer. f.eks. ved jeg at i Horsens kommune har Jysk og flere andre deres hoved lager, hvilket giver en KÆMPE efterspørgsel via vikar rekruttering hver eneste dag, tilsvarende må der være i mange andre byer, bl.a. via "JKS", Jobteam Danmark, Vikar.dk og MANGE andre vikar firmaer.

Og da hun er villig til at have rengørings tjanser, så plejer det at være endnu nemmere at finde nyt job.

 

Annonce
Tak for alle jeres tilkendegivelser   Men hvad mener I - er der en nedre grænse for hvor få timer en arbejdsgiver kan forlange en medarbejder skal møde ind til og kun skal arbejde på en dag, når man er ansat på fuld tid?

Steensen, Datteren er psyk. stærk (gad vide hvor hun mon har det fra   ), så det er ikke der - der er udfordringer, det er arbejdstiden nogle af dagene hun er stærkt utilfreds med, og ja hun er ikke i tvivl om hun sagtens kan finde nyt job i morgen, men nok ikke lige til en tilsvarende god løn lige med det første. Vikarbureau er hun ikke så interesseret i, det er for usikkert (hendes lillebror er HR-personale konsulent i landets største vikarbureau), hun vil helst have noget fast arbejde inden for den branche (niche) hun brænder for, nemlig bosteder for udviklingshæmmet medborgere. 

 Rantzau, ja det er trist og se hvor "betændt" arbejdsmiljøet i pleje- og sundhedsbranchen har udviklet sig de seneste årtier.

Frank Chr. skrev den 12-10-2021 10:26:50

Tak for alle jeres tilkendegivelser   Men hvad mener I - er der en nedre grænse for hvor få timer en arbejdsgiver kan forlange en medarbejder skal møde ind til og kun skal arbejde på en dag, når man er ansat på fuld tid?

Steensen, Datteren er psyk. stærk (gad vide hvor hun mon har det fra   ), så det er ikke der - der er udfordringer, det er arbejdstiden nogle af dagene hun er stærkt utilfreds med, og ja hun er ikke i tvivl om hun sagtens kan finde nyt job i morgen, men nok ikke lige til en tilsvarende god løn lige med det første. Vikarbureau er hun ikke så interesseret i, det er for usikkert (hendes lillebror er HR-personale konsulent i landets største vikarbureau), hun vil helst have noget fast arbejde inden for den branche (niche) hun brænder for, nemlig bosteder for udviklingshæmmet medborgere.

 Jeg siger ikke hun er psykisk udfordret, men hun kan bruge det argument over for arbejdsgiver, og så kan de rende og hoppe, uden at de kan straffe din datter, var humlen i den kommentar. :-)

Der er som sådan ikke noget minimum, det kan netop være pga. den manglende respekt for 11 timers reglen, at de kalder hende ind til 3 timers arbejde, så over de sidste 24 timer har hun under 14 timers arbejde, men mere end 11 timers hvile.

 

Så faldt 10-øren (man skal lige huske at have hovedet med, når man læser en tekst).   Ja jeg troede jo man havde ret til 11 timers hvile mellem alle vagter, men det er så ikke altid tilfældet. 
Frank Chr. skrev den 12-10-2021 11:38:10

Så faldt 10-øren (man skal lige huske at have hovedet med, når man læser en tekst).   Ja jeg troede jo man havde ret til 11 timers hvile mellem alle vagter, men det er så ikke altid tilfældet. 

 Til søs heder det sig, at "Man skal have mindst 10 timers hvile, inden for en hvilken som helst 24-timers periode, fordelt på max 2 perioder, hvoraf den ene skal være mindst 6 timer sammenhængende. Dog skal man i en hvilken som helst 7-dages periode have mindst 77 timers hvile."

Så i princippet kan din datter blive sat på arbejde fra kl. 12-22 og så næste morgen kl. 0530-0830, og opfylde reglerne, selvfølgeligt alt efter hvad den fortløbende og efterfølgende dags arbejdstider ellers har bragt, men principielt ville det arbejdsskema 24/7-365 overholde reglerne til søs, da man også har 77 timers hvile om ugen.

 

Steensen skrev den 12-10-2021 14:18:38

 Til søs heder det sig, at "Man skal have mindst 10 timers hvile, inden for en hvilken som helst 24-timers periode, fordelt på max 2 perioder, hvoraf den ene skal være mindst 6 timer sammenhængende. Dog skal man i en hvilken som helst 7-dages periode have mindst 77 timers hvile."

Så i princippet kan din datter blive sat på arbejde fra kl. 12-22 og så næste morgen kl. 0530-0830, og opfylde reglerne, selvfølgeligt alt efter hvad den fortløbende og efterfølgende dags arbejdstider ellers har bragt, men principielt ville det arbejdsskema 24/7-365 overholde reglerne til søs, da man også har 77 timers hvile om ugen.

 En sømand har jo vel heller ikke normalt hverken husholdning, børn, kone der også skal sættes tid af til - han kan gå til køjs og flade ud.   

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis