Arbejdstider..

Spørgsmål: Et familiemedlem har skiftende arbejdstider som sosu på et bosted for udviklingshæmmet borgere. Det kan være 12.timers nattevagter, samt 5 til 8-timers dag- og aftenvagter, i snit 37 om ugen.
Nu er der i midlertidig kommet nye vagtplaner, hvor en del af personalet skal have 3-timers vagter fra kl. 5.30 morgen (hvilket i øvrigt er uladsiggørlig for en del af dem med børn). Mit spørgsmål er - er der en nedre grænse for hvor få timer en arbejdsgiver kan forlange en medarbejder kun skal arbejde på en dag - 3 timer er jo intet, og har man lidt langt på jobbet, kan det jo næsten ikke svare sig.  
Spørgsmål: Et familiemedlem har skiftende... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 10-10-2021 14:55:31

Zigzag, nej det er ikke arbejdsgiver problem man har mindre børn, men derfor kunne man jo godt lægge sig i selen og forsøge at tage hensyn til det. At ens arbejdstider så som her bliver ændret  markant, er der jo ingen medarbejdere der kan tage højde for. 

Tja, nogle arbejdsgivere betragter ansatte som en ressource, andre satser på tilfredse medarbejdere.  
Sådan er man jo så forskellig.   

 


Træd ikke på mine ledninger :o)
Man skal bare passe på hvems "sukkermad man pisser på" som chef der skal planlægge folks arbejdstider og ferier!

Eksempel:

Var lærling i en lille computer-butik (der var kun mig, en tekniker, chefen selv og hans kone (som var "bogholder" eller hvad hun nu lavede - der man afleverede alle regninger).

En lære-kontrakt er bindende når den først er indgået, så jeg kunne ikke sådan bare fyres (ved ikke hvorfor chefen var utilfreds med mig, det var vist noget personligt?) Havde i al fald møde med HK fordi jeg ikke synes jeg lærte det jeg burde men at jeg blot blev udnyttet som billig arbejdskraft til fx at bære skrald ud, eller hente vin til chefen (absolut ikke fagligt).

Ved da godt der følger de sure tjanser med en elev-plads, men der burde også være plads til at jeg fx fik et par timer med ham teknikeren og fx lærte at samle en computer, eller lave salgsfremstød fx vinduesudsmykning, skilteskrivning eller Radioreklamer. Men det var der dælme ikke meget af.

Nå men så kom foråret og der skulle planlægges ferie, og naturligvis fik jeg den skodeste. Min sommerferie blev således holdt i MAJ måned!

Så min sommerferie gik med at alle mine venner var på skole eller job, så jeg kunne sådan set ikke andet en røvkede mig!

Omvendt når alle de andre så havde ferie i juni/juli skulle jeg så på job.

Tak for lort siger jeg bare.

Som en ekstra krølle på halen, så efter mit "HK-stunt"... Så ændrede han i arbejdstiderne. For at genere mig mest muligt. Tror han håbede at jeg selv ville sige op før tid....

Det han gjorde var:

1. Indføre halve dage, så jeg fx om tirsdagen først skulle møde kl 13, for så tilgengæld at arbejde om lørdagen også !

2. Nærstudere togplanen så arbejdstiderne passede dårligst muligt med togtiderne. (der var time-drift ikke som med S-tog der kører hvert 10 minut).

Det betød at jeg måtte tage toget en time før, og komme en time senere hjem, da jeg ellers ville komme 5 min for sent til åbningstid, og 5 min for sent til toget hjem.

Ja set tilbage, skulle jeg bare være skredet men den gang var jeg ung og energisk, han skal sgu ikke slippe så let.

Kan så sige at jeg fik 10 ved den afsluttende fag-.prøve på Copenhagen Bisiness School, så helt uduelig kan jeg vel ikke have været - rent fagligt.

PS det var teknikeren som havde et barn og derfor suverænt bestemte hvilke uge hvem havde ferie. Altså det var jo egenligt chefen i sidste ende, men det blev prioriteret højere, end om jeg fx gerne ville have været på Roskilde festival med mine venner ;/
Zigzag, sådan var din første historie ikke. Da fjernede du uretsmæssigt (stjal) ting fra din arbejdsgiver ved at lægge det i papirkurven og på den måde få det ud, så du senere kunne hente det. Det er fyringsgrund også som lærling.

fase
Ja naturligvis er den slags fyringsgrund - men kun hvis det bliver opdaget !

Egenligt er jeg slet ikke typen som "sjæler fra min arbejdsplads/arbejdsgiver". Ok det kunne ske jeg lige glemte at ligge en kuglepen eller en hobbykniv af, men så havde jeg jo bare selvsamme med på job igen dagen efter.

Det er naturligvis stadig ikke acceptabel fx at "smugle" en blækpatron, eller en ramklods, eller en harddisk ud uden at betale.

Men han drev mig virkelig ud i et psykologisk "vanvid" så jeg synes det var "fair" at han betalte på den måde.

Behøver jeg nævne at firmaet - som ellers lige var blevet til et ApS frem for enkeltmandsvirksomhed, lukkede få måneder efter jeg var udlært (og stoppet).

Jeg var i den grad "rygraden" i hele firmaet, og de kunne ikke klare sig uden mig - tyvagtig eller ej.
Frank Chr. skrev den 10-10-2021 14:55:31

Et spørgsmål mere: Ang. min. arbejdstider (i det her tilfælde 3 timer nogen af dagene), så har jeg lige talt med min bror der jobber på LEGO - der er ordningen for vikarer at man aflønnes for min. 4 timer uanset om der så kun er arbejde til f.eks. 2 timer - findes dette og er denne ordning også gældende på andre arbejdspladser.? 
 Jeg er sømand, og på min hoved overenskomst (kræver jo man har en overenskomst mellem fagforening og arbejdsgiver) hed det sig:
-Alt arbejde skal ligges mlm kl 06 og 20, man-lør, alt derudover er overtidsarbejde.
-påbegyndes en arbejdsdag (man-lør) skal man have min. 8 timers aflønning
-Kaldes man på arbejde søndag, skal man aflønnes for min. 4 timer (overtid)

Der ud over er der så en masse teknikaliteter med henblik på hvile og max antal timer i ugen, men da din veninde ikke har nogen overenskomst, så må hun finde noget grønnere græs på en anden arbejdsplads.

PT er det arbejdstagers marked, stort set underordnet uddannelses niveau, så hun kan med meget stor sandsynlighed finde nyt arbejde inden for hendes fag på ganske kort tid, til start "nu og her".

 

Annonce
Tak for input Steensen. Familiemedlemmet er faktisk vores yngste arbejdsomme datter (så er det på plads) der ud over jobbet også gør rent for flere private for at få økonomien til at hænge sammen. Jeg så hendes nye mødeplan i går aftes, og bed mærke i at 11-timers reglen i nogle af ugens dage slet ikke overholdes. Eksempelvis arbejder hun i dag fra kl. 14.00 - 22.00 og skal allerede på arbejde igen kl. 5.30 - 8.30 i morgen. Men nu har jeg anbefalet hende at gå til sin fagforening FOA  så må de komme ind i kampen - men bliver resultatet ikke tilfredsstillende siger hun sit job op.

Ps. Alle arbejdstimer uanset på døgnet aflønnes til en fast timebetaling man nok ikke kan opnå ved et alm. 8 - 16 job i branchen. 
Frank, uanset hvordan din/jeres datter er ansat hos det nuværende firma, som ikke har en overenskomst, så er der ingen krav til arbejdsgiver eller arbejdstager med hensyn til arbejdstid udover, hvad der måtte blive aftalt mellem de to.
Så find noget andet og sig op. Eller med andre ord sig til arbejdsgiver tæl støvet op, jeg holder nu. Det kunne f.eks. være kl. 05.30. Så er det arbejdsgiverens opgave at finde en afløser med kort varsel. Din datter bliver selvfølgelig stående indtil manglende løn er indgået på hendes konto. Ventetiden skal selvfølgelig honoreres.
Jeg er ikke medlem af en rød fagforening, jeg bruger bare arbejdsgiverens metoder.

fase
S. Fabrin skrev den 11-10-2021 18:25:14

..jeg holder nu. Det kunne f.eks. være kl. 05.30. Så er det arbejdsgiverens opgave at finde en afløser med kort varsel. Din datter bliver selvfølgelig stående indtil manglende løn er indgået på hendes konto.

 ..så kommer hun nok til at blive stående temmelig længe, for hun har vist 4 ugers opsigelsesvarsel - og smutter hun straks, risikere hun vel at miste den sidste optjente løn.   

Frank Chr. skrev den 11-10-2021 19:00:28

 ..så kommer hun nok til at blive stående temmelig længe, for hun har vist 4 ugers opsigelsesvarsel - og smutter hun straks, risikere hun vel at miste den sidste optjente løn.   

Hvis din arbejdsgiver vil forringe dine vilkår skal disse vilkår varsles med dit opsigelses varsel. Hvis arbejdstager accepterer betingelserne er alt OK men alternativt må arbejdsgiver opsige dig. 

Det er lige præsis det din datters arbejdsgiver her har gjort. Arbejdsgiver har med korrekt 4 ugers varsel varslet nye arbejdsvilkår. Efter forhandling frem/tilbage ser det ikke ud til at arbejdsgiver/tager kan blive enige om nye vilkår.

Din datter skal derfor meddele at hun desværre ikke kan acceptere de nye vilkår og derfor må blive opsagt af arbejdsgiver med det 4 ugers varsel som arbejdsgiver har givet. Indtil dn datter stopper er der vel ikke noget praktisk problem - her forbliver arbejdsplanerne som "normalt" og som din datter har arbejdet under indtil nu og som hum har været glad for.

Det er naturligvis træls at miste sit arbejde men i det arbejdsmarked der er i øjeblikket er det sikkert ikke svært for din datter at finde et andet arbejde med arbejdstider der passer bedre til hende og arbejdsgiver må så se om de kan finde nogle medarbejdere som syntes at 3 timers vagter meget tidligt er det der passer til dem.

Frank Chr. skrev den 11-10-2021 19:00:28

 ..så kommer hun nok til at blive stående temmelig længe, for hun har vist 4 ugers opsigelsesvarsel - og smutter hun straks, risikere hun vel at miste den sidste optjente løn.   

 Du har ikke fundet det nødvendigt at oplyse om evt. opsigelsesvarsel. Såfremt der er en opsigelsesvarsel, skal den selvfølgelig overholdes fra begge parters side. Det betyder også, at din datter har haft 4 uger til at finde noget andet arbejde og dermed sige op. Ansættelsesforholdet er naturligvis skriftlig med en kopi til begge parter.


fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis