Varmepumpe som supplement til gasfyr?

Med de voldsomt stigende gaspriser overvejer jeg, om det kan betale sig at købe en varmepumpe til stuen.

Vi flyttede i starten af året ind i et ældre hus og blev allerede i de første måneder klar over, at gasudgiften er markant højere end forventet pga. stigende gaspris og en kold vinter. Siden da er gasprisen steget med yderligere flere hundrede procent og jeg frygter en hård vinter igen. Med en potentiel mega-regning på gas, giver det måske mening af supplere med andre varmekilder.

Vi har ca. 75 kvm stue/køkken i en vinkel-form. Giver det mon mening, at installere en varmepumpe dér?

Jeg ved godt, at regnestykket afhænger helt af om gaspriserne holder det høje niveau, om vinteren bliver meget kold, men også specifikke forhold i huset, f.eks. hvor meget gas der reelt bruges til at holde stuen varm osv. osv.. Men gode input er meget velkomne. Kan man f.eks. sige noget om et typisk/teoretisk gasforbrug vs. elforbrug for samme opvarmning?


Mvh. AllanE
Med de voldsomt stigende gaspriser overvejer jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
3-lags energiglas har størst betydning i nyere huse med store glaspartier. AllanE oplyser at det gælder et ældre hus, så jeg formoder vinduesarealerne er mindre og så kan løsningen som jeg beskrev være rentabelt både økonomisk og energimæssigt, og udvendig dug optræder ikke.

Så vidt besparelserne på nuværende energiform. AllanE står stadig med det problem at priserne på på el og gas stiger. Det er et valg mellem pest eller kolera. Har du en velfungerende skorsten vil mit umiddelbare valg være en brændeovn som supplement.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 08-10-2021 18:37:14

3-lags energiglas har størst betydning i nyere huse med store glaspartier. AllanE oplyser at det gælder et ældre hus, så jeg formoder vinduesarealerne er mindre og så kan løsningen som jeg beskrev være rentabelt både økonomisk og energimæssigt, og udvendig dug optræder ikke.

Så vidt besparelserne på nuværende energiform. AllanE står stadig med det problem at priserne på på el og gas stiger. Det er et valg mellem pest eller kolera. Har du en velfungerende skorsten vil mit umiddelbare valg være en brændeovn som supplement.

 Det kommer fuldstændig an på om du har tiden, modet og pengene til brænde, har du tid til selv at save det, og du kan få det til en god pris, så kan det give mening, men er du nødt til at købe brænde så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

I første omgang er den billigste og nemmeste løsning helt klart at finde en god aftale på el og gas, hvis man bare går på listepriserne så kan man hurtigt blive snydt for rigtig mange penge.
Afgifterne er ens for alle el- og gasleverandører, og prisstigningerne rammer også alle leverandørerne. Besparelsen ved at skifte leverandør opvejer ikke dette.

Samme stigning i procent gælder ikke for brænde, så den umiddelbare besparelse taler for en brændeovn, men der er selvfølgelig et sammenhæng mellem besparelser og besvær.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Allan, hvad endte det med du gjorde? 
Har du overvejet en brændeovn til om vinteren og en luft til luft varmepumpe som supplement?

Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Annonce
Beklager mit sene svar - skulle lige have ferien overstået   

Jeg har ikke gjort noget endnu, men har skiftet alle vinduer og terrassedøre i huset fra de 40 år gamle termoglas til nye 3-lags energivinduer. Udover forbedret isoleringsværdi i glassene, så forventer jeg også, at de nye og helt tætte lister og fuger vil bidrage til forbedret varmeøkonomi.

Men overvejer stadig et supplement til gassen. Har fastprisaftale på gas, men frygter at der bliver smidt et force majeure kort til efteråret, der ophæver alle fastprisaftaler.

Mvh. AllanE
Grubler stadig over den her. Mon ikke fastpris-aftalerne på gas bliver ophævet til vinter og så stiger gasprisen med en faktor 4-5. Det er jo helt vildt, hvad der er sket siden jeg startede denne tråd i oktober 2021! Der var allerede et historisk stigning i priserne sidste år, dvs. før Rusland/Ukraine og nu er problemet mangedoblet.

Lige for at opsummere tråden: Brændeovn ville være fedt, men dem (og brænde) er der også prisstigninger og leveringsproblemer på. Derudover egner indretningen i vores stue sig ikke til det, så det bliver ikke løsningen for os.

Som jeg forstår det, er varmepumpe (luft/luft) ideel til milde vintre, mens den er ineffektiv i hård frost og vel skal slukkes når det bliver for koldt. Dvs. når man bruger allermest gas, kan den ikke hjælpe. Men ved en mild/normal vinter vil den formentlig minimere gasforbruget en hel del. Dog er elprisen også steget meget....men ikke lige så voldsomt som gas.

Jeg savner en måde at regne ud konkret hvor meget jeg vil spare i kr. Det er en svær udregning, for hvor meget gas bruger vi i dag i den stue hvor varmepumpen skulle sidde? Og hvor meget vil den aflaste gasforbruget, hvor meget strøm skal den bruge osv. osv. Det er sgu lidt i blinde.
En energikonsulent kunne sikkert lave beregninger, der tager højde for isoleringsgrad, størrelse på glaspartier og solens bidrag til varmen mv.

Men for os andre: Findes der tommelfinger-udregninger på varmebehov/forbrug pr. m2 og omregning af dét til hhv. M3 gas og kWh?

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis