Varmepumpe som supplement til gasfyr?

Med de voldsomt stigende gaspriser overvejer jeg, om det kan betale sig at købe en varmepumpe til stuen.

Vi flyttede i starten af året ind i et ældre hus og blev allerede i de første måneder klar over, at gasudgiften er markant højere end forventet pga. stigende gaspris og en kold vinter. Siden da er gasprisen steget med yderligere flere hundrede procent og jeg frygter en hård vinter igen. Med en potentiel mega-regning på gas, giver det måske mening af supplere med andre varmekilder.

Vi har ca. 75 kvm stue/køkken i en vinkel-form. Giver det mon mening, at installere en varmepumpe dér?

Jeg ved godt, at regnestykket afhænger helt af om gaspriserne holder det høje niveau, om vinteren bliver meget kold, men også specifikke forhold i huset, f.eks. hvor meget gas der reelt bruges til at holde stuen varm osv. osv.. Men gode input er meget velkomne. Kan man f.eks. sige noget om et typisk/teoretisk gasforbrug vs. elforbrug for samme opvarmning?


Mvh. AllanE
Med de voldsomt stigende gaspriser overvejer jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Situationen med energipriserne er ikke helt så gal (endnu) i Danmark som andre steder i Europa, men det er svært at spå - især om fremtiden, men afgifterne er en hellig ko som politikerne ikke vil sænke.   

Vores erfaringer efter et langt liv med selvforsyning (brænde), hvor en stor grad af uafhængighed trods alt opretholder en illusion om at være herre i eget hus er under stadig større pres - ikke af saglige grunde, men i høj grad af særinteresser der underbygges af argumenter frit hentet på fantasiens overdrev.

Jeg er desværre bange for at AllanE sidder godt og grundigt fast i saksen hvis han ikke bryder radikalt med de politisk korrekte.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg stod selv med de samme overvejelser for 8 år tilbage og endte med, at bruge 135.000 på efterisolering indvendig.
Grunden var, som flere siger, at der aldrig vil være en billig energi kilde langt ude i fremtiden, så hvis prisen ikke kan fortsætte lavt, så skal forbruget sænkes. Så mit råd er, at brug pengene på isolering så du sænker forbruget for det holder langt ude i fremtiden :o)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Rantzau skrev den 07-10-2021 08:54:46

Situationen med energipriserne er ikke helt så gal (endnu) i Danmark som andre steder i Europa, men det er svært at spå - især om fremtiden, men afgifterne er en hellig ko som politikerne ikke vil sænke.   

Vores erfaringer efter et langt liv med selvforsyning (brænde), hvor en stor grad af uafhængighed trods alt opretholder en illusion om at være herre i eget hus er under stadig større pres - ikke af saglige grunde, men i høj grad af særinteresser der underbygges af argumenter frit hentet på fantasiens overdrev.

Jeg er desværre bange for at AllanE sidder godt og grundigt fast i saksen hvis han ikke bryder radikalt med de politisk korrekte.   

 Afgifterne er måske en slags hellig ko (og dem må man ikke dræbe (i det mindste ikke i Indien)), men er vel også den eneste måde man kan styre forbruget derhen, hvor de demokratisk valgte politikere mener det skal hen. Sååh ………….

Varmer med brænde plus varmepumpe til varmt vand 😅

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg synes det er en god pointe, at isolere..
Vi har isoleret facade, sokkel og skiftet de fleste vinduer/døre  på vores halvandenplans 60'er hus, på 155kvm..
 vi opvarmede (seneste årsopgørelse jeg lige har, er fra medio 2019 til medio 2020 )huset for godt 9.000, med naturgas. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Efterisolering, og skift af vinduer til 3-lags har meget at sige, især hvis vinduerne er fra før 2010 (fik jeg at vide fra min snedker der lavede min nye hoveddør, med "energi glas").

En ting jeg med selvsyn har set, er at huse med 3-lags vinduer, har dug på ruderne, hvor "thermo ruder" er klare hele tiden. Det betyder du har stort varmespild på dine vinduer med termo sammenlignet med 3-lags/energi ruder. Ulempen er så, at med nye bedre isoleret vinduer, så mister du din udsigt. :-(

Jeg selv køre med fjernvame nu, men huset var i tidernes morgen opvarmet med ikke mindre end 4 brændeovne (3 i stueplan og 1 på 1. sal), og efter isolering er mere end "bare lige stige et energi-mærke" det kan dælme spare meget opvarmnings energi, hvad end man vælger at lave indvendig, hul-murs eller udvendig isolering, især med taget.

 

Annonce
Enig.. mon ikke næste generations ruder har løst problematikken omkring udvendig dug?

Vi mangler forresten at skifte (og isolere) taget..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Problemet med udvendig dug på 3-lags ruder kan på ældre huse oftest løses økonomisk overkommeligt ved at eftermontere forsatsruder med termoruder, men ventilation mellem de yderste ruder og forsatsruderne ud til det fri må ikke negligeres.

Det er kun forsatsruderne der skal være helt tætte mod anslaget.

Løsningen har desuden den fordel, at termorudernes levetid forøges væsentligt da de sidder beskyttet mod elementernes påvirkning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg forstår steensens bemærkning om 3-lags glas at det er kondensen udvendigt på glasset. Se artikel her  ​Artikel​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kondens på yderside af ruder , er da et tegn at ruden er superisolrende , da kondens optræder på overflader der er koldere end udeluften , her slipper der ikke nogen varme ud der holder kondensen væk .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
kovas skrev den 08-10-2021 07:48:14

Jeg forstår steensens bemærkning om 3-lags glas at det er kondensen udvendigt på glasset. Se artikel her  Artikel

 Så var jeg nok ikke helt galt på den  i min tese om, at det sikkert løses med næste generation🙂


Udover det er jeg enig i at det er et godt tegn.. Men stadig irriterende🙂 min ydermur er også helt dugget til udvendigt om morgenen, her er jeg mere positiv over det (den er facadeisoleret)🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis