Flytte granitblokke

Hej alle lav det selv folk,

Jeg har fået leveret 3 stk granitblokke 150x35x18 cm som skal bruges til trappetrin.

De blev leveret på en træpalle i min indkørsel, hvor de står endnu da jeg ikke overhovedet kan rokke dem.

Hvordan får jeg dem transporteret ca. 50 meter over indkørsel (fliser) og græsplæne? De er alt for tunge til sækkevogn, og i øvrigt kan jeg ikke engang flytte dem fra pallen til en anden placering.

Tjekkede vægtfylde for massiv granit som er ca. 2,75 g/cm3 så ved brug af lommeregner vejer hver blok ca. 250 kg.

Findes der en god metode, eller er der en bestemt løfteanordning eller maskine der kan lejes til formålet?

Mvh Christian 
Hej alle lav det selv folk, Jeg har fået leveret... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Slog dem lige op
211 kg
Men jo, tak for rådet 😊

Artikeldetails

Eigenschaften
  • Marke: EURO STONE
  • Anwendungsbereich: Garten
  • Einsatzbereich: außen
  • Oberfläche: geflammt
  • Herstellerfarbbezeichnung: Hellgrau
Maßangaben
  • Höhe: 15 cm
  • Länge: 35 cm
  • Breite: 150 cm
  • Gewicht (kg): 211,5 kg
  • Stärke: 15 cm
  • Format: 150 x 35 x 15
Materialangaben
  • Material: Granit

Granit står til en vægtfylde på 2,75 kg /liter ca. det samme som beton. Så man skal ikke helt underkende leverandøres vægtangivelse.
De 1,5kg/liter er for løsvarer som sand, grus og perlesten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ups og tak, men så vejer de nævnte blokke jo over 250kg stykket 😅

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu bruger du målet 18 cm. i stedet for 15 cm som de i virkeligheden er.
Så når du regner efter kommer du nok til samme resultat som vist på skema nemlig  211,5 kg
Men det er jo ret uinteressant med disse detaljer da der under alle omstændigheder skal vippestang og ruller for at flytte dem med håndkraft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, jeg er også kommet frem til remme og en stang/reglar eller lign. så den kan vippes op i enderne og noget den kan rulles eller trækkes på.

Så skal jeg have den til at ligge vandret, men det er vel noget med at skære en tynd flise til, og så noget tørbeton ind under den. 
Jeg ved ikke lige hvor den tynde flise skal hen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De blokke skal bruges som trin op til en terrasse. Der hvor de skal ligge skråner fliserne lidt, så jeg skal have dem til at ligge vandret. 
For at få blokkene til at ligge vandret kan du bruge en blanding af sand og cement ( 1 del cement og 4 dele sand), og ingen tynde fliser.

fase
Ok, skal der lidt vand i? Det skal vel være en meget tør blanding som den kan hvile på. 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis