Nødstop til hjemmebygget bordrundsav

Jeg har bygget en bordrundsav hjemme i garagen, og vil gerne have monteret et nødstop.
Pt. går strømmen ind via en 1-polet afbryder, og videre til en stikkontakt, hvor saven er koblet til.

Der skal være så simpelt som muligt, jeg har lidt erfaring med strøm, men vil helst ikke ud i noget, der er mere avanceret end almindelige stik kontakter.

Jeg håber, at jeg kan købe en nødstopafbryder, og montere den instedet for min min 1-polede afbryder, men kan det lade sig gøre, og hvilket nødstop skal jeg købe?

Kan noget a la dette bruges? https://www.traedrejerbutikken.dk/shop/kontakt-m-noedstop-2048p.html
Jeg har bygget en bordrundsav hjemme i garagen, og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg ikke forstår er at du starter med at skrive at du bruger en afbryder og gerne vil have et nødstop.
Hvis din maskine ikke har strøm på, ud over når du står ved den, så kan jeg ikke se hvorfor du vil montere et nødstop, her virker afbryderen jo ligeså godt.
Nødstoppet virker jo kun ved at trykke på det, og det gør afbryderen også.
Du skriver så at det er for at dine børn ikke kan starte maskinen, hvilket du så senere skriver at det kommer de aldrig til....Hvis de kan trykke på en afbryder, kan de også dreje et nødstop. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 05-10-2021 11:44:39
Du skriver så at det er for at dine børn ikke kan starte maskinen, hvilket du så senere skriver at det kommer de aldrig til....Hvis de kan trykke på en afbryder, kan de også dreje et nødstop. 

 Jeg skriver, at mine børn ikke kan nå klingen (de næste år eller to), kontakten kan de sagtens nå, og et nødstop er svære at tænde end en almindelig kontakt :)

Saven er kun sat til strøm når jeg bruger den, men jeg går indimellem til og fra saven for at flytte eller hente et emne.

Jeg tror at der er en misforståelse her, jeg vil gerne montere et nødstop med med nulstop, men hvis det er for kompliceret til at jeg kan montere det, hjælper det jo ikke meget.

Hvis nogen vil sende et link og evt en kort forklaring, vil jeg sætte pris på det, og montere det, hvis jeg tror, at jeg kan finde ud af det

Og jeg er ikke krænket, men jeg synes at "uanstændigt" er et hårdt ord, og beskyldninger om at være nærig og uansvarlig vedrørende mine børns sikkerhed er også en optrapning af en diskussion om at montere et nødstop.
jeg vil gerne montere et nødstop med med nulstop, men hvis det er for kompliceret til at jeg kan montere det, hjælper det jo ikke meget.
Hvis det er for kompliceret, så få en professionel til at lave det, så kort er det. Når man som jeg har set mennesker med afsavede fingre, synes jeg ikke, det er uanstændigt at advare om sikkerhed ved brug af farlige maskiner.
Når du beder om råd i dette og andre fora, må du forvente svar, som du ikke bryder dig om. I dette forum synes jeg sproget er pænt set i forhold til, hvad der bliver brugt af sprog i andre fora.

fase
Jeg tror, der opstår lidt forvirring fordi der bedes om et nødstop, men det der rent faktisk efterspørges er en måde at forhindre at maskinen startes af uvedkommende. Det sidste sikrer en sikkerhedsafbryder eller et nødstop ikke (men det skal sevfølgelig være der alligevel aht. sikkerheden på maskinen)

Hvis man vil sikre sig at uvedkommende ikke kan starte maskinen, kan der indskydes en nøgleafbryder.

Annonce
jenshøj skrev den 08-10-2021 13:45:13

Jeg tror, der opstår lidt forvirring fordi der bedes om et nødstop, men det der rent faktisk efterspørges er en måde at forhindre at maskinen startes af uvedkommende. Det sidste sikrer en sikkerhedsafbryder eller et nødstop ikke (men det skal sevfølgelig være der alligevel aht. sikkerheden på maskinen)

Hvis man vil sikre sig at uvedkommende ikke kan starte maskinen, kan der indskydes en nøgleafbryder.

 Men nøglen til afbryderen tager man ikke ud, for man vendte sig bare jo bare om for lige at tage et stykke træ.

Men så ringede telefonen etc. etc.
Mit forslag bliver nok ikke implementeret fordi det er for svært, både at installere og håndtere. Men en pinkode der skal indtastes hver gang saven har været afbrudt, for at starte den igen, synes jeg er løsningen. Og også det kan gå galt er jeg sikker på :-(

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Pinkode   ja fantasien fejler ikke noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller en finger aftryks scanner, så kan I bruge den finger der "blev" savet af tidligere, den kunne altid ligge klar ved saven(sorry kunne ikke lade være).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis