Nødstop til hjemmebygget bordrundsav

Jeg har bygget en bordrundsav hjemme i garagen, og vil gerne have monteret et nødstop.
Pt. går strømmen ind via en 1-polet afbryder, og videre til en stikkontakt, hvor saven er koblet til.

Der skal være så simpelt som muligt, jeg har lidt erfaring med strøm, men vil helst ikke ud i noget, der er mere avanceret end almindelige stik kontakter.

Jeg håber, at jeg kan købe en nødstopafbryder, og montere den instedet for min min 1-polede afbryder, men kan det lade sig gøre, og hvilket nødstop skal jeg købe?

Kan noget a la dette bruges? https://www.traedrejerbutikken.dk/shop/kontakt-m-noedstop-2048p.html
Jeg har bygget en bordrundsav hjemme i garagen, og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min kap og geringssav har det. Det er en type der kan vendes til rundsav. Når man bruger den som rundsav startes den og kører selv og så er der nulspændings udløser og når den skal bruges som gerings sav skal man holde startknap inde konstant som på en boremaskine.
Nu spørger trådstarter jo ikke specifik det lovlig eller ulovlig. Men om nødstop. på grund af sikkerhed for for børn o.s.v. den skal sikres.
Så de velmenende råd er for at opfylde det på en nem måde.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ S. Fabrin.
Maskindirektivet gælder jo ikke for hjemmebygget udstyr der kun skal bruges hjemme. Se evt. https://www.ds.dk/da/om-standarder/maskinstandarder/maskindirektivet

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 01-10-2021 10:05:21

Du skal være opmærksom på at den som Piskeris henviser til kun er en nødstopknap som vil virke efter hensigten sammen med en overordnet styring. Bruges den alene på din sav har den samme funktion som din 1 polede afbryder.
Den har ikke det krævede nulspændings afbrydelse som jeg lige vil forklare lidt om.
På enhver maskine som man kan komme til skade med skal der være en indretning der gør at maskinen ikke kommer i gang igen af sig selv efter en strømafbrydelse. Der er skel alvorlige skade ved at man er begyndt at lave noget på maskinen under strømafbrydelse, rengøring slibning eller andet. Når så strømmen vender tilbage starter maskinen hvis man ikke manuelt har afbrudt maskinen. Det kan tage en finger eller mere hvis vi taler om rundsav. 

 Der er kun strøm på maskinen, når jeg er i garagen og bruger den, så scenariet med selvstart efter strømsvigt kommer aldrig til at ske :) 

Som jeg har forstået det, vil det nødstop, som Piskeris linker til, fungere som en kompliceret 1-pols afbryder, hvor man skal dreje knappen for at kunne tænde saven. Det er præcis hvad jeg skal bruge :)

Jeg vil normalt ikke bruge saven når børnene er i garagen, men de sniger sig indimellem rundt, og et nødstop vil forhindre/besværliggøre at de tænder saven, hvis jeg har ryggen til, fordi jeg fx er ved at fjerne et emne fra saven og hente næste emne.

De næste par år, er der desuden en slags sikkerhed i, at selve bordet er så højt og bredt, at børnene ikke kan nå klingen uden at kravle op på en skammel.

Jeg sætter pris på de velmenende råd, men jeg er bange for, at I gør sagen unødigt kompleks :) 
Annonce
Jeg sætter pris på de velmenende råd, men jeg er bange for, at I gør sagen unødigt kompleks :)

Sagen bliver overhovedet ikke gjort unødig kompleks. Din antagelse om, at børnene ikke kan nå savklingen, er simpelthen en fuldstændig uanstændig antagelse. At du selv saver en finger eller en hånd af og dermed mister brugen af samme er dit problem og dit eger ansvar , men at et af dine børn kommer til skade på grund af, at du skulle spare et par kroner er simpelthen utilgiveligt.
Jeg forstår ikke, at lav det selv folk generelt er parate til at gå på kompromis med sikkerheden og samtidig klantre professionelle for deres priser, fordi de er underlagt regler fra AT og andre. Nå det var så et surt opstød afledt af regler for at udføre arbejde under spænding, som beskytter mig mod at blive slået ihjel.

fase
Jeg ved hvor høje mine børn er, hvor lange deres arme er, og hvor højt mit bord er. Du har ingen af disse fakta.
Hvem af os, laver de største antagelser lige nu? 

Et mere kompliceret nødstop med nulstrømssikring gør hverken fra eller til, hvad angår mine børns sikkerhed, eller min for den sags skyld, da jeg som sagt kun har strøm på saven, når jeg bruger den.

Og så har jeg ikke mere at sige, om min eller mine børns sikkerhed :) 

Mine antagelser er ud fra praktiske erfaringer . Du kan i øvrigt indrette dit værksted, som du ønsker. Jeg har en antagelse, om at have krænket dig. Det er jo moderne at føle sig krænket, når man ikke er enig med modparten. 

fase
En nødstop med nulspændings afbrydelse er ikke mere kompliceret.
Men det er jo lige meget nu, du har taget stilling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Thejs skrev den 04-10-2021 20:32:25

Jeg ved hvor høje mine børn er, hvor lange deres arme er, og hvor højt mit bord er. Du har ingen af disse fakta.
Hvem af os, laver de største antagelser lige nu?

Et mere kompliceret nødstop med nulstrømssikring gør hverken fra eller til, hvad angår mine børns sikkerhed, eller min for den sags skyld, da jeg som sagt kun har strøm på saven, når jeg bruger den.

Og så har jeg ikke mere at sige, om min eller mine børns sikkerhed :)

Jeg er ikke elektriker men vil lige bakke op om Fabrin og Elmand her. Det er et dumt sted at spare og tilsyneladende er det virkelig ikke mange penge du sparer. Alene det at du siger det er en hjemmelavet rundsav får alle alarmklokker til at ringe.
At du har en hensigt om altid at afmontere ledningen fra kontakten er fint, men vi kender begge virkeligheden, den hvor du lige skal hente noget i byggemarkedet eller lign. Det er helt fint at du kender dine børns højde og drøjde, men kender du også det for de legekammerater de formentlig allerede har eller snart får? Har de ingen fætre, kusiner der er en tand højere osv. med andre ord, så kan mange andre end blot dine børn komme i nærheden af den i situationer du ikke kan forudsige nu.

Selvom jeg ikke kender særlig meget til el eller dine børn, så kender jeg dog lidt til sikkerhed da jeg vejleder nogle af vores kunder om det, og du vil blive forundret over hvor mange gange jeg efterhånden har hørt forklaringer som din, hvor det alligevel er gået galt. Så tænk nu for Guds skyld al den sikkerhed ind i det du kan, da især når det hverken gør det mindre kompliceret eller ændrer prisen markant. Alt andet vil jo være direkte dumt. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis