Built-up tag blafrer i vinden

Hej med jer.

Jeg har overtaget et hus fra 1960, men som for nyligt er blevet opgraderet med facadeisolering og nye lofter. Det er et fladt skrånende tagpaptag, og indvendigt er der troldtekt lofter.

Efter at have boet der kort, kan jeg konstatere at dampspærren sidder løs. I hvert fald blafrer den - også selvom det ikke stormer udenfor. Jeg har snakket med håndværkeren, og har prøvet at få ham til at finde en løsning på det, for larmen er jeg ikke tilfreds med.

Er der nogen herinde, der har lignende erfaringer, og eventuelle løsningsforslag?

Jeg fandt nedenstående artikel om et tilsvarende problem:
https://www.bolius.dk/blafrende-dampspaerre-i-nybygget-hus-skal-vi-leve-med-den-larm-87831

Her fæstner de dampspærren fuldstændigt til et lag gips. Er der nogen, der har andre forslag?
Hej med jer. Jeg har overtaget et hus fra 1960... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sendt det til håndværkeren og afventer hans svar. Der er i øvrigt ikke et undertag i konstruktionen.
Hvad vil i så fald være bedste løsning?
TRRA er inde på kernen i problemet. Noget er gået galt med klimaskærmen efter opgraderingen og det bør du forholde håndværkerne.

Manglende undertag ved paptage er irrelevant ad årsager som jeg tidligere har nævnt. Det er stadig klimaskærmen der ikke opfylder sit væsentlige krav: At holde vind og vand ude.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har forholdt håndværkeren det, men han siger, at han ikke har pillet ved det eksisterende.

Jeg synes det lyder underligt at vindstop ikke er placeret korrekt. Han har trods alt både lagt nyt tagpap, skiftet stern og indvendig loftbeklædning. Derudover har han også lavet udvendig efterisolering (100mm rockwool redair) og pudset indvendige vægge.
Annonce
Jeg har også opdaget nu, at der er et sted, hvor der er dobbelt dampspærre. Er det et problem?
Både og - man er ikke så krakilsk som tidligere med at man ikke må have to dampspærrer. Typisk ligger den gamle dampspærre og den nye begge på den varme side af isoleringen, og selv om du lægger ny isolering ovenpå, giver det ikke anledning til fugtophobning. Det er intet problem, hvis du nedefra har gips, dampspær, gammel gips, gammel dampspærre isolering. 

Men hvis du har en gammel og utæt dampspærre med 10-15-20 cm isolering og så en ny dampspærre risikerer du fugtophobning, fordi kondenseringspunktet typisk opstår 10-15 cm inde i isoleringen og du har en dampspær der blokerer ovenpå.

Hvis du er meget uheldig, kan du risikere at der går endnu længere tid inden du opdager en lækage i taget med to dampspærrer, og får du vand i mellem lagene så rådner al organisk materiale. 

Mvh Troels
I forhold til at udbredre blafren faldt jeg over en anden debat, hvor der er beskrevet brug af "skumpølser", der blev lagt i spænd mellem troldtekt og dampspærre. Jeg forestiller mig noget a la bagstop, men måske er det ikke helt nok med størrelsen.

http://www.boligdebatten.dk/generelt/29009-dampspaerre-larmer-2.html

Er det noget nogen kender til?
En helt anden vej vil være at omkonstruere taget fra en kold til en varm konstruktion. Er det noget, der kan anbefales? Der er kun ca. 20cm fra forskallingen og op til tagpappet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis