Hvor dybe stolper til 240cm hegn og hvor tæt?

Hvis jeg skal lave et hegn på 240cm ala det viste på billedet, men have Rockwool Terrænbatts med en fiberdug udover inden i.

Min plan er at købe disse 360cm og grave dem 120cm nedhttps://www.stark.dk/raw-stolpe-trykimpraegneret-97x97-mm-3600-mm?id=1671-09709700360 med 1-1.5 meters mellemrum

Og er i tvivl om de burde støbes, synes folk er meget i den ene eller anden grøft

Er der noget andet jeg burde overveje at gøre eller andre materialer jeg burde benytte

Hvis jeg skal lave et hegn på 240cm ala det viste... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu gik du let og elegant uden om svaret på, hvad den grønne farve kom af, så lad det ligge. Jeg skal ikke have masteskoene på mere. Jeg kan som et koriosum nævne, at der fandtes master som rådnede op indefra. De kunne kendes på mærkningen BRUS. At masten rådnede op indefra, udgjorde en stor fare både driftsmæssigt men også for den montør, som klatrede i masten, idet der kunne forekomme master med kun en forholdsvis tynd skal. Hver masteserie havde mærkning, så det var muligt at bestemme alderen på masten.

fase
Fabrin: Jeg svarede at det var grå arsen der blev benyttet til at styrke metalforbindelserne på kobber. Den præcise procedure kender jeg ikke, men det er velkendt at når kobber udsættes for ilt farves det grønt - også kaldes oxidering.

Andre kemiske forbindelser - både luftarter og i fast form som partikler modvirker grønfarvning af kobber. Fænomenet tilskrives den øgede luftforurening, hvor svovl spiller en betydelig rolle.

Selv i dag hvor luftforureningen er reduceret, er det stort set umuligt af få eksempelvis nye kobbertagrender til at irre med den eftertragtede grønfarvning.

Processen med grønfarvning af kobber han fremskyndes v.h.a forskellige kemikalier - herunder grå arsen som er årsagen grønfarvning på emner - herunder gran som udsættes for behandlingen.

Når først gran er gennem tørt er der nærmest umuligt at imprægnere det med andre midler. Dette og de miljømæssige ulemper med arsen var hovedårsagen til man gik over til metalmaster selv om det var dyrere.

Vanskeligheder med imprægnering af gran har du åbenbart selv oplevet med råd i midten af masterne
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror nu mere det er de skiftende fugt/tørre perioder der er årsag til at råd opstår først i jordskorpen og ikke så meget vanskeligheder med imprægnering.
Elmaster blev i øvrigt ofte vacuum imprægneret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er netop det faktum, at råd har de bedste betingelser i overgangen mellem jord og luft der gør imprægneringen så vigtig, men er gran først helt tørt er det vanskeligt at imprægnere til forskel fra fyr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau, kemien har jeg styr på. Der er ikke noget mærkeligt i at kobbertagrenderne oxyderer (jern oxyderer også, så kaldes det rust). I øvrigt er kobberoxyd giftigt og smager sødt. Luftledningerne blev lige skrabet fri for ir med en kniv, når der skulle laves en ny forbindelse.  Vi levede livet farligt som kabelabe eller strømtyv.

fase
Annonce
Mon ikke det opvejedes af de gange vi får et stød.   Lige når det står på så mærker man ikke andre dårligdomme.
Nå mon ikke trådstarter har fået sien guldkorn inden vi saboterede hans tråd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... så kan trådstarter jo altid anvende hegnstolperne som elmaster   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis