Hvor dybe stolper til 240cm hegn og hvor tæt?

Hvis jeg skal lave et hegn på 240cm ala det viste på billedet, men have Rockwool Terrænbatts med en fiberdug udover inden i.

Min plan er at købe disse 360cm og grave dem 120cm nedhttps://www.stark.dk/raw-stolpe-trykimpraegneret-97x97-mm-3600-mm?id=1671-09709700360 med 1-1.5 meters mellemrum

Og er i tvivl om de burde støbes, synes folk er meget i den ene eller anden grøft

Er der noget andet jeg burde overveje at gøre eller andre materialer jeg burde benytte

Hvis jeg skal lave et hegn på 240cm ala det viste... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Stampet fugtigt/vådt grus bliver til et meget løst og granueret og totalt ubrugelig til at holde på stolper efter en længdere frostperiode ..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 06-09-2021 11:17:01

Stampet fugtigt/vådt grus bliver til et meget løst og granueret og totalt ubrugelig til at holde på stolper efter en længdere frostperiode ..................

Så det udsagn vil betyde at gammeldags træ telefonmaster væltede efter en hård vinter     
I gamle dage brugte man ikke beton omkring pæle/stolper/master, man gravede dem bare forsvarligt dybt ned.

Det hele handler om vægtstangs princippet.
Grav en stolpe 20cm ned og den rager 2 meter op, så kan et barn kan vælte den.
Graver du den samme stolpe ned så der kun stikker 20cm op over jorden, kan den ikke væltes af en bil, det er såre simpelt.

Så vil folk sikkert sige: Jamen i gamle dage brugte man alskens gift i stolperne (arsen og tjære) så de holdt længere.
Ja, men giften har ingen indvirkning på hvor nemt en pæl/stople/mast kan væltes    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så hvor dybt og hvilken bredde mellem stolperne anbefaler i så?
Da jeg lavede hegn (meget lavere), rendte jeg ind i samme religionskrig🙂
Jeg tror du skal min. 90cm ned. Så skulle du kunne undgå at frosten påvirker.
Mht. Afstanden ville jeg se på en af producenterne af hegn, og kopiere dem. Det er vigtigt, at du ser på ikke vind-gennemtrængelige hegn, da de formentlig har det hårdere, end et med luft mellem... tænker jeg🙂
Måske bør du tænke 120cm, eller hvad der svarer til to batts? 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Pinkhenrik  , de gammeldags telefonmaster var gravet direkte ned i jorden , og ikke i stampet grus som jeg omtaler , som ændre struktur og volume i frost , efter en periode med dagsfrost så kan man se at havefliser som ligger i grus har hævet sig , og når frosten er over så ligger de mange gange noget lavere end før.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg tror at årsagen til de gamle master "bare" blev gravet ned skyldes at de stort set var "rådfrie" efter al den gift man pumpede ind i dem. Så man behøvede ikke bruge tid og penge på at undgå at vand stod omkring dem.

Men i vore dage hvor der ikke bruges så stærke midler må man tænke i andre baner for at sikre at de ikke står med fødderne i vand.
Man har jo gjort det samme med huse.
Før i tiden byggede man bare en sokkel(kampesten) næsten oven på jorden, senere gravede man ud og støbte en massiv sokkel, og nu om stunder laver man dræn omkring soklen (i form af grus og sandpude), og i øvrigt er soklen i dag isoleret og derfor er mere "følsom" overfor fugt.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
De gamle master blev gravet 1/5 af længden ned i jorden. De rådnede typisk i overgangen mellem jord og det fri. Masterne var trykimprægnerede med cuprinol (så vidt jeg husker), som er giftigt ved indtagelse.

fase
1: Det er stadig vigtigst at grave dybt nok til et højt hegn for at det er stabilt, og højt nok begrænses af hegnsloven. I praksis dækker 90cm dybde 99,99% af tilfældene.

2: I praksis er det i jordoverfladen træ rådner lettest, Så det forringer ikke stolpernes holdbarhed om de fastholdes af en betonklods nederst.

3: Stampet og fugtigt sand/grus bliver ikke porøst da jordfugten holder sand/grus stabilt. Der skal ekstrem tørke til at tørre 90cm ned, og det er aldrig registrere i Danmark i historisk tid.

4: Et hegn bør være åbent for at forhindre vindnedslag. Et havehegn kan ikke stoppe vinden, kun nedsætte vindhastigheden. Et åbent hegns vindnedsættende egenskaber kan, hvis forholdene tillader det, forbedres med en passende høj beplantning, og vindnedslag er et langt mere ukomfortabelt valg.

5: Rockwool Terrænbats er noget skrald som læhegn. Ulemperne er langt større end fordelene som kun er kortvarige.

6: Telefonmaster blev imprægnerede med arsen som for længst er forbudt, fordi det var et kradsbørstigt middel der slog alt og alle ihjel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6: Telefonmaster blev imprægnerede med arsen som for længst er forbudt, fordi det var et kradsbørstigt middel der slog alt og alle ihjel.
Det var så det, der gav masterne den grønne farve?

fase
Grå arsen er et halvmetal der især blev benyttet til at styrke metalforbindelserne på kobber hvor den samlede rådbeskyttende effekt blev forøget markant specielt på gran. Det var kobberet der gav masterne den grønne farve

Der fandtes også brune master af gran, og der var det anvendelsen af bly der gav den brune farve men var ikke så holdbart på gran.

Arsen og bly blev derimod flittigt brugt som rådbeskyttelse af jernbanesveller som ikke var af gran. Disse jernbanesveller var brune.

Der findes også gul og sort arsen men disse er ikke halvmetaller, og blev så vidt jeg ved ikke brugt til rådbeskyttelse i Danmark.
 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis