Sølvfisk og skægkræ

Hej

Vi bor i en andelsforening hvor sølvfisk og skægkræ er et problem. Jeg vil gerne have lukket alle synlige lister og sprækker af. Både i samlingerne og ved listen.

Er der nogen der har forslag til hvordan det gøres bedst? Skal der fuges med almindelig fugemasse eller er der andet der fungerer bedre.

Ved godt vi ikke når til bunds med disse bæster, men kan vi reducere disse i vores lejlighed, så er det fint.

Vi får en skadedyesfirma ud over to til tre gange og efter deres behandling, vil jeg lukke af.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to smådyr er der af 1 årsag: Der er mad til dem.
Det betyder du skal igang med en MEGET KRAFTIG rengøring hos dig selv, have tjekket alle dine skabe, skuffer, under/over skabe/skuffer/borde om der ligger krummer, mel, sukker, nødder etc.
Måske det ikke er hos dig, men hos en af naboerne der er nogle grissebasser, men du slipper kun af med dem, ved kraftig rengøring. skadedyrs bekæmperen kan kun lave en kortsigtet løsning, den langsigtede er rengøring til den store guldmedalje.

Bor i almindeligt parcelhus og har haft skægkræ indtil ca. januar i år. De var mange steder i huset - F.eks. Under sofapuder mv. Ikke så tit i køkkenet. Kunne finde måske 5 stykker dagligt, så det var tåleligt.
Og hvordan forsvandt de så? Vi anskaffede en kat. Den spottede dem hver gang, og hapsede dem, og nu ser vi dem aldrig mere de steder de før var 😄
Jeg ved godt det er et gammelt indlæg..
Men måske nogen kan bruge det til noget..
Min datter boede i campus Køge. Hvor hele bygningen - nybyggeri- var fyldt med skægkræ. Hun havde kat, og den var bedøvende ligeglad med dem. 
Jeg købte en spraydåse der hed insekt fri, ikke giftig i synderlig grad, lavet af udtræk fra krysantemum blomster hvis jeg husker rigtigt. 
DET kan de dælme ikke lide. I løbet af 6 timer lå der over 30 døde på gulvet. Og vi havde kun lige sprøjtet en smule langs fodpanelerne. 
Selv fik jeg dem iøvrigt også  ind i mit hus med toiletpapir fra Harald Nyborg.... Samt en anden gang hvor jeg udpakkede et trafikspil i Netto, og vupti der var en i æsken (levende...)
Sprayen hedder Ecostyle Insektfri mod krybende og flyvende insekter indendørs.
Giften er kun aktiv kortvarigt. Max 24 timer så vidt jeg husker.
https://www.harald-nyborg.dk/ecostyle-insektfri-spray-500-ml

Lige til oplysning sølvfisk lever ikke så meget af madrester, men kan også i vid udstrækning leve af papir.
Når man bekæmper dem skal man gøre det med måneders mellemrum. Deres æg overlever giften, og man skl så være der før næste generation er kønsmodne.
Det er lidt svært for æggene kan ligge i månedsvis hvis ikke de rette fugtforhold er til stede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er rigtigt !
Jeg kyler al pap ud med det samme, men det er op ad bakke, hvis de også kommer ind i huset med toiletpapir og køkkenruller..
Jeg opdagede de ( skægkræ) levede i de kanaler som tandspartelen laver under fliser i mit køkken, da jeg fik nyt køkken..
Jeg er lige blevet færdig. Og har besluttet, at jeg vil sprøjte ind under soklen med jævne mellemrum, da fliserne ikke er lagt under skabene.. har forsøgt at forsegle flise kanterne med silikone, men tvivler på det er 100%

De bliver 7 år, er kønsmodne efter 3 år.
De lægger i snit 56 æg om året.
Dvs hvis de lægger 4x56 æg de sidste 4 år af deres usle liv,  så bliver det til 224 stk+ i løbet af år 4 vil 56 skægkræ blive kønsmodne og producere 56 æg hver.. osv...og så går det ligesom lidt hurtigere efter 3- 4 år.. 🙈

Annonce
Ja sådan kan man regne ud for alle dyrearter. Hvis vi lavede samme udregning på solsorte ville vi ikke kunne se solen i løbet af 5 - 10 år Eller for sild f.eks. Så ville der ikke gå mange år før vi kunne gå til Sverige alene hen over sildene.  
Det er slet ikke alle æg der udklækkes hvis ikke forholdene er i orden.
Skal du tætne sprækker så er acryl eller maler fuge det nemmeste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En klumpfisk gyder omkring 300 millioner æg om året. 
ev elmand skrev den 20-02-2026 12:09:39

Ja sådan kan man regne ud for alle dyrearter. Hvis vi lavede samme udregning på solsorte ville vi ikke kunne se solen i løbet af 5 - 10 år Eller for sild f.eks. Så ville der ikke gå mange år før vi kunne gå til Sverige alene hen over sildene.  
Det er slet ikke alle æg der udklækkes hvis ikke forholdene er i orden.
Skal du tætne sprækker så er acryl eller maler fuge det nemmeste. 

I know !... Det værste er de der dræber solsorte.. 🫣

I min nye lejlighed, har jeg tidligere fanget 5 til 13 stk skægkræ i løbet af en aften/nat.
Dvs. i gennemsnit 9 stk hver aften og det giver 3285 stk på et år. 
Næsten lige så mange året efter. 
Dvs. der har boet mindst 6000 stk skægkræ under mit gulv i køkkenet. 
Jeg er glad for at de ikke var kommet op samtidig.
DLG skrev den 21-02-2026 19:52:47

I min nye lejlighed, har jeg tidligere fanget 5 til 13 stk skægkræ i løbet af en aften/nat.
Dvs. i gennemsnit 9 stk hver aften og det giver 3285 stk på et år. 
Næsten lige så mange året efter. 
Dvs. der har boet mindst 6000 stk skægkræ under mit gulv i køkkenet. 
Jeg er glad for at de ikke var kommet op samtidig.

waouw.. det var godtnok mange...  hvordan fangede du dem, med de der limfælder? eller?

Har du fået dem udryddet helt?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også