Sølvfisk og skægkræ

Hej

Vi bor i en andelsforening hvor sølvfisk og skægkræ er et problem. Jeg vil gerne have lukket alle synlige lister og sprækker af. Både i samlingerne og ved listen.

Er der nogen der har forslag til hvordan det gøres bedst? Skal der fuges med almindelig fugemasse eller er der andet der fungerer bedre.

Ved godt vi ikke når til bunds med disse bæster, men kan vi reducere disse i vores lejlighed, så er det fint.

Vi får en skadedyesfirma ud over to til tre gange og efter deres behandling, vil jeg lukke af.
Hej Vi bor i en andelsforening hvor sølvfisk og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De skægkræ limfælder har ikke virket så godt. Jeg har haft sådan en liggende med en slags tablet på midten, omringet af lim, i 1 år og den har kun fanget 2 - 3 stk.  
Jeg fanger dem bare med et stykke køkkenrulle og smider ud i WC.

Jeg har fuget næsten alle sprækker og under fodlister osv. og jeg har svagt lys tændt om aften og natten, så jeg kan se dem. Jeg har også fjernet næsten alle papkasser og er ved at erstatte dem med plastikkasser, ellers pakker jeg papkasser i plastikposer. 
I dag 4 år senere, ser jeg ca. 5 stk om ugen. Jeg støvsuger også hver dag. 

Jeg ser også en ovnfisk en gang imellem - som ligner et skægkræ som har gået til fitness, med tykke ben. 
De er også lidt lysere med sorte striber på tværs, men dem ser jeg meget sjældent og kun enkeltvis og om dagen. Der kom en i går, se billede. Jeg har set dem på væggen på altanen, så de findes også udenfor. 
En insektspray rundt langs alle fodlister i alle rum ca hver anden uge har stort set udryddet dem her. Fik dem ind med en kuffert efter ferie, tog nogle måneder at få stoppet angrebet og nu ser jeg måske en enkelt om året, som regel i nærheden af hundens madskål. Bruger det billigste fra Fleggard, nakker det meste uden fjer der kryber og flyver.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

DLG skrev den 22-02-2026 13:11:06

De skægkræ limfælder har ikke virket så godt. Jeg har haft sådan en liggende med en slags tablet på midten, omringet af lim, i 1 år og den har kun fanget 2 - 3 stk.  
Jeg fanger dem bare med et stykke køkkenrulle og smider ud i WC.

Jeg har fuget næsten alle sprækker og under fodlister osv. og jeg har svagt lys tændt om aften og natten, så jeg kan se dem. Jeg har også fjernet næsten alle papkasser og er ved at erstatte dem med plastikkasser, ellers pakker jeg papkasser i plastikposer. 
I dag 4 år senere, ser jeg ca. 5 stk om ugen. Jeg støvsuger også hver dag. 

Jeg ser også en ovnfisk en gang imellem - som ligner et skægkræ som har gået til fitness, med tykke ben. 
De er også lidt lysere med sorte striber på tværs, men dem ser jeg meget sjældent og kun enkeltvis og om dagen. Der kom en i går, se billede. Jeg har set dem på væggen på altanen, så de findes også udenfor. 

Det kunne være du skulle prøve med gift i stedet? Det er noget udtræk fra krysantemum blomster de tilsyneladende ikke kan lide. De dør ihvertfald af det. Og så sprøjte langs fodpaneler osv med jævne mellemrum 

https://www.harald-nyborg.dk/ecostyle-insektfri-spray-500-ml

Det er billigere i Biltema, indholdet er det samme.( Sikke et langt link 🙈)
https://www.biltema.dk/fritid/haven/skadedyrsbekaempelse-og-insektbekaempelse/insektspray-400-ml-2000063315?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping%20feed&utm_content=free%20google%20shopping%20clicks&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=fritid&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=21221236528&gbraid=0AAAAADib61BLCE8lEgGI6G20F4obAgKIe&gclid=Cj0KCQiA7-rMBhCFARIsAKnLKtAC6Fkirldprsc0mTfoLHgbYC9BdZNDrOjhTIbbkmJqztP9Kcla5Z4aAjY5EALw_wcB

Det der hammer billigt i Fleggaard, 3 stk for 50,-  men det noget andet gift der er i. 

Trinol 810 virker også fint på dem. Et par sprøjt rundt i kanter med en 3-4 måneders mellemrum, og så forsvandt de helt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også