El samleboks

Hej
Jeg laver værksted og er igang med at trække kabler.
Jeg har et kraftkabel 5 x 2.5  som går gennem værkstedet.
Jeg vil opsætte en samle boks og trække et 3x 2.5 videre derfra.
Det vil jeg gøre fordi, jeg ønsker at mine stik omkring arbejdsbordet kan trække mere strøm.
Jeg har trukket en 3x1.5 kabel til alm. Forbrug men det er snart oppe på 50 m og med de sidste stik omkring arbejdsbord er jeg bange for jeg kommer op på over 3000 w hvis jeg forsætter med 1.5 x 3


Kan du tænke det, så kan du lave det
Hej Jeg laver værksted og er igang med at trække... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selektivitet er at det ved en fejl på kablet, vil knalde den sikring der ligger "lige foran", og ikke "den store ude i vejen" f.eks., men at man tilskynder at man ved overbelastning kun får sprunget sikringen i den gruppe der er en overbelastning, og igen ikke en af de større der ligger foran.

Groft skitseret, har du en sikring i "gravstenen" ude på vejen, som beskytter din stikledning ind til hoved tavlen i dit hus, hvor der er en indgangs sikring, som skal beskytte hoved tavlen mod overbelastning og/eller kortslutning i tavlen.
I tavlen har du så alle dine "grupper" til diverse forbrugere, hvor sikringen så skal beskytte mod overbelastning (for mange forbrugere samtidigt) og fejlstrøm (kortslutning-du får skruet en skrue i ledningen der ligger inde i gips-væggen) for den relevante gruppe.
For at holde en fornuftig "selektivitet", så regner man med faktor 1.6 (så vidt jeg husker) i spring på sikringerne, så deres smelte-kurver (her snakker vi gammeldags prop-sikringer) ligger tilpas langt fra hinanden, så det er den sikring der er "tætteste" på (foran) skaden der springer.

I virkeligheden er et typisk setup 35-50A i gravstenen, 25-35A i hovedtavlen, og så alle undergrupperne på 10-16A, men uden nogen sikringer af samme størrelse i samme lednings system hen til en forbruger (gravsten-tavle-(undertavle)-gruppe-(reperations afbryder uden sikring, kun afbryder)-forbruger)

 

Kort fortalt så er selektivitet at der skal et nummer mindre i sikrings størrelse i for hver tavle man kommer frem i installationen, Så det kun er sikring i der første tavle hvor sikring springer. Så går vi ud fra 1,6  Så er 10A selektiv med 16 A i tavlen foran 13A med 21 A og 16 A med 25 A ( 25,6 )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis