El samleboks

Hej
Jeg laver værksted og er igang med at trække kabler.
Jeg har et kraftkabel 5 x 2.5  som går gennem værkstedet.
Jeg vil opsætte en samle boks og trække et 3x 2.5 videre derfra.
Det vil jeg gøre fordi, jeg ønsker at mine stik omkring arbejdsbordet kan trække mere strøm.
Jeg har trukket en 3x1.5 kabel til alm. Forbrug men det er snart oppe på 50 m og med de sidste stik omkring arbejdsbord er jeg bange for jeg kommer op på over 3000 w hvis jeg forsætter med 1.5 x 3


Kan du tænke det, så kan du lave det
Hej Jeg laver værksted og er igang med at trække... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan jeg godt se.
Er det forkert at  sætte en samle
Boks på kraftkablet og trække kabler videre der fra. 

Kan du tænke det, så kan du lave det
Det er ok at fordele ud fra en samledåse, men det kommer ret tit til at ligne gør det selv arbejde. Professionelle foretrække at sløjfe ud fra installationsgenstande der alligevel skal være der, hvis det ellers er muligt.

Søren O
I dine sko ville jeg gå en helt anden vej: En undertavle.

Få lavet en undertavle som det første på dit kabel fra huset, inde i værkstedet, og så kan du fra den undertavle få lavet et hav af stikkontakter, kraftstik belysning, lader gruppe til el-bil etc.

Aht. nemheden for dig selv, så kør dit 5x2.5 til tavlen, og så bruger du 3G2.5 fra tavlen og rundt til alle dine stikkontakter.
3G1.5 kan fint gå til belysningen.

Men netop aht. lige nøjagtig alle disse "tommelfinger regler" og "det ligner noget hjemmefusk der ikke er sikkert" kommentarer, er det man skal have en sagkyndig med ind over, når man laver sådan en el-installation om, som du PT er igang med her.

 

Randolf, kunne du ikke lave en skitse over det rum, du er ved at lave din installation i? På skitsen tegner du, hvor du vil have stikkontakter, afbrydere og belysning. Du er ved at lave noget selvkomponeret installation. Hvis du forudser installation til lader til elbil, skal installationen dimensioneres helt anderledes.

fase
Det bliver ikke selektivt med tilgang og afgang til og fra undertavle med samme kvadrat....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg er taknemelig for jer som gider at skrive, det er god hjælp.
Jeg er ikke intersseret i at lave noget fusk. Så der kommer selvfølgelig en elektrikker og laver installationerne.
Men jeg vil samtidig gerne prøve at holde omkostninger lave, og ser ingen grund til elektrikkerne skal trækker kabler rundt.
Jeg vil lave så meget klar som muligt.
Jeg arbejder i øjeblikket på ideen med en under tavle.


Kan du tænke det, så kan du lave det
Inden du nu begiver dig ud i diverse installationsarbejder, og du vil have en elektriker til at lave installationen, så vil det være en god ide at rådføre dig med ham, inden du begiver i gang med at trække kabler, så der ikke skal laves noget om.


fase
Og bare så du er informeret om det, så er der mange elektrikere/installatører der tager stort set samme pris for at forbinde dit el, som du selv har trukket, som at lave det hele for dig, da de skal bruge tilsvarende eller mere tid på at kontrollerer dit arbejde, end når de "bare" selv trækker kabler m.m.

karl smart skrev den 27-08-2021 17:21:03

Det bliver ikke selektivt med tilgang og afgang til og fra undertavle med samme kvadrat....................

 Samme kvadrat har ikke en bøjet 5-øre med selektivitet at gøre, det har korrekt sikrings valg derimod.


 

Samme kvadrat har ikke en bøjet 5-øre med selektivitet at gøre, det har korrekt sikrings valg derimod.

korrekt ........det ved du og det ved jeg , men en lægmand ved det ikke , og her har vi muligvis et problem .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ja tak for den information.
Måske skulle man have et par elektrikkere ind for at give et tilbud pp opgaven.
Hvad betyder selektivitet

Kan du tænke det, så kan du lave det
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis