Luft/luft varmepumpe til parcelhus?

Jeg havde håbet på at i vores nye (gamle) hus fra 1963 at vi kunne få en luft til vand varmepumpe, så vi kunne få os noget grøn og billig energi (har pt et nyere gasfyr). Dog har vi et ét-strenget anlæg, så ingen vil stå på mål for at det virker hos os.

Vi skal til at installere lut/luft varmepumpe i kælderen (Mitsubishi LN25) og jeg fik derfor den tanke om det egentlig ikke ligesåvel kunne placeres i vores store stue (som også ligger ok tæt på ét sted hvor ude-elementet kan stå)? Evt en større model, så resten af etagen (stuen) også kan varmes op. For mig er en luft/luft varmepumpe meget sommerhus-agtigt og den de gamle har I deres sommerhus suser og "larmer" en del og det er et no-go når den kun kan placeres i en stue.

Men måske disse nyere og dyrere modeller rent faktisk er næsten lydløse også om vinteren når der skal bankes tilpas med varme ud? Hvad er jeres erfaringer? Vi planlægger at få installeret en del solceller,  så derfor er løsningen ret attraktiv. Udfordringen er eventuel indendørs støj. 
Jeg havde håbet på at i vores nye (gamle) hus fra... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BTA Handyman skrev den 25-10-2021 21:43:03

Nu tænker jeg lige lidt højt, med mulighed for at få hug for det. Men har i overvejet et genvex anlæg i huset? Og så montere et luft til luft pumpe på det, så den kan varme alle rum op? Jeg har ingen erfaring med et sådant system, men hørt at det skulle findes, og det er jo til en ret overkommelig pris, plus du får et bedre indeklima. Så ren win win. 

 Jeg har læst på et facebook forum for nybyg, at det bruges på nogen nye huse, de er dog isoleret bedre end BR18 kravene, det vil næppe virke med et gammelt hus. luftudskiftningen er simpelthen for lille, og skruer man op for den er den hørbar i alle rum...

BTA Handyman skrev den 25-10-2021 21:43:03

Nu tænker jeg lige lidt højt, med mulighed for at få hug for det. Men har i overvejet et genvex anlæg i huset? Og så montere et luft til luft pumpe på det, så den kan varme alle rum op? Jeg har ingen erfaring med et sådant system, men hørt at det skulle findes, og det er jo til en ret overkommelig pris, plus du får et bedre indeklima. Så ren win win. 

 Vi har nogle enkeltrums-ventiler i kælderen, men vores tag er ekstremt svært at komme rundt på, så et sådan system er ikke lige så nemt at installere, men det lyder da som en super god idé! Har aldrig hørt om at gøre det sådan før, men det skal jeg da lige undersøge. I det mindste bare til at gøre om nogle års tid.

Pizzabager skrev den 26-10-2021 04:22:10

 Jeg har læst på et facebook forum for nybyg, at det bruges på nogen nye huse, de er dog isoleret bedre end BR18 kravene, det vil næppe virke med et gammelt hus. luftudskiftningen er simpelthen for lille, og skruer man op for den er den hørbar i alle rum...

 Du har sikkert ret, men en luft til luft pumpe alene vil jo heller ikke kunne levere en jævn varme og slet ikke nok varme til hele huset, men denne løsning hvor det er kombineret med genvex, vil varmen jo blive mere jævnt fordelt i rummene og er det blot som supplerende varme så kan gasfyret jo stadig bruges til de dage hvor behovet mere mere varme er der. Dette system kan jo heller ikke lave varmt vand, så der skal jo stadig være et system der kan lave det. 

BTA Handyman skrev den 26-10-2021 17:44:32

 Du har sikkert ret, men en luft til luft pumpe alene vil jo heller ikke kunne levere en jævn varme og slet ikke nok varme til hele huset, men denne løsning hvor det er kombineret med genvex, vil varmen jo blive mere jævnt fordelt i rummene og er det blot som supplerende varme så kan gasfyret jo stadig bruges til de dage hvor behovet mere mere varme er der. Dette system kan jo heller ikke lave varmt vand, så der skal jo stadig være et system der kan lave det. 

Som et supplement til anden varmekilde er det sikkert fint, det kan sikkert varme ligeså meget som en L/L varmepumpe, bare ikke blæse nok luft ind uden at larme, men det er da ikke utænkeligt at det sammen med en anden centralt placeret L/L varmepumpe kan klare sig ganske glimrende..  

Vores L/L varmepumpe varmer huset fint op alene helt ned til frysepunktet, og så koldere hvis man kan leve med de bagerste værelser ikke er helt op i temp, vores problem er jo når man lukker dørene om natten så bliver der koldt derinde når der er -10 udenfor, og det er ikke så smart med små børn som smider dynen konstant.. Hvis de sov med åbne døre, tror jeg snildt vi kunne klare os med den alene, og vores hus er kun et medium isoleret hus på 116 kvm fra 1965..

Pizzabager skrev den 26-10-2021 18:02:10

Som et supplement til anden varmekilde er det sikkert fint, det kan sikkert varme ligeså meget som en L/L varmepumpe, bare ikke blæse nok luft ind uden at larme, men det er da ikke utænkeligt at det sammen med en anden centralt placeret L/L varmepumpe kan klare sig ganske glimrende..  

Vores L/L varmepumpe varmer huset fint op alene helt ned til frysepunktet, og så koldere hvis man kan leve med de bagerste værelser ikke er helt op i temp, vores problem er jo når man lukker dørene om natten så bliver der koldt derinde når der er -10 udenfor, og det er ikke så smart med små børn som smider dynen konstant.. Hvis de sov med åbne døre, tror jeg snildt vi kunne klare os med den alene, og vores hus er kun et medium isoleret hus på 116 kvm fra 1965..

Tusind tak! Jeg tror vi prøver det af. Vi beholder radiatorer i alle rum bortset fra køkken/alrum, hvor varmepumpen, så kan fokusere på at gøre holde dette rum lunt/varmt. Hvad der så kan udnyttes ved at sende varme ud i andre rum, må vi så finde ud af. Tak for hjælpen :)

Annonce
Pizzabager skrev den 26-10-2021 18:02:10

Som et supplement til anden varmekilde er det sikkert fint, det kan sikkert varme ligeså meget som en L/L varmepumpe, bare ikke blæse nok luft ind uden at larme, men det er da ikke utænkeligt at det sammen med en anden centralt placeret L/L varmepumpe kan klare sig ganske glimrende..  

Vores L/L varmepumpe varmer huset fint op alene helt ned til frysepunktet, og så koldere hvis man kan leve med de bagerste værelser ikke er helt op i temp, vores problem er jo når man lukker dørene om natten så bliver der koldt derinde når der er -10 udenfor, og det er ikke så smart med små børn som smider dynen konstant.. Hvis de sov med åbne døre, tror jeg snildt vi kunne klare os med den alene, og vores hus er kun et medium isoleret hus på 116 kvm fra 1965..

 Nu siger du det genvex skulle larme når den blæser en del. Forstår jeg altså ikke helt. Kender nogle der har installeret det, de er ret teknisk kyndige så de valgte at installere det selv, men den helt korrekte indstilling af det, opgav de, de havde nemlig også lidt problemer med luften ikke blev jævnt fordelt og en smule med larm, så de fik en ud for at indstille og optimere det. Nu siger det intet, har hørt det på fuld blæs og man kan simpelthen ikke høre det køre. Og de har fået et helt fantastisk indeklima. Så er uden tvivl også en af de ting vi vil investere i når vi får vores hus om en måned 

BTA Handyman skrev den 27-10-2021 20:24:21

 Nu siger du det genvex skulle larme når den blæser en del. Forstår jeg altså ikke helt. Kender nogle der har installeret det, de er ret teknisk kyndige så de valgte at installere det selv, men den helt korrekte indstilling af det, opgav de, de havde nemlig også lidt problemer med luften ikke blev jævnt fordelt og en smule med larm, så de fik en ud for at indstille og optimere det. Nu siger det intet, har hørt det på fuld blæs og man kan simpelthen ikke høre det køre. Og de har fået et helt fantastisk indeklima. Så er uden tvivl også en af de ting vi vil investere i når vi får vores hus om en måned 

 Jeg siger ikke de larmer, jeg siger at hvis man skulle bruge det som opvarmning skulle der en langt større luftgennemstrømning til, for at kunne holde huset varmt, og den kraftigere luftgennemstrømning ville larme(det ville naturligvis også kræve et kraftigere anlæg) der findes lavenergihuse som kan opvarmes med et "genvex" anlæg, men de er isoleret ud over forskrifterne så de kræver endnu mindre varme. 

Hej.

Mht. Genvex (som er en massebetegnelse for ventilationsanlæg) har neg selv et anlæg fra Øland, som kører upåklageligt på 9. år.
Jeg fik en kammerat til at tegne installationen og jeg udførte den selv. Han kom og indregulerede.  
Jeg har indblæsning og udsugning i alle rum. Det koster lidt mere rør, men gør at flowet kan blive mindre, samtidig med at man ikke får susen ved dørene.
Desuden har jeg lavet to ventiler i de skabe jeg har fra gulv til loft. Nu har vi aldrig tøj der lugter af “klædeskab” mere.

På et tidspunkt pillede jeg lyddæmperne af, i forbindelse med ombygning. Og dér lagde jeg mærke til at man kunne høre anlægget. Ellers er det så godt som lydløst.

Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis