Luft/luft varmepumpe til parcelhus?

Jeg havde håbet på at i vores nye (gamle) hus fra 1963 at vi kunne få en luft til vand varmepumpe, så vi kunne få os noget grøn og billig energi (har pt et nyere gasfyr). Dog har vi et ét-strenget anlæg, så ingen vil stå på mål for at det virker hos os.

Vi skal til at installere lut/luft varmepumpe i kælderen (Mitsubishi LN25) og jeg fik derfor den tanke om det egentlig ikke ligesåvel kunne placeres i vores store stue (som også ligger ok tæt på ét sted hvor ude-elementet kan stå)? Evt en større model, så resten af etagen (stuen) også kan varmes op. For mig er en luft/luft varmepumpe meget sommerhus-agtigt og den de gamle har I deres sommerhus suser og "larmer" en del og det er et no-go når den kun kan placeres i en stue.

Men måske disse nyere og dyrere modeller rent faktisk er næsten lydløse også om vinteren når der skal bankes tilpas med varme ud? Hvad er jeres erfaringer? Vi planlægger at få installeret en del solceller,  så derfor er løsningen ret attraktiv. Udfordringen er eventuel indendørs støj. 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
om vinteren når der skal laves noget varme vil du tydeligt kunne hører den, jeg har en LN35 i vores stue, i starten havde jeg sat den til automatisk, men der kom ikke ret meget varme ud af stuen når den kører med så lav blæser, så jeg måtte sætte den til 2 højeste blæser hastighed for at få varme på det bagerste værelse og køkkenet, og selv der er en tydelig forskel i temperatur, men det kan være jeres hus er mere optimalt indrettet end vores.
Pizzabager skrev den 22-08-2021 15:04:37

om vinteren når der skal laves noget varme vil du tydeligt kunne hører den, jeg har en LN35 i vores stue, i starten havde jeg sat den til automatisk, men der kom ikke ret meget varme ud af stuen når den kører med så lav blæser, så jeg måtte sætte den til 2 højeste blæser hastighed for at få varme på det bagerste værelse og køkkenet, og selv der er en tydelig forskel i temperatur, men det kan være jeres hus er mere optimalt indrettet end vores.

 Tusind tak! God feedback! Tænker du det ville være anderledes hvis behovet primært ville være at opvarme udelukkende stuen + køkken (ca 50kvm)? Vi har radiatorer i de andre rum, så tanken er primært at vi kan fjerne radiatorer (da der kommer nye loft til gulv vinduer) i stuen og have grøn opvarming i husets primære rum

Det helt optimale vil være, hvis du får lavet hele dit central varme anlæg om til et 2-strengs system.
Hvilken varmekilde der så er "mest grøn", kan man altid argumenterer frem og tilbage om, men du har flere muligheder, alt efter din lokation:
  1. vand/vand varmepumpe (jordvarme)
  2. luft/vand varmepumpe, evt. med gas-fyret som back-up til "år hundredes vinter", hvor varmepumpen ikke kan følge med.
  3. luft/luft varmepumpe med én ude del og flere inde dele, så du har varme kilder i flere rum/ender af huset
  4. køre videre på gas, men med 2-strengs systemet vil du opnå en reduceret drift udgift.
  5. Solvarme som supplement
Så det man nok mere skal til at kigge på her, er hvad er jeres "langtids planer" med henblik/hensyn til renoveringen af huset?
  1. Har i planer om at renovere hele hytten, og smide gulvvarme over alt? Det er en luft/vand eller vand/vand (jordvarme) varmepumpe optimale til.
  2. Skal taget skiftes inden for rimelig tid? Og skifter i taget før i sætter solceller på?
  3. Efterisolering af huset? 
    1. Det har meget at sige for hvor stort et varme anlæg i har brug for. Der er stor forskel på om i kan klare jer med 6kW varme eller skal op på 15kW.
    2. Skal der gulvvarme over alt, kommer i også til at skulle efterisolere gulvene
    3. Ved renovering af taget skal i opdatere isoleringen til mindst 200mm, gerne 3-400mm
  4. Nu i tænker på solceller på taget, har i tænkt ny el-installation med i billedet?
    1. Hvad med ekstra installation til opladning af El-bil? Det er ikke et spørgsmål om, men hvornår det bliver aktuelt.



 

Morten Hjort skrev den 22-08-2021 15:24:41

 Tusind tak! God feedback! Tænker du det ville være anderledes hvis behovet primært ville være at opvarme udelukkende stuen + køkken (ca 50kvm)? Vi har radiatorer i de andre rum, så tanken er primært at vi kan fjerne radiatorer (da der kommer nye loft til gulv vinduer) i stuen og have grøn opvarming i husets primære rum

 Hvis køkken stue er som køkken alrum/stue, og varmepumpen sidder derinde, så tror jeg ikke det er noget problem at opvarme med lav blæserhastighed, vores problem er at der går en dør ud af vores stue til resten af huset, og selvom jeg retter luftstrømmen i den retning så er det begrænset hvor meget der rent faktisk kommer ud i gangen, og videre ind på de 3 værelser, køkken og bad. det fungere dog nogenlunde når jeg sætter temp lidt højere i stue, og rimelig med blæser på, hvis det ikke er alt for koldt udenfor..

det store problem for os er nok også at stuen bliver den temperatur varmepumpe er sat til, før de andre værelser er i nærheden af den rigtige temperatur, også skruer varmepumpen jo ned for varmen.

Det gode ved L/L varmepumpe er at man om sommeren også kan køle, det er en luksus man bliver glad for :)
Steensen skrev den 22-08-2021 17:32:32

Det helt optimale vil være, hvis du får lavet hele dit central varme anlæg om til et 2-strengs system.
Hvilken varmekilde der så er "mest grøn", kan man altid argumenterer frem og tilbage om, men du har flere muligheder, alt efter din lokation:
  1. vand/vand varmepumpe (jordvarme)
  2. luft/vand varmepumpe, evt. med gas-fyret som back-up til "år hundredes vinter", hvor varmepumpen ikke kan følge med.
  3. luft/luft varmepumpe med én ude del og flere inde dele, så du har varme kilder i flere rum/ender af huset
  4. køre videre på gas, men med 2-strengs systemet vil du opnå en reduceret drift udgift.
  5. Solvarme som supplement
Så det man nok mere skal til at kigge på her, er hvad er jeres "langtids planer" med henblik/hensyn til renoveringen af huset?
  1. Har i planer om at renovere hele hytten, og smide gulvvarme over alt? Det er en luft/vand eller vand/vand (jordvarme) varmepumpe optimale til.
  2. Skal taget skiftes inden for rimelig tid? Og skifter i taget før i sætter solceller på?
  3. Efterisolering af huset? 
    1. Det har meget at sige for hvor stort et varme anlæg i har brug for. Der er stor forskel på om i kan klare jer med 6kW varme eller skal op på 15kW.
    2. Skal der gulvvarme over alt, kommer i også til at skulle efterisolere gulvene
    3. Ved renovering af taget skal i opdatere isoleringen til mindst 200mm, gerne 3-400mm
  4. Nu i tænker på solceller på taget, har i tænkt ny el-installation med i billedet?
    1. Hvad med ekstra installation til opladning af El-bil? Det er ikke et spørgsmål om, men hvornår det bliver aktuelt.


 Tak for spørgsmålene. Prøver så godt som muligt at besvare herunder.


1: Ifølge en virksomhed var forbi så var dette kun muligt med ét 2-strenget anlæg. At skifte fra 1- til -2-strenget anlæg er som jeg ser det, næsten en umulighed.
2: Dét var tanken hér. Dog med det i mente at den reelt kun behøver at opvarme vores stue og køkken. Resten af huset (kælderen vil også have luft/luft varmepumpe) er fint at det blot er radiatorer. Eventuel indendørs støj er dog min helt store anke, med denne model.
3: Jeg har læst at røret på en luft/luft maksimalt skal være 20m fra udedel til inderdel. Vil det ikke blive et problem at forlænge f.eks 20 min mere (for at placere en ekstra indedørs blæser)?
4: Er det muligt kort at beskrive hvorfor det skulle være billigere med et 2-strengsanlæg? Det er første gang jeg hører at der skulle være en økonomisk forskel (men jeg er ny i dette game, så det virker sandsynligt jeg ikke kender facts).
5: Du tænker solfangere til at opvarme vand? Hvor godt fungerer det om vinteren?

a: Nej, desværre ikke. Det er et dejligt gammelt hus der er i fin stand og udover det økonomiske aspekt, så fungerer de enkelte rum rigtig fint.
b: det nuværende er kun 10 år gammelt, så vi forventer ikke et skifte.
c: Vi hulmursisolerer indenfor kort tid. Taget har pt kun 100-200mm men vi har fået at vide at vores udsædvanlig flade tag ikke kan isoleres oppefra. Så måske vi på sigt vil isolere nedefra, men vi har det ok med at det ikke er helt tæt (så det holdes sundt) sålænge energien er så optimal som det kan være. Men vi bliver helt sikkert klogere til vinter (som er vores første i huset).
e: ikke umiddelbart. Vi skal måske have en ny tavle, men jeg ser ikke at der skulle være et behov for en større ændring.
Annonce
OK, da i ikke har tænkt jer at lave "den helt store omgang", så fjerner det rentabiliteten i både ny el-installation og etablering af 2-strenget vandbåren varme, med mindre i kan gøre det over loftet (fladt tag, så sandsynligvis ikke) eller gennem kælderen.
Årsagen til det kan forbedre din drift økonomi, er at du kan sænke din frembløbs temperatur, og dit retur vand til fyret er helt afkølet i et 2-strengs system.
Med et 1-strengs system lukker typisk 80°C frem og får op mod 60° retur, alt efter hvor lidt/meget forbrug der er af varme i huset. De radiatorer der er først på systemet har nemt ved at følge med, mens dem der ligger længst væk fra fyret og sidst på systemet, de kan få problemer med at levere varme nok i ekstreme vintre.
Med 2-strengs systemet kan du (uden at skifte radiatorer) sænke fremløb til 60° og vil få retur på ned til 15-25° afhængig af rum temperaturen, og hvis du skifter dine radiatorer ud med nyere lav-temperatur modeller, kan du sænke din fremløb helt ned til 40°C, og så vil det begynde at være attraktivt at kunne køre med luft/vand varmepumpe, og endnu mere attraktivt at få etableret et jordvarme anlæg med en vand/vand varmepumpe.

Sol-vandvarmerne de er også brugbare om vinteren, om end de langt fra leverer lige så meget som om sommeren, men de hjælper dog til, især hvis du får gang i 2-strengs system med nye radiatorer og varmepumpe, så din system temperatur er sænket tilsvarende.
Yder mere har du fordel af med 2-streng og en luft/vand eller vand/vand varmepumpe, at du ikke har støjen fra inde delene af varmepumperne, som du har på luft/luft.

Ved luft/luft er de 20 meter fra ude del til inde del af varmepumpe, kan i de fleste tilfælde række til hele huset, hvis udedelen står midt på bygningen, så kan du forsyne en ca. 30-35m lang bygning, alt efter hvor langt ind i bygningen hede fladen skal sidde.

Havde jeg været i dine sko, havde jeg valgt at gå efter at få opgraderet til 2-stregs system via kælder adgangen som første projekt, og hvis finanserne er til det, også installerer en luft/vand varmepumpe, der er over dimensioneret, så jeg var sikker på den kan levere nok varme ved en -25°C vinter.
Er pengene begrænset, så "kun" opgradere centralvarme systemet til 2-strengs med nye radiatorer der ikke kræver så høje temperaturer i første omgang, og tilslutte dem til gas-fyret. Når tiden så er til udskiftning af gas-fyret, finanserne er i orden og/eller solcellerne er kommet på taget, så ville jeg smide luft/vand varmepumpe anlægget til primær varmekilde på.

Som sidste mulighed, hvilken også vil komme op i nærheden af det vandbårne system i pris, tænker jeg at jeg ville gå efter luft/luft varme pumpe anlæg, evt. 2, med én ude del og flere inde dele, og hvis 2, så en ude del i hver ende af bygningen, og så har du op mod 10 inde dele du kan få etableret, det burde kunne levere godt med varme, ved lav blæser hastighed, og begrænset støj-niveau.

 

Hej.

Hvis du vil prøve noget simpelt ift. varmepumpe, kan du sætte din fremløbstemperatur ned til 55 grader og se om du kan holde varmen til vinter. Det er klart den nemmeste måde at finde ud af om du kan klare dig med en vp.
Alternativt kan du beholde rørtrækket, men skifte radiatorer til nye med konvektorer. Der får du væsentligt mere varme udnyttelse.
Jeg har selv en L/L vp som supplement til overgangsperioden, inden jeg skruer op for min luft/vand. Og selvom den sidder dumt ift. resten af huset, er det primært køkken/alrum og stue den varmer op. Værelserne kan klare en lidt lavere temperatur.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformanden skrev den 25-10-2021 20:27:31

Hej.

Hvis du vil prøve noget simpelt ift. varmepumpe, kan du sætte din fremløbstemperatur ned til 55 grader og se om du kan holde varmen til vinter. Det er klart den nemmeste måde at finde ud af om du kan klare dig med en vp.
Alternativt kan du beholde rørtrækket, men skifte radiatorer til nye med konvektorer. Der får du væsentligt mere varme udnyttelse.
Jeg har selv en L/L vp som supplement til overgangsperioden, inden jeg skruer op for min luft/vand. Og selvom den sidder dumt ift. resten af huset, er det primært køkken/alrum og stue den varmer op. Værelserne kan klare en lidt lavere temperatur.

Næstformanden

 God feedback! Hvad er din erfaring med larmen fra varmepumpen når det er køkken/stue/alrum?

Hej.

Jeg hører den ikke længere. Selvom det er et anlæg der efterhånden er oppe på 12-13 år.
De nye vi sælger larmer stort set ikke. De har en større blæser og kan dermed flytte mere luft ved lavere hastighed.
Vi monterer dem ofte i stuer og mødelokaler.
Naturligvis vil man kunne høre dem, hvis der er total stilhed. Men vores hænger lige ved siden af spisebordet. Og det er kun enkelte gæster der tager notits af den.
Mht. varmefordeling er det helt og aldeles husets indretning der er bestemmende for dette. Det siges af kloge hoveder, at temperaturen falder cirka 2 grader gennem hver dør. Så kan du selv regne lidt på det. Der kommer jo ikke fuldt airflow gennem en 70 cm dør.

Men sats på at få opholdsrum varmet op. De andre rum er ofte mindre og kræver derfor ikke så meget fra en radiator.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu tænker jeg lige lidt højt, med mulighed for at få hug for det. Men har i overvejet et genvex anlæg i huset? Og så montere et luft til luft pumpe på det, så den kan varme alle rum op? Jeg har ingen erfaring med et sådant system, men hørt at det skulle findes, og det er jo til en ret overkommelig pris, plus du får et bedre indeklima. Så ren win win. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis