Ventilationsriste i gavl til loftrum.

Skal have monteret 2 runde riste i gavlen, til ventilering af loftrum. Beklædningen er hardieplank og vindpap bagerst. Hvordan laver jeg hullerne i beklædningen uden at ødelægge hardieplanken. Er det et kopbor af en slags der skal bruges? 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fint bruge et kopbor i den rette størrelse og beregnet til det materiale, der skal bores i.

fase
Du kan skubbe risten på plads og give den en strimmel fugemasse på indersiden. Er du sikker på at der er vindpap på gavltrekanten?

fase
Ja der er vindpap, klemlister og plank yderst.

Tænker du, at det er et problem med vindpap i konstruktionen? I forhold til riste? Er det ikke korrekt med vindpap i gavl konstruktionen. Bliver helt urolig nu😬
Annonce
Prøve-selv-mand skrev den 17-08-2021 15:00:16

Tænker du, at det er et problem med vindpap når det er et uopvarmet loftrum? 

 Nej overhovedet ikke.


fase
Pyhh godt. Så er det rigtigt forstået, at jeg skal give det noget fuge silikone mellem røret og vindpap? Kan røret godt holde sig selv bare ved at være monteret til risten? 
Har du købt risten, så du kan se, hvordan den gøres fast? Har du ikke et billede af risten?

fase
Lidt et sidespor, men brug en rist med godt store lameller sådan at slagregn ikke pladrer ind på loftet
Alm rist duer ikke
https://www.biltema.dk/byggeri/vvs/ventilation/ventilationsgitter/ventilationsgitter-studstilslutning-stormhatte-2000040071
Jeg tænkte lige på (og måske nogen af jer, kan gennemskue, om det er en skodidé 🙂?)
Når man nu har en ventileret facade, som det lader til Prøve-selv-mand har..
Kunne man så principielt blot skære et godt stort hul i vindpappet, og derigennem ventilere loftrummet? (Og undlade at skære hul i klimaskærmen (Hardieplank)) Facaden burde jo være ventileret..?? Eller?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis