Ventilationsriste i gavl til loftrum.

Skal have monteret 2 runde riste i gavlen, til ventilering af loftrum. Beklædningen er hardieplank og vindpap bagerst. Hvordan laver jeg hullerne i beklædningen uden at ødelægge hardieplanken. Er det et kopbor af en slags der skal bruges? 
Skal have monteret 2 runde riste i gavlen, til... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyhne1 det var faktisk en god ide. Jeg har jo ventilationsrist/sokkelsikring i bunden, så der kunne være grundlag for god luft gennemstrømning med et stort hul i vindpappet. Jeg afventer lige om nogen afliver din idé inden jeg begynder at skære. 👍😀
Jeg fik ideen forleden, for jeg har nemlig også ventileret facade, dog med Rockpanel, og tænkte det gav mening.. jeg var bare kommet fra det, men dit opslag hjalp lige min hukommelse 🙂du kan jo evt. Starte med at skære det runde hul i vindpappet, der hvor du alligevel skal skære til rørgennemføring.. hvis det suser ind/ud er det nok ikke helt galt😀
Men lad os håbe nogen har indsigten🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja god ide, det sker der da i hvert fald ikke noget ved👍
De riste som der er henvist til giver ikke nogen effekt på tagrums ventilation. De er beregnet til f.eks. udblæsning fra tumbler eller lignende. Der skal meget mere luftgennemgang før det hjælpe noget som helst. Og med de fine gavle ville jeg ikke røre det udvendig. Man bør have udluftning via udhæng i hele husets længde og i begge sider. sammen lagt et par cm sprække i begge sider.
Nu skrives der at det er ok med vindpap i den konstruktion. Det skader heller ikke når man kigger på gavlen alene, Men hvis vindpappet ikke var der, så frem kom der netop den sprække der ønskes. Ved at lave et stort hul i vindpap er du næsten derhenne at vindpap ikke er der, så den ville jeg skære af indefra, HVIS hardi plank er lagt over hinanden uden sprækker så det er vandtæt for regn.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input ev elman. Jeg må lige tænke lidt over tingene. Vil gerne have så meget luft som muligt på loftet. At skabe dette op gennem udhængsbrædderne virker fornuftigt, da jeg slipper for at bore i klimaskærmen samt røre vindpappet. Har selv tit tænkt, at de små ventiler man ser i gavle rundt omkring, dårligt kan give meget luftgennemstrømning i loftrummet. Jeg prøver nok at fjerne et par udhængsbrædder og ser, hvordan det står til med isolering. Der skal jo nok fjernes noget af det. 

OBS. Kan de små ventiler man ser i gavle nogen steder være ment som en trykudligning i tilfælde af orkan osv. Sikkert et idiotisk spørgsmål, men det skal stilles. 
Annonce
Erik er adskillige gange så erfaren som mig her, men jeg byder lige ind🙂
Du skal sikre der er ventilation mellem isolering og din tagbeklædning.
Jeg kan stå i loftrummet, og se lys nede ved tagrenden. Det er lettere, end at se nedefra, synes jeg🙂

Forstår jeg dig korrekt, Erik, som at det giver god mening at bruge den ventilerede facade, på gavlen, til at ventilere op i tagrummet?
Ja, naturligvis forudsat at beklædningen er regntæt 😅


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lyhne1:

Luft mellem tagplader og isolering, tjek ✅ 

Tænker du, at det vil være nemmere at skabe dette oppe fra loftrummet, i stedet for udefra gennem udhænget? Der er jo ikke meget plads deroppe og helt derude. P. T. Er der ingen luft, det er det jeg skal have lavet. På smarteste måde. 
Ventilation i udhænger er det der normalt er bedst. Det kan så blæse igennem huset. Man kan pille udhængs brædder ned, save af den ene og så montere dem igen med måske 0,5 cm afstand. Så holdes fugle ude m.h.t rede bygning. Vil man også holde insekter ude så klipser man et fintmasket net op der hvor sprækken er. Det reducerer luftgennemgang lidt, men så kan man bare øge sprækkerne tilsvarende.
Hvis man laver en slags platform, som nemt kan hænges op i lægter og hvile på gangbro så kan man save det skrå snit med en rocgwool kniv f.eks. Men en gammel takket brødkniv kan også klare det. Kravet er 5 cm afstand fra tag til isolering. Dert tolkes vist som 5 cm til lægter men jeg tager nu den luft med der kan komme op ved bølgerne i tagplader.
Alt det her forudsætter at der er udhæng og at det er bølge tag.
Der kræves også tilsvarende udluftning i kip men hvis du ikke har fugtproblemer nu med skimmel på spær, så vil det andet sikkert hjælpe nok. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt Erik. Tak for den grundige vejledning.

Det er rart med detaljerede forklaringer👍
Mht til denne platform du beskriver, som hænges op i lægter og hviler på gangbro, kan du knytte en ekstra bemærkning hertil. Jeg er lidt usikker på, hvad der præcis menes her, men tror du henviser til en slags spånplade til at kravle/sidde på under arbejdet, korrekt? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis