Gulvvarmeslange eller!!?

Hej derude!

Jeg har, hvad der er en gummi/PEX slange, stikkende ud under betonen fra badeværelse til bryggers, hvor slangen kobles til returen (med returventil) på et-strengsvarmeanlægget. Vi “mistænker” naturligvis det er gulvvarme, men efter et års tid i huset har vi stadig ikke fået det til virke. 

Nu har jeg frakoblet slangen, pustet ind i den og forsøgt mig med ca. 5 m. rensebånd uden der så meget kommer en dråbe vand ud… 

Hvad søren foregår der og kan jeg gøre noget for at få “gang” i skidtet igen!?? Det skal siges at jeg ikke aner hvor den anden ende af slangen er koblet på fremløbet. 

Håber på gode råd!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har helt sikkert ingen forbindelse til varme anlægget, hvis det kan stå sådan uden at der kommer vand ud. Og hvis du har haft det koblet på retur på et et strengs system så må det være lukket i den anden ende, for ellers ville du tabe tryk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det kan du have ret i. Medmindre der sidder en vild prop!? :)

Når nu det så er på returen denne ene slange, hvorfor så ingen varme i? Fra slange til anlægget antager jeg at ventilen skal pege (->) og ikke (<-) eller? 
Farven på slangen tyder på at der er kommet (beskidt) radiatorvand igennem. Måske sidder der en afspærringsventil et sted.

Søren O
Slangen er grå. Farven på vandet var som sådan ganske klart. Taget i betragtning det er radiatorvand

Det har desværre ikke været muligt for mig, at lokalisere en eventuel lukke-/afspærringsventil.

Er der overhovedet mulighed for at få varme igennem? :D
Før du har fundet den anden ende af slangen, kan du intet stille op.
Forsøg dig med en 50m søgefjeder, og se om du kan komme hele vejen igennem slangen. Det er ikke sikkert en 50m er lang nok! Men hvis alle 50m forsvinder ind i slangen, så er det enten en gulvvarme kreds med meget lange slanger, eller også har du en åbning i den anden ende, og skal "på jagt" efter søge fjederen.

Annonce
Er slangen blød? Som en haveslange, eller hård?
Hvor tyk er den?
Hvad er der i nærheden? Den ser jo kort ud, hvad kan den have været sluttet til?
Edit: hvad har du koblet den fra? Og sad den tilsluttet det samme, da i overtog huset?
Måske foto længere fra kan hjælpe?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvilket mysterie!

50 meter søgefjeder… uha den koster da lidt mønt. Det vil jeg gerne undgå og tror det bliver svært, hvis ikke umuligt, at finde den anden ende.

Slangen er ca. 2 cm. i diameter og relativ stiv/hård i det. Et godt stykke fra vandslange blød.

Den har været/er koblet til en Danfoss FJVR retur-ventil med termostat, der efterfølgende er monteret på returrøret - lige inden det rammer fyret.

Jeg har vedhæftet lidt billeder der måske kan hjælpe…
Hmm.. det er da spændende...det ligner da et klart pexrør.  
Hvor stort er rummet den går ind under? Måske det kan give en idé om kredsens længde..
Den anden ende sidder vel formentlig fast i noget. Måske også derfor du ikke kan puste igennem (måske giver nogle meter vand i en slange også bare nok modstand, til at man ikke kan puste det ud? )
Med min begrænsede indsigt, så ville jeg jo tro, at ingen radiatorer fungerer hos dig, hvis det er et et-strenget system du har?måake et foto af varmeanlægget?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det underlige er, at du har kunnet koble den fra, uden at der kom vand ud. Det tyder jo på, at der aldrig har været vand i den. Hvilket er underligt, når man har ofret penge på at forbinde den i den ene ende. Så det mest sandsynlige er vel, at den anden ende også et koblet til et sted, og det er du nødt til at finde. Der må næsten sidde en ventil, som spærrer dér.
Hvis du ser på hvor røret kommer ind i badeværelset, kan du så ikke få en ide om, hvor det kunne komme ud ved at forestille dig, hvordan slangen kunne være lagt? Typisk vil den jo ligge i en spiral eller s-kurver (søg efter gulvvarme mønstre på google).
Men ellers er det måske en mulighed at kontakte tidligere ejer?

Måske jeg alligevel var lidt hurtig på aftrækkeren ift. anlægstypen. Det kan jo i bund og grund ligeså godt være er to-strengs, men på de tegninger jeg har på huset ser det bare ikke sådan ud.

Rummet er at badeværelse på ca. 5 m2. med badekar og bruseniche. Det er således ikke meget gulvvarmeslange forbrug tilbage tænker jeg…

​Der var intet påskrevet om gulvvarme i salgspapirerne og jeg tvivler meget på at tidligere ejer overhovedet har tænkt så langt (belært af erfaring)

Det er fandme mærkeligt altså. Men jeg må jo på jagt efter “den anden ende” :D

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis