Hvad er det billigste elkabel der kan bruges i ikke isoleret garage

Min plan var bare at bruge alm elkabler og så koble det på det alm strømudtag der befinder sig i garagen.
Men efter en tur i det lokale byggecenter blev jeg belært i af det må man ikke bruge. Jeg må godt bruge et "gummi" kabel der dog er meget dyrt med 15kr per meter. Installationskabler på 25 meter er markant billigere, men dem må jeg heller ikke installere.

Så hvor skal jeg købe billige kabler jeg faktisk må installere?

Garagen er som vist, jeg vil bruge 1 eller 2 sensorer afhængigt af om lysstof rørerene skal være på samme eller 2 forskellige kabler

Regner med at bruge disse lysstofrør Nordlux-Works-2x18W Pricerunner

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til fast installation, hvilket det tyder på, skal der bruges installationskabel, 3g 1,5 kvadrat.

At du ikke må installere dem skyldes at du skal være autoriseret, hvilket også gælder for sensore og andet der monteres som en del af den faste installation. kabeltypen er i den forbindelse underordnet.

Man må som "ikke fagperson" montere en lampe med blød tilledning i et dedikeret lampeudtag, såfremt producenten af lampen ikke angiver at installationen kræver autorisation, samt at flere armaturer ikke seriekobles.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-08-2021 21:37:18

Hvis det er til fast installation, hvilket det tyder på, skal der bruges installationskabel, 3g 1,5 kvadrat.

At du ikke må installere dem skyldes at du skal være autoriseret, hvilket også gælder for sensore og andet der monteres som en del af den faste installation. kabeltypen er i den forbindelse underordnet.

Man må som "ikke fagperson" montere en lampe med blød tilledning i et dedikeret lampeudtag, såfremt producenten af lampen ikke angiver at installationen kræver autorisation, samt at flere armaturer ikke seriekobles.

Tak, men som skrevet har jeg 2 alm 230V hun stik med jord og i følge ham i butikken må jeg gerne selv lave det, som om det var en alm lampe jeg sat op indenfor, der var bare begrænsning på ledningstypen

Hvis du har forklaret ekspedienten i byggemarkedet, at du vil bruge dine stikkontakter til at forsyne lamperne, har han ret i, at du ikke må bruge installationskabel.
Men har jeg forstået dig ret, vil du lave en fast installation, hvor du tænder lyset med med sensorer. Antal af kabler afhænger af om begge armaturer skal tænde samtidig eller hver for sig, og om sensorerne skal tænde hver sit armatur, eller begge sensorer skal tænde begge armaturer. Som fast installation skal du bruge installationskabel. Den gulgrønne ledning må kun bruges til jord. Nullen skal være lyseblå. 

fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2021 12:59:57

Hvis du har forklaret ekspedienten i byggemarkedet, at du vil bruge dine stikkontakter til at forsyne lamperne, har han ret i, at du ikke må bruge installationskabel.
Men har jeg forstået dig ret, vil du lave en fast installation, hvor du tænder lyset med med sensorer. Antal af kabler afhænger af om begge armaturer skal tænde samtidig eller hver for sig, og om sensorerne skal tænde hver sit armatur, eller begge sensorer skal tænde begge armaturer. Som fast installation skal du bruge installationskabel. Den gulgrønne ledning må kun bruges til jord. Nullen skal  være lyseblå. 

Jeg vil gerne bare bruge stikkontakterne (De er altid tændt og har ikke en kontakt og sidder oppe under taget), så mangler bare hvilket kabel jeg må bruge, når nu gummikabel er dyrere end installationskabler selvom installationskablerne er billigere

Men bare fordi jeg har en sensor i er det vel ikke en ulovlig installation?
Du vil altså lave en installation med materiel beregnet til fast installation forbundet med almindelig plastik lampeledning. sensor og lysstofarmaturer er begge beregnet til fast installation. Hvis jeg forstår det ret, så vil du sætte en stikprop på ledningen og forsyne fra stikkontakterne.
Lav det nu ordentligt, så det ikke skriger til himlen, at her er lavet en installation af en, der ikke helt havde styr på tingene 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 12-08-2021 16:36:43

Du vil altså lave en installation med materiel beregnet til fast installation forbundet med almindelig plastik lampeledning. sensor og lysstofarmaturer er begge beregnet til fast installation. Hvis jeg forstår det ret, så vil du sætte en stikprop på ledningen og forsyne fra stikkontakterne.
Lav det nu ordentligt, så det ikke skriger til himlen, at her er lavet en installation af en, der ikke helt havde styr på tingene 

Jeg vil jo gerne lave det ordenligt jeg vil bare ikke betale en elektriker 1000 kr for at sætte 3 lamper op. Og eftersom jeg ikke må bruge installationskabel vil jeg gerne finde noget kabel til mindre end 15kr / meter (Ikke indendørs kabel!). 

Bruge f.eks. https://www.jemogfix.dk/stikprop-med-jord-10250v/7110/9048711/ og https://www.jemogfix.dk/gummikabel-3-x-1-0-mm-50-meter/7112/9012375/ men sidstenævnte står der igen jeg ikke må bruge og så synes jeg det bliver svært at "lave det ordenligt"

Hvor står det, at du ikke må bruge https://www.jemogfix.dk/gummikabel-3-x-1-0-mm-50-meter/7112/9012375/
Der står ingen steder, at det skal være gummikabel. For at lave det ordentligt bruger du kabel til fast installation.
Hvorfor vil du ikke bruge indendørs kabel til installationen? Det er da OK til din installation. Køb noget 4X1 mm2 og brug det.

fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2021 19:55:54

Hvor står det, at du ikke må bruge https://www.jemogfix.dk/gummikabel-3-x-1-0-mm-50-meter/7112/9012375/
Der står ingen steder, at det skal være gummikabel. For at lave det ordentligt bruger du kabel til fast installation.
Hvorfor vil du ikke bruge indendørs kabel til installationen? Det er da OK til din installation. Køb noget 4X1 mm2 og brug det.

Nede ved varebeskrivelse er der det her billede indsat https://medieserver.jemogfix.dk//fotoweb/dk/dtl/700//Installation_1.jpg

Men det kan godt være jeg bruger sådan noget alligevel, det virker simpelthen for dumt at skulle bruge et dårligt kabel.

Jeg kan heller ikke helt forstå om jeg misforstår reglerne, for er mit overhovedet en fast installation og er det altid forbudt? 
  1. Jeg vil købe en han stikprop der er isoleret med et kable der er egnet til være udendørs
  2. Trække det kabel til en bevægelses sensor
  3. Trække videre til en led lysstof lampe skruet op i loftet og et kabel videre til lampe nr 2 etc
Er det så fast installation fordi det er spændt fast (Er en indendørs lampe ikke også potentielt stripset fast?) eller betyder fast at det er skjult i en væg eller andet
Du tænker lidt for meget over tingene.. Jo fast installation mener at den er fast? Altså sidder fast.
Mvh.
Mikkel

Her er den korte definition. Du kan finde den juridisk formulerede i bekendtgørelsen 
Der er 2 - 3 måder at bruge strøm på.
Tilledning som er bevægelig ledning fra den faste installation til en "løs" brugs genstand. Det kan være en lampe, et komfur eller køleskab. Det kan tilsluttes i en stikkontakt eller et udtag hvor det samles med den faste installation.
Midlertidig installation. Her bruges også en bevægelig ledning, eventuel en forlænger ledning igennem flere rum. Det må kun bruges kortvarig og skal tages væk efter brug. Skal det bruges i længere tid skal det efterses af en autorisret hver 3. måned.
Fast installation. Det er kabel eller ledning i rør der er forbundet imellem dele der er fastgjort, og kablet fastgøres eller ligger løs på de utilgængelige steder. Her bruges installations kabel,og det må ikke tilsluttes med stiprop.
Så det er helt sikker at din påtænkte installation kommer ind under fast installation og derfor er autorisations krævende arbejde.
Og ja en fastgjort udendørs eller indendørs lampe er fast installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis