Udendørs stikkontakt virker ikke

Hej forum

Vi har en udendørsstikkontakt, som ikke virker. Kan i se om det skyldes at den er i stykker eller om det er fordi den ikke er sat korrekt op?//Nikolaj 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart korrekt monteret om den virker eller ej det skal der måles på. Vi kan ikke se om der spænding i kablet der går til stikkontakten. Den kan være koblet fra inde i huset et eller andet sted.
Super. Mange tak for svaret!
Udover at der er byttet om på fase og nul, så skal du undersøge om den afisolerede del af ledningen er skubbet helt op i klemmerne. Hvis du har noget at måle med, kan du lige måle på det synlige kobber om der spænding på kablet.

fase
Stikkontakten er med sidejord og dermed valgfri placering af fase og nul, med mindre opmærkning angiver andet.
Det ser lidt ud som om, den blå (nul) ikke er skubbet helt i bund. Prøv at rette den ud og skub den ind.
Annonce
Har forsøgt at skubbe alle ledningerne længere op uden held. Forsøgte mig også på at måle om der var spænding med polsøger uden held.
Har fundet ud af hvor ledningerne til den udendørs stikkontakt kommer fra. De kommer fra en indendørs stikkontakt, som virker!
Synes alle ledningerne også her sidder fint i - så hvad pokker kan der være galt?? Har vedhæftet nogle billeder af den indendørs stikkontakt.
Har du afisoleret enderne i den indvendige stikkontakt. Der skal være afisoleret mindst 13 mm.

fase
Det prøver jeg lige at tjekke i aften. Tak for forslaget
Har tjekket den indendørs stikkontakt og alt ser fint ud - men hvis det er rigtigt burde der så ikke være spænding i ledningerne det fører videre ud til den udendørs stikkontakt, som jeg så burde kunne måle med min polsøger?! Kan sgu ikke helt forstå hvor det går galt. 
Jo, der burde være spænding på ledningerne. Prøv at tage den brune ledning til den udvendige stikkontakt ud og mål med din polsøger, om der er spænding på klemmen. Hvis din polsøger er med en skruetrækker for enden, kan du ikke bruge den. Du skal også først kontrollere om ledningerne er afisolerede langt nok 15 mm. Kobberet må lige være synligt ved hullet til klemmen , så kan du også bruge din polsøger   .
Jeg går ud fra, at du har målt, om der er spænding på ledningerne, der går ind i den udvendige stikkontakt.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis