Puch maxi 'S' gider vil fandme ik starte....

Hej LDS,

Jeg har erhververet mig en gammel Puch Maxi (med pedaler), som da jeg købte den, ikke havde 'gnist'. Jeg fik den hjem og kunne konstatere at der manglede et tændrør, et nyt blev købt og sat i og så startede den bare og kørte. Det blev til en del små ture ude på parkeringspladsen imens jeg ordnede div. el dele på den. Efter nogle ture løb den tør for benzin (Set i bakspejlet skulle jeg havde været opmærksom på dette...), og efterfølgende fik jeg hældt nyt benzin i den, men nu kan den ikke starte... Jeg har selv været i gang med div. online søgninger og teste alt hvad jeg kunne få fingrene i (Jeg har aldrig haft knallert før så min viden er begrænset), men jeg kan ikke få mig sporet ind på hvad der kan være galt.

Der der sker hvis man prøver at starte den er at man egentlig godt kan 'holde' den igang imens man giver den gas på pedalerne, men lige så snart man stopper på pedalerne så dør den, altså den kommer aldrig rigtig igang.

Følgende er gjort/kontrolleret:

Nyt benzin i tanken: 2% blanding af benzin 95, og to-takts olie den 'gode' fra brugsen

Tændrør giver gnist  + Hvis jeg afmontere tændrør kan jeg springe en flot 10mm blå gnist

Karburator er blevet skilt ad og den så egentlig ren og fin ud (her kan min manglede viden måske have medført at jeg ikke har set skoven for bare træer? Men umiddelbart var der ikke noget jeg synes så 'mærkeligt ud' af div. skidt og snavs)

Luftfiler er blæst igennem og er ikke stoppet
Udstødning er blæst igennem og er ikke stoppet
Benzin filter er skiftet, benzin slangerne er også skiftet
Brændstof løber fint ud af benzinhanen i tanken i en god stråle
Hvis jeg pumper på den 'lille sort hat' på min karburator så kommer der brændstof ud, hvilket fortæller mig at der er brændstof i karburatoren?
Når man giver et par omgange på pedalerne, og tager tændrøret ud, så er tændrøret 'vådt' (men det har en sort-ish farve som olie, dog er det tyndt? - bemærk dette er et nyt tændrør, ikke mindre end et uge gammelt)
Platinerne bevæger sig, og siden der springer en flot gnist oppe i tændrøret så vil jeg mene at tændingen ikke fejler noget?
Topstykket har været afmonteret og cylinderen fik jeg løsnet for at kikke på stempel og stempelringe, og uden at skille det hele fra hinanden (jeg havde ikke stemplet ude af cylinderen) så synes jeg at stempel og stempel ringe så okay ud.
Hvis jeg afmonteret dækslet på tændingen og drejer svinghjulet rundt, så kan man trækker baghjulet med rundt.

Er der nogle kyndige personer der har nogle forslag til hvordan man kan komme videre med fejlsøgningen?
 
Mange tak på forhånd.  
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når problemet opstod, da den kørte tør for benzin, skyldes det sandsynligvis en stoppet dyse i karburatoren, det kan være svært at få renset karburatoren, karburator, eller bremsespray er en god hjælp.
Har du tjekket at der kommer benzin frem fra tanken, somme tider sidder der et filter på den del af benzinhanen som går op i tanken, det kunne være stoppet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns

Altså den kørte tør som i tanken var tom (havde benzin hanen skruet helt af), og nu hvor den er blevet fyldt op igen kommer der fint benzin ud af tankhanen (løber i en god stråle) så filteret er ikke stoppet :-)

Men hvis jeg skulle rense karburatoren som du foreskriver hvordan skal det gøres? vil du skille karburatoren ad og så spraye den til med bremsespray? 

Vh. 
Ja adskil karburatoren, og kik alle dyserne igennem, skru den ud du kan komme til, og blæs dem igennem med spray, og kik om der er hul igennem.

Som jeg husker det sidder der en nål forenden af gasspjældet, den kan flyttes op/ned for at ændre blandingen benzin/luft, men lad den stå som den er, indtil du har fået gang i den.


Vi prøver igen, i morgen --
Okay, da jeg havde adskilt karburatoren havde jeg faktisk den dyse ud der sidder nede i bunden, og den var ren og pæn (lidt slidt på kanterne), og der var hul igennem.

Er der flere dyser man kan komme til?  

Hvor sidder denne nål henne? jeg har ikke helt tjek på hvad de forskellige dele i karburatoren hedder, så hvis du evt. har et billede ville det være klasse :-)

Nu er det rigtig mange år siden jeg har rodet med Puch maxi, så kan ikke huske det i detaljer, når jeg ikke står med tingene i hånden.
Men kik noget youtube der er en del om emnet.
eks denne her. (ikke din model, men er ret sikker på karburatoren ligner)


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Okay super, Mange tak for nogle gode tips, jeg prøver og gå i krig med karburatoren :-)

Jeg har nu skilt karburatoren ad og blæst alle stumper igennem og der er fint hul igennem det hele, både fra benzin indtaget ned igennem svømmer nålen og op igennem dysen til det større kammer i midten.

Men den gider sku stadig ikke starte 😅
Det er præcis samme symptomer som før, den lyder til at ville starte når man giver den gas på pedalerne, men når man stopper på pedalerne så går den ud med det samme. (Altså den starter ikke)
tændrøret er lidt vådt at noget sort olie lignede halløj hvis jeg prøver og starte den.

Er der nogen som har nogle andre forslag til andre ting jeg kan tjekke? 
Måske er det tændingstidspunktet, der er forkert. Gnisten skal jo komme på det rigtige tidspunkt i forhold til stemplets vandring.
Kan ikke huske indstilling af dette, men mon ikke der er nogle klip på youtube, - ellers er der sikkert andre herinde, som ved det.
Hej djay,
Jeg prøvede og kikke lidt på tændingstidspunket fordi jeg så nogle andre forums hvor det blev foreslået, umiddelbart kunne jeg konstatere at platinerne åbner op når stemplet er i top (cirka) dette blev målt med en skydelærer så det er ikke så præcist, men jeg tænker at hvis tændingen skulle være ‘helt i skoven’ så ville det være mere tydeligt/ længere væk fra når stemplet er i top  :-)
Jeg ved dog ikke hvor følsom sådan en puch er i forhold til tændingstidpunkt før at den ikke kan starte.
Jeg har lille konklusion der bygger på at brændstoffet ikke kommer fra karburatoren ind i cylinderen/topstykket, da jeg har prøvet at holde noget papir foran tændrørshullet som ikke rigtig blev fugtigt af brændstoffet (efter jeg havde trådt rundt i pedalerne), jeg forventede at papiret skulle blive vådt :-) 
Tror den er ret sart, især hvis det er for tidligt.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis