Puch maxi 'S' gider vil fandme ik starte....

Hej LDS,

Jeg har erhververet mig en gammel Puch Maxi (med pedaler), som da jeg købte den, ikke havde 'gnist'. Jeg fik den hjem og kunne konstatere at der manglede et tændrør, et nyt blev købt og sat i og så startede den bare og kørte. Det blev til en del små ture ude på parkeringspladsen imens jeg ordnede div. el dele på den. Efter nogle ture løb den tør for benzin (Set i bakspejlet skulle jeg havde været opmærksom på dette...), og efterfølgende fik jeg hældt nyt benzin i den, men nu kan den ikke starte... Jeg har selv været i gang med div. online søgninger og teste alt hvad jeg kunne få fingrene i (Jeg har aldrig haft knallert før så min viden er begrænset), men jeg kan ikke få mig sporet ind på hvad der kan være galt.

Der der sker hvis man prøver at starte den er at man egentlig godt kan 'holde' den igang imens man giver den gas på pedalerne, men lige så snart man stopper på pedalerne så dør den, altså den kommer aldrig rigtig igang.

Følgende er gjort/kontrolleret:

Nyt benzin i tanken: 2% blanding af benzin 95, og to-takts olie den 'gode' fra brugsen

Tændrør giver gnist  + Hvis jeg afmontere tændrør kan jeg springe en flot 10mm blå gnist

Karburator er blevet skilt ad og den så egentlig ren og fin ud (her kan min manglede viden måske have medført at jeg ikke har set skoven for bare træer? Men umiddelbart var der ikke noget jeg synes så 'mærkeligt ud' af div. skidt og snavs)

Luftfiler er blæst igennem og er ikke stoppet
Udstødning er blæst igennem og er ikke stoppet
Benzin filter er skiftet, benzin slangerne er også skiftet
Brændstof løber fint ud af benzinhanen i tanken i en god stråle
Hvis jeg pumper på den 'lille sort hat' på min karburator så kommer der brændstof ud, hvilket fortæller mig at der er brændstof i karburatoren?
Når man giver et par omgange på pedalerne, og tager tændrøret ud, så er tændrøret 'vådt' (men det har en sort-ish farve som olie, dog er det tyndt? - bemærk dette er et nyt tændrør, ikke mindre end et uge gammelt)
Platinerne bevæger sig, og siden der springer en flot gnist oppe i tændrøret så vil jeg mene at tændingen ikke fejler noget?
Topstykket har været afmonteret og cylinderen fik jeg løsnet for at kikke på stempel og stempelringe, og uden at skille det hele fra hinanden (jeg havde ikke stemplet ude af cylinderen) så synes jeg at stempel og stempel ringe så okay ud.
Hvis jeg afmonteret dækslet på tændingen og drejer svinghjulet rundt, så kan man trækker baghjulet med rundt.

Er der nogle kyndige personer der har nogle forslag til hvordan man kan komme videre med fejlsøgningen?
 
Mange tak på forhånd.  
Hej LDS, Jeg har erhververet mig en gammel Puch... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal tænde 1 mm før stemplet er i top, og det er når platinerne lige begynder at åbne.
Har du prøvet med et nyt tændrør ?
Selv om der er fin gnist på tændrøret kan det godt være defekt, så det ikke kan lave gnist under tryk, og med benzindampe.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns
Det passer okay med at med at platinerne lige begynder at åbne 1 mm før top da jeg målte lidt på den.
Jeg har ikke prøvet med et nyt tændrør da tændrøret er mindre end 2 uger gammelt og den har ikke kørt mere end 1 kilometer med det før den gik ud, tændrøret ser fint ud og har ikke været tabt på gulvet eller andet der kunne give grund til mistanke. Det er forresten et NGK B5HS tændrør (købt i Thansen). Kan tændrør blive dårlige når de har kørt så lidt? 
Prøv at give den lidt benzin direkte igennem tændrørs hullet, hvis den starter et kort øjeblik, er det benzintilførsel der er galt med.
Altså skru tændrøret af, dryp ca. 10-15 dråber benzin ned i cylinderen, på med tændrøret igen og start.
Hej jhb
Jeg prøvede faktisk at gøre det du skriver, fyldte en ‘snaps’ ind i tændrøretshullet, men da jeg så prøvede at starte den så startede den ikke mere i forhold til hvad jeg ellers har beskrevet (jeg kan dog være lidt i tvivl om min ‘snaps’ var for lille, for jeg havde forventet at den ‘snaps’ da i det mindste kunne et eller andet :D)

Hvis tændrøret kun er 2 uger gammelt, og ellers har fungeret fint, er det nok usandsynligt at det er det der er problemet, hvad er elektrodeafstanden på tændrøret?
Hvor meget åbner platinerne, afstanden skal være 0,4 mm


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tænkte det samme, at et så nyt tændrør næsten ikke kal fejle, når det jo nu har virket.
Elektrode afstand er 0.4mm. 
Jeg har ikke lige målt på platinerne, men 0.4mm kunne være rigtigt de åbner sig ikke voldsomt meget fra hinanden :-)
Ville prøve med større elektrodeafstand på tændrøret, prøv med 0.8mm.


Vi prøver igen, i morgen --
Okay det kan jeg prøve, synes bare at have læst at det skulle virke når elektrodeafstanden er mellem 0,4-0,5mm, det skulle da ikke ændrer sig i forhold til tændrøret eller?  
hej alle sammen
Så lykkedes det endelig at få gang i den gamle maxi 😄
Symptomerne har tydet på at problemet skyldes tændrøret, dette kunne jeg dog ikke forstå fordi tændrøret var mindre end en uge gammelt da det stoppede med at virke (det er forresten et NGK B5HS tændrør fra Thansen), det der bragte mig lidt på sporet var at jeg opdagede at min karburator var begyndt at flyde over med benzin (i en stråle) fra overløbshullet, da jeg åbnede min karburator var der hvide aflejringer i bundkaret og min svømmer var meget beskidt, (dette var allerede konstateret da jeg havde haft karburatoren skilt ad og renset tidligere, men jeg tænkte ikke at der kunne være et problem forbundet med dette, men jeg fandt noget info omkring at det kunne godt være et problem) jeg skiftede bundkaret og svømmeren, og så stoppede den med at flyde over 😄
Jeg har så læst på et forum at hvis man drukner tændrøret (Hvilket sker når bundkar huset bliver overfyldt med benzin, så vidt jeg kan forstå) så kan tændrøret godt dø, og det kan også dø i sådan en grad at den virker udenfor topstykket, men ikke inde i topstykket pga. blandt andet trykket. 

P.s mange tak til alle dem som har hjulpet og kommet med gode råd. 😄
Hvis der er nogen der har nogle råd/uddybende forklaring omkring lignende problemstilling med at tændrøret har gnist, men ikke virker inde i topstykket, så er jeg meget interesseret. 😄
Selv om et tændrør kan gnistre i fri luft, er det ikke sikkert det kan under tryk og med benzindampe inde i cylinderen.
Jeg har været ude for det både med en plæneklipper og en påhængsmotor.
Især olieblandet benzin har det med at ødelægge tændrøret hvis det er vådt i længere tid, totaktsolien har en stor indtrængnings evne, og trækker op i tændrørets porcelæn og kortslutter.
Så mit første tiltag er altid nyt tændrør, hvis det er små motorer, der ikke kan starte.
Har man et brugt rør der fungere i en lignende maskine, kan man jo fint prøve med det.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis