Luft til kældergulv

I et rum i kælderen skal der være gæsteværelse og i dag ligger der linoleumsgulv, som dog ikke går helt ud til kanten, som man kan se på billeder herunder. Gulvet (som ligger ovenpå beton) stopper ved bænken og da selve bænken er åben med små lufthuller, formoder jeg at betonen her kan ånde og frigive den fugt der må trække op.

Jeg vil dog gerne renovere rummet og fjerne bænkene så spørgsmålet er så hvad jeg nu skal gøre.
Jeg er blevet anbefalet klinker så fugt kan komme væk, men jeg håber jeg kan finde en anden løsning, som både er varmere for fødderne og også mindre badeværelses-agtig. Kan man ikke ud fra samme princip som det nuværende gulv, ligge f.eks kork-gulv og så have nogle pæne brede lister i siderne hvor fugten kan komme op? Evt noget belægning, så der kan være en form for gennemstrømning under gulvet?
 
Til info skal det siges at det er et hus fra 1963, hvor kælderen er fin og tør (for nu) og jeg forventer at installere varmepumpe til opvarmning samt enkeltrums varmegenvinding (Duka One).

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok starte med at fjerne en del af det nuværende gulv og se hvordan undersiden ser ud. Hvis der virker fugtigt på beton eller linoleum er alt andet end fliser en rimelig dårlig idé.

Hvis der virker tørt ville jeg ikke være nervøs for at lægge et andet gulv 

Ask
AskH. skrev den 24-07-2021 18:38:49

Jeg ville nok starte med at fjerne en del af det nuværende gulv og se hvordan undersiden ser ud. Hvis der virker fugtigt på beton eller linoleum er alt andet end fliser en rimelig dårlig idé.

Hvis der virker tørt ville jeg ikke være nervøs for at lægge et andet gulv 

 Super. Jeg kan se selve betonnen under bænkene som virker helt tør, men jeg har kun bet her en måned, så ved ikke om der er noget sæson der kunne spille ind.

Dvs hvis det er tørt, så bør noget fugtspærring være nok? Kan jeg sagtens hæve gulvet en smule, hvis der skulle være nogle produkter der giver bedre gennemstrømning
Jeg har netop udskiftet et væg-til-væg tæppe i et kælderværelse. Bagsiden af det tæppe der lå der i forvejen (som var slidt og som jeg formoder har ligget der i 5-10 år) var fin og tør - så jeg turde godt lægge et nyt af samme slags. Har dog til sinds at holde godt øje med bagsiden...
Da jeg skrev det end at fjerne noget af gulvet mente jeg det bogstaveligt. Du kan ikke drage konklusioner baseret på den beton under bænkene der hele tiden har været fritlagt.
Du er nød til at fjerne noget linoleum gerne et stykke væk fra bænkene og se hvordan det ser ud.

Det kan sagtens være ligeså tørt men du kan også finde en masse fugt og skimmel. 

Ask
AskH. skrev den 26-07-2021 19:23:36

Da jeg skrev det end at fjerne noget af gulvet mente jeg det bogstaveligt. Du kan ikke drage konklusioner baseret på den beton under bænkene der hele tiden har været fritlagt.
Du er nød til at fjerne noget linoleum gerne et stykke væk fra bænkene og se hvordan det ser ud.

Det kan sagtens være ligeså tørt men du kan også finde en masse fugt og skimmel. 

 Tak for hjælpen! Fjernede dette stykke:


Det er koldt men umiddelbart tørt. Ej heller nogen speciel lugt, så tænker at plamagerne derunder er limen?
Annonce
Altså det er altid svært på billeder. Men jeg tænker ikke der er noget farligt der.

Det er selvfølgelig ikke efter bogen at lægge trægulv eller linoleum i kælderen og du får sikkert en anmærkning i tilstandsrapporten hvis du vil sælge.
Men jeg ville ikke være nervøs for at gøre det giver hvordan du beskriver rummet. 

Ask
Tror ikke det er noget for dig men du får muligheden her 🙃
Jeg har i et kælderrum lagt gulvtæppe i et rum som er baseret til at være uden for.
Dvs det tillader fugt at trænge igennem og kan klare vand. Varmt at gå på også. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

AskH. skrev den 27-07-2021 09:00:13

Altså det er altid svært på billeder. Men jeg tænker ikke der er noget farligt der.

Det er selvfølgelig ikke efter bogen at lægge trægulv eller linoleum i kælderen og du får sikkert en anmærkning i tilstandsrapporten hvis du vil sælge.
Men jeg ville ikke være nervøs for at gøre det giver hvordan du beskriver rummet. 

 Tusind tak. Vi har lige købt, så tænker at det mest realistiske er at det ligger der i 10 års tid inden kælderen skal totalrenoveres. Jeg giver den et skud. Tak for hjælpen!

MLU skrev den 27-07-2021 09:13:07

Tror ikke det er noget for dig men du får muligheden her 🙃
Jeg har i et kælderrum lagt gulvtæppe i et rum som er baseret til at være uden for.
Dvs det tillader fugt at trænge igennem og kan klare vand. Varmt at gå på også. 

 Tæppe var faktisk også min allerførste idé, men alle jeg har snakket med frarådede det, da fugt og svamp nemt kan sætte sig i tæppet henover tid. Jeg giver den et skud med laminaten og så må det pilles op igen hvis det viser sig at være en dårlig løsning.

Nogle bud på noget tynd isolering under laminaten? Eller skal jeg glemme det og blot få lagt en tynd fugtspærremembran direkte mellem beton og laminat?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis