Luft til kældergulv

I et rum i kælderen skal der være gæsteværelse og i dag ligger der linoleumsgulv, som dog ikke går helt ud til kanten, som man kan se på billeder herunder. Gulvet (som ligger ovenpå beton) stopper ved bænken og da selve bænken er åben med små lufthuller, formoder jeg at betonen her kan ånde og frigive den fugt der må trække op.

Jeg vil dog gerne renovere rummet og fjerne bænkene så spørgsmålet er så hvad jeg nu skal gøre.
Jeg er blevet anbefalet klinker så fugt kan komme væk, men jeg håber jeg kan finde en anden løsning, som både er varmere for fødderne og også mindre badeværelses-agtig. Kan man ikke ud fra samme princip som det nuværende gulv, ligge f.eks kork-gulv og så have nogle pæne brede lister i siderne hvor fugten kan komme op? Evt noget belægning, så der kan være en form for gennemstrømning under gulvet?
 
Til info skal det siges at det er et hus fra 1963, hvor kælderen er fin og tør (for nu) og jeg forventer at installere varmepumpe til opvarmning samt enkeltrums varmegenvinding (Duka One).

I et rum i kælderen skal der være gæsteværelse og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Morten Hjort skrev den 27-07-2021 09:26:19

 Tæppe var faktisk også min allerførste idé, men alle jeg har snakket med frarådede det, da fugt og svamp nemt kan sætte sig i tæppet henover tid. Jeg giver den et skud med laminaten og så må det pilles op igen hvis det viser sig at være en dårlig løsning.

 Svarede de då ud fra almindelig gulvtæppe med gummi underlag eller ud fra gulvtæppe som var beregnet til opgaven 🤔? 



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 27-07-2021 23:00:02

 Svarede de då ud fra almindelig gulvtæppe med gummi underlag eller ud fra gulvtæppe som var beregnet til opgaven 🤔? 


 Blot generelt. Har aldrig hørt om et tæppe der er "beregnet til opgaven". Menes der med dette et tæppe uden gummi under?

Jep det er fyldt med små plastik duetter så det bliver lidt hævet fra gulvet så eventuelt vand hurtigt kan fordampe. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Lige et lille bonusspørgsmål; jeg skal have lagt fugtspærre under, men skal jeg også ligge en radonspærre? Tænker jo at det er godt men der er vel risiko for at det lukker af fugt (dvs kommer til at fungere som dampspærre)?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis