El bag indbygningsovn #2

Hej forum
Jeg skrev et indlæg i går, men noget gik galt med min profil, så jeg har oprettet en ny. Derfor spørger jeg lige igen, og prøver at formulere mig lidt mere præcist.
Jeg har købt en ny indbygningsovn, som er dybere end den gamle. Der er derfor ikke længere plads til de to samledåser der sidder der. De måler 30mm i dybden og der er kun plads til 15mm.
En venlig sjæl skrev til mig at jeg kunne forlænge kablerne med nogle krympemuffer og føre kablet til et skab nedenunder til en samledåse der. Det bliver også behandlet i denne tråd: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/91790/s/forlaengelse-af-el-ledninger/pg/4
Jeg vedhæfter et par billeder og som I kan se, så ser det ud til at kablet/kablerne ikke sidder i rør, men bare er muret ind i væggen, så at begynde på at trække nye vil jo være lidt af et sats, da ingen ved hvor de ender.
Det er kun lederne der stikker ud af væggen, så kan jeg bare tage lederne en for en og sætte en krympemuffe på og slutte af med krympeflex?
Jeg ved godt at det er elektrikerarbejde og jeg skal nok få arbejdet godkendt af en elektriker.
På forhånd tak for svar.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du kan se hvor kablet er muret ind. hvis du hugger det ud f væggen så er der vel kabel nok til at sætte dåsen hvor den ikke sidder i vejen. ledningen på ovnen skal bare så være lang nok. Hvad er den anden dåse til og sidder den ose i vejen+

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Velkommen på lds ( selv om du var her kortvarig)
Det er ikke mere sats end du kan åbne den anden dåse og se hvad der er der. Og så hugge lidt i mørtelen i rillerne. Det kommer sikkert ind fra højre og der er derfor 2 kabler i den højre dåse. Det er så denne kabel der skal forlænges og det hele placeres ved siden af hinanden i skabet nedenunder
Når man forlænger kabler skal der bruges pressemuffer til lederne, krympemuffer om hver leder og til slut krympemuffe omkring det hele og 30-50 mm ind over kappen til begge sider.
Du får ikke en elektriker til at godkende det men det tager ikke lang tid at lave så ring hellere efter en elektriker. Der er ret stort forbrug på netop komfur og ovn, så en løs forbindelse kan resultere i brand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kablerne hugges fri i hele længden.
Dåsen til venstre flyttes ind i skabet til venstre. Dåsen til højre flyttes ind til skabet til højre.
Der ligges et nyt stykke kabel mellem dåserne. Så er der ingen samlinger, og det er muligt at koble både ovn og kogeplade fra, uden at skulle tage ovnen ud.
Alternativt, hvis der er plads til dåserne et sted, i samme skab, så kan de jo umiddelbart flyttes med den længde kabel der er fra dåsen og ud til kanten af skabet - igen med et ny stykke kabel mellem dåserne.

(hov, havde ikke set, at der kun går et kabel ind i dåsen til venstre. I så fald giver det ingen mening med et ny kabel mellem dåserne - beklager støjen)
Hvis kablet er sløjfet mellem de to dåser, kan man nøjes med en dåse og forbinde begge brugsgenstande i samme dåse. Flyt dåsen ned eller op i et andet skab.

fase
Af nysgerrighed og som mulig løsning: Må man forsænke samledåserne 20 mm.
Tusse67 skrev den 14-07-2021 17:26:21

Af nysgerrighed og som mulig løsning: Må man forsænke samledåserne 20 mm.

 Nej det er ikke en lovlig løsning, men man kan bruge en indmuringsdåse og dertilhørende indlæg.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis