Skaffe nye bolte till bilens undervogn?

Jeg har brug for hjælp til at finde oem numre eller specs til bolte og skruer til min bil.
Meget gerne også hvor man kan skaffe sig dem. 

Skal skifte forbro og bærerarmen på min golf 4 fra 99 motorkode akl - forventer ikke boltene er noget værd at genbruge ligesom man heller ikke bør (hvis jeg er så heldig at få dem ud i ét stykke). 

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal optrevle de rigtige. Har tegninger med numre på stortset alt, men ikke på forbroen - eller den kan jeg i hvert fald ikke finde.

Mangler også andre bolte omkring som bør erstattes men har kun fundet dem på ebay - de må da sælges lokalt af noget forhandler? 
Jeg har brug for hjælp til at finde oem numre... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er normalt kun strækbolte man ikke kan genbruge, den type der spændes til et moment, og så derefter så drejes et antal grader.
Er der låsemøtringe bør de skiftes, da de ikke låser ret godt ved genbrug. (men man kunne jo give dem loctite)

Splittegningen du linker til, viser alle boltene og deres dimensioner, dog ikke styrkeklasse, men længderne er ikke standard på en del af dem, så dem med special længdemål er ikke til at finde.
 
Du kunne jo også smutte forbi et autohug, og få et lille udvalg, småting plejer ikke at koste alverden, hvis man selv skruer dem af, så er du jo rimelig godt rustet, når du går igang.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-07-2021 10:24:52

Det er normalt kun strækbolte man ikke kan genbruge, den type der spændes til et moment, og så derefter så drejes et antal grader.
Er der låsemøtringe bør de skiftes, da de ikke låser ret godt ved genbrug. (men man kunne jo give dem loctite)

Splittegningen du linker til, viser alle boltene og deres dimensioner, dog ikke styrkeklasse, men længderne er ikke standard på en del af dem, så dem med special længdemål er ikke til at finde.

Syntes nemlig at have læst og hørt nogle af dem er strækbolte - som dog måske kan bruges to gange.
Hvilke det præcis er, aner jeg ikke, men formoder det på tegningen er nr. 4 og nr. 3 - da det også er dem der blive solgt til overpris fra england - og sælges i webshops online i USA.. Selvom de sikkert er let tilgængelig i DK, er det nok indenfor B2B de langes over disken.
Og huggeren er nok ikke det rigtige sted at finde gode nyere bolte   
.. .det rigtig møg snak om bolte, det synes krakilsk. Det korte af det lange er vel at det klart ville være bedst med nye bolte - men hvis de gamle spænder fint går det jo nok med lidt skuresikring på. Ellers - så kommer jeg til a ligge der med bil uden forbro til jeg skaffer de bolte   

Nu skal autodoc så lige levere inden jeg kan kaste mig ud i det - så får lidt tid at rende på må man antage ....Mon ikke jeg finder en kanal at købe ind i et sted inden.
Fik du set dem til bærearmene? https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/1999-203/4/407-407000/

Det fint at købe hos autodoc. Lokale VW kan også hjælpe. Strækbolte bruges kun engang. Du kan typisk se forskel på strækbolte (torque to yield bolts på engelsk) da de er typisk sorte fx her http://i4.photobucket.com/albums/y113/rynmls/101.jpg .Bolten til hjulnav er i hvert fald sådan. Ellers hvis du specificere at de skal monteres med moment + grader, eller at de skal erstattes.

Haynes skulle gerne fortælle dig momenterne på alle bolte? Kunne du ikke finde dem der?

Ellers kan jeg prøve at finde dem i ELSAwin (VW værksteds manual):

Bærearm foran:

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Var det det du skulle bruge til bærearm og forbro? desværre kan jeg kun tage billeder og ikke pdf. Hvis du skal bruge print fra nogle af de links der er beskrevet siger du bare til.

Men en god rustløsner, ild og en lang stang kan du få de fleste bolte af :). Ellers er det godt at have et sæt boltudtrækkere klar som fx https://www.vidaxl.dk/e/vidaxl-boltudtraekkersaet-til-beskadigede-bolte-og-motrikker-i-11-dele-stal-/8718475523154.html?gclid=Cj0KCQjwxJqHBhC4ARIsAChq4atKakpCIw_nd0Ond67iOGJ7crDuUHJGNy7P390ntUXAjZ--9ekcbG8aArKtEALw_wcB
Hvis bolthovedet gir sig

PS: lav en streg med en hvid tusch når du har momentstrammet en bolt, så husker du det. Nogle bolte skal strammes med vægt på bilen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 08-07-2021 21:40:32

Fik du set dem til bærearmene? https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/golf+variant+4motion/golf/1999-203/4/407-407000/
- Ja jeg tror autodoc sender bolte med til montering af bærerarme til forbro, men supporten kunne ikke svare på hvilke bolte der fulgte med, kun at der var dem på billedet ..


Haynes skulle gerne fortælle dig momenterne på alle bolte? Kunne du ikke finde dem der?
Ellers kan jeg prøve at finde dem i ELSAwin (VW værksteds manual)
Kæmpe thumbs up for dine indlæg, ganske informativt   
- Skal være ærlig at sige den haynes manual jeg har i PDF ikke er meget værd at kigge i og finder den generelt ikke særlig hjælpsom til noget endnu - men ved heller hverken om det er den rigtige jeg har fundet eller om jeg forstår den. Er desuden så langt fra bekendt med autoværksteds viden, ja selv gængs og almen værksteds know-how. Den her bil er så absolut en lærings process hvori jeg lærer om biler og reparationer for første gang. Har kørt bil i 22 år men kun selv eget 2 biler og den første havde jeg i knapt et år før jeg i nr.2 skade fik den afmonteret totalt fra vejene   

Har heller ikke før strammet noget efter tilspændingsmomenter, men lige ved sådan noget som forbro og bærerarme på min daglige bil, tror jeg så bestemt jeg prioritere det.

Men kanon gode tegninger og fandt en online udgave af Elsawin - men kan ikke helt finde rundt i det endnu - kan ikke finde tegninger på installering og afmontering af forbroen.
https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&ver=150217&elsalang=en-GB&marke=V&modelljahr_numerisch=1998&mkb=AKL&gkb=DUU&karosserie=1J1&dir=rl&og_id=20&bg_id=17789&rg_id=40&hkap_id=1569 

Bliver dog lidt stresset over den gentagne instruks, i ElsaWin, om at udskifte bolte til ny - ved nogle hvér gang - og andre ved rust eller slid (som alle nok lider af)
Aner simpelthen ikke hvor jeg skal skaffe dem henne.
Mr. FixALot skrev den 10-07-2021 20:11:23

- Ja jeg tror autodoc sender bolte med til montering af bærerarme til forbro, men supporten kunne ikke svare på hvilke bolte der fulgte med, kun at der var dem på billedet ..
Kæmpe thumbs up for dine indlæg, ganske informativt   
- Skal være ærlig at sige den haynes manual jeg har i PDF ikke er meget værd at kigge i og finder den generelt ikke særlig hjælpsom til noget endnu - men ved heller hverken om det er den rigtige jeg har fundet eller om jeg forstår den. Er desuden så langt fra bekendt med autoværksteds viden, ja selv gængs og almen værksteds know-how. Den her bil er så absolut en lærings process hvori jeg lærer om biler og reparationer for første gang. Har kørt bil i 22 år men kun selv eget 2 biler og den første havde jeg i knapt et år før jeg i nr.2 skade fik den afmonteret totalt fra vejene   

Har heller ikke før strammet noget efter tilspændingsmomenter, men lige ved sådan noget som forbro og bærerarme på min daglige bil, tror jeg så bestemt jeg prioritere det.

Men kanon gode tegninger og fandt en online udgave af Elsawin - men kan ikke helt finde rundt i det endnu - kan ikke finde tegninger på installering og afmontering af forbroen.
https://www.kolhosniki.ru/elsaonline&ver=150217&elsalang=en-GB&marke=V&modelljahr_numerisch=1998&mkb=AKL&gkb=DUU&karosserie=1J1&dir=rl&og_id=20&bg_id=17789&rg_id=40&hkap_id=1569 

Bliver dog lidt stresset over den gentagne instruks, i ElsaWin, om at udskifte bolte til ny - ved nogle hvér gang - og andre ved rust eller slid (som alle nok lider af)
Aner simpelthen ikke hvor jeg skal skaffe dem henne.

 Det var så lidt.

Haynes er ikke altid godt til "detaljerede" ting, hvis man kan kalde dette :).

I elsawin finder du det jeg har sendt under Workshop manual > Running gear > Running gear; Axles; Steering; Front and four wheel drive > Front suspension; drive shafts > Repairing front suspension > I - Assembly overview; subframe; anti-roll bar and suspension link

Det tager lidt tid at finde ud af, men du finder ikke en bedre guide på nettet. Alternativ kan du måske finde video på youtube.

Hvis der står at du skal skifte bolte til ny, så gør det, nok fordi det er strækbolte. Partnummeret finder du i ETKA, søg blot på google, ellers ring til den lokale VW - det koster ikke meget (måske 10-30 kr pr bolt). Hvis det kun er ved rust eller slid så gør det ikke, men hvis rusten er meget slem, kan du køre gevindet gennem med en stål børste, og så fx. give det blå/rød loctite, eller kobber/aluminiums fedt afhængig af placering. Jeg vil nok anbefale rød loctite på forbro boltene (nye bolte har dette "smurt" i forvejen), samt på hjulnav og bremseåg. Blå loctite på bærearms dele. Aluminiumsfedt på selve fladerne mellem hjulnav - skive - hjul. Kobberfedt kan du komme på bolthovedet, men ikke nødvendigt.

Mht. tilspændingsmoment, så er det ligetil. Det hjælper med en momentnøgle med vinkeltæller på, som dem fra "Teng Tools" til en fornuftig pris. Ellers kan du lave en streg på bolten, og så kan du se med øjet når du rammer 90 grader eller lignende. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mht. tilspændingsmoment, så er det ligetil. Det hjælper med en momentnøgle med vinkeltæller på, som dem fra "Teng Tools" til en fornuftig pris. Ellers kan du lave en streg på bolten, og så kan du se med øjet når du rammer 90 grader eller lignende.
Der er himmelvid forskel på at spænde med et vist moment og derudover dreje et antal grader. Ved strækbolte spænder du til et vist moment og derefter yderligere et antal grader. Ved almindelige bolte spænder du til et vist moment og ikke videre.

fase
S. Fabrin skrev den 11-07-2021 13:38:29

Mht. tilspændingsmoment, så er det ligetil. Det hjælper med en momentnøgle med vinkeltæller på, som dem fra "Teng Tools" til en fornuftig pris. Ellers kan du lave en streg på bolten, og så kan du se med øjet når du rammer 90 grader eller lignende.
Der er himmelvid forskel på at spænde med et vist moment og derudover dreje et antal grader. Ved strækbolte spænder du til et vist moment og derefter yderligere et antal grader. Ved almindelige bolte spænder du til et vist moment og ikke videre.

Jo. Forstår ikke pointen, Men der står tydeligt i beskrivelsen af reparationen om bolten skal skiftes, og så hvordan den skal spændes. Der står altid først moment og så evt. antal grader. Og der er ikke noget hokuspokus i det.  Dermed kan man se om der er tale om normal bolt eller strækbolt. 

Moment spændes med momentnøgle, men ved strækbolte kan den krævede vinkel spændes med en normal skraldenøgle eller ledhåndtag efterfølgende

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis