Lime på klinker i badeværelse

Ifm bad, skal jeg have monteret en T-liste, i hvid plastik, som afskærmning, på klinkegulv og klinkevæg,

Hvilket materiale/mærke, til at sætte listen fast med, vil i anbefale / kan jeg bruge (lim, silikone ....)?

Det skal selvfølgelig holde, og være vandbestandigt, men også gerne være så let som muligt at få af igen, og gerne så billigt som muligt.

Delspørgsmål:

Hvad gør jeg ved fugerne mellem klinkerne - det er vel ikke så godt med lim / silikone på dem, vel?

På forhånd tak for svar!!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump
Tak for svar RasmusC.

Jeg har selv googlet til den helt store guldmedalje, så jeg kender godt det produkt du henviser til.

Er det et produkt du kan anbefale og er det let at få af igen? Og, kan jeg fylde det ned mellem klinkerne, i fugerne, uden at fugemassen tager skade?
Hej Ciffor,

Jeg kender ikke umiddelbart produktet, men det kan godt være det er svært at få af igen. De plejer at blive hårde de der lim.
Ved nærmere eftertanke tænker jeg at en silikone fuge måske er bedre til formålet. Det er nogenlunde til at få af igen, det, fugerne kan godt tåle silikonen, men det er svært at få dem rengjort bagefter. Måske du kan vælge en silikone der matcher farven på fugerne nogenlunde? 
Nu har jeg læst op på det, og det lader til at være super svært at få limen af igen. Så det vil jeg helst undgå.

Nu har jeg aldrig arbejdet med silikone, er det noget der limer nok til at holde listerne effektivt fast til klinkerne?
Annonce
Jeg forstår ikke 100%, hvad dit projekt går ud på, men jeg kan sige, at silikone ikke hæfter ret godt på plastflader. Du kan øge hæfteevnen ved at slibe plastikken med groft sandpapir, men det er stadig ikke langtidsholdbart. Hvis fliserne er matte i overfladen, så vil det kunne ses, at der har været silikone på dem, når silikonen fjernes. Fugerne mellem fliserne vil du aldrig få renset 100% for silikone, men de kan så kradses ud og laves nye - men det ville også kunne ses. Hvis du bor til leje, så snak med udlejer om at få lavet en permanent løsning, som du kan lade sidde ved fraflyning.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for svar, Kolding75. En del af mit projekt, som er relevant her, er, at hæfte en T-liste (link) fast på mine klinker i badeværelset, for at afskærme mit badeområde, á la den her løsning (link). Jeg var nede i Bauhaus og tale med dem i dag, og de svor højt og helligt, at jeg kunne bruge såkaldt sanitetssilikone til at hæfte listen på klinkerne, og at det var til at få af igen med silikonefjerner, uden synlige efterladenskaber. Er de fulde af løjn eller uvidenhed? En permanent løsning tror jeg bliver for dyr ift. mit budget, desværre.
Det kommer an på overfladen, hvis fliserne er helt glatte/glaserede så er det nemmere at få silikonen af og så tror jeg sagtens du kan få det renset af. Det burde lime nok med sanitetssilikone, når du skal have det af igen kan du nok skære det igennem med en skarp hobbykniv, og bruge silikone rens til resten.

Men hvis det er ru klinker er det sværere, og det gælder selvfølgelig også for fugerne hvor det bliver sværere at få fjernet alt silikonen bagefter.
Mine fliser er glaserede så, så langt så godt. 
Mit bedste råd vil være, at få fat i en tube af den silikone, du har tænkt dig at bruge, og så lægge en klat som rammer både en klinke og en fuge, og så "tvære" det lidt ud, som hvis du trykkede en liste på. Dette skal selvfølgelig gøres på et sted, hvor det ikke kan ses, hvis der sidder lidt tilbage efterfølgende. Lad det hærde helt op (hærdetider står på tuben), og så se hvordan det er at fjerne igen. På den måde er du 100% sikker på, hvilke skader du (måske eller måske ikke) laver.

Hvis du vælger at gå videre med projektet, så bør du ligeledes teste, hvor godt silikonen hæfter til de plastiklister, inden du sætter dem på. Min erfaring er, at silikone hæfter ualmindeligt ringe på nogle typer af plastik, så hellere teste end at ærgre sig bagefter.

Husk at få lukket silikone-tuben rigtigt godt i mellemtiden, ellers står du med en klump hærdet silikone, som er lige til skraldespanden.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis