Slibe en høvl plan

Hej
Jeg har prøvet i et par timer, fordelt på et par dage, at slibe min høvl plan. Den er ca 15 cm lang.
Nr. 60 1/2
Det går ikke så godt.
Jeg har først prøvet med sandpapir korn 80 på borpladen og slibe med høvlen.
Så med en slibesten på bordpladen og slibe med høvlen.
Nu holder jeg høvlen i den ene hånd og sliber med slibesten med den anden hånd og prøver at ramme de høje punkter på høvlens flade.
Jeg har funden den mest lige side af slibesten og bruger den. Den er meget lige, når jeg kigger mod lyset med en stål vinkel på.
Det virker som om høvlen slå sig mere og mere i takt med jeg sliber.
Om det er min håndvarme eller varme pga. slibning, ved jeg ikke, men jeg kan ikke komme ned til de dybeste mærker.
Nu sliber jeg også med em våd slibesten, så der er lidt vand på den hele tiden, så det køler den lidt ned.
Er det mening at man skal slibe høvlen plan når den har opnået " arbejdstemperatur" :-)  ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være utrolig svært at få sådan en metal fod, plan det ender tit med at man får kanter og ender givet for meget.
For mig virket det bedst med fint sandpapir til metal, på en plan overflade, jeg har et granitplan som er den optimale løsning, med mindre kan da også gøre det.
(metal skrabning er også en mulighed, men igen det kræver en helt plan flade, som bruges til at kontrollere efter, søg på "metal scraping" på youtube)

Granitplan
 

Vi prøver igen, i morgen --
Som Je_ns skriver så er det en helt plan flade der skal til.
Det bedste er naturligvis som skrevet en granit sten, men en hærdet glasplade eller et stykke 22 mm mdf kan også bruges.
Jeg har også en granit flise, men dog ikke så fin... min er købt i et flisecenter og er "bare" en gulvflise 35x35cm der er 5-7 mm tyk. Det vigtige er at den er plan og så tung at den ligger fast på bordet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak Jens og PinkHenrik.
Så prøver jeg noget andet.
Jeg har et maskinvaterpas, tror jeg den hedder og jeg vil prøve at bruge det til at slibe på, med finere sandpapir til metal.

Jeg er begyndt på det, fordi på lidt længere sigt vil jeg gerne lime 2 plader sammen, så de skal høvles i 90 grader, som på billedet.
Med det er måske håbløst at starte på det når man ikke har ordentligt grej til det.
Sådan en lang høvl som jeg har set andre bruge, Nr.7 koster fra 1500kr
 

Det er naturligvis godt at have en lige høvl, men de viste riller betyder ikke noget som helst for resultatet. Det er næsten umulig et få de korrekte 90 grader og lige hele vejen med en håndhøvl uanset hvor lige du har den.
Tag en meget lille spån med en overfræser som støtter på en helt lige land. Det bliver i vinkel og lige på den måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Erik skriver, du kan bruge en overfræser det giver et perfekt resultat.
Du kan få en overfræser for under 400kr., hvilket er en helt okay maskine.
Du kan bruge overfræseren til mange forskellige ting.
Annonce
Hvis det blot er for at samle to brædder/plader, kan du spænde de to emner op sammen og høvle begge kanter samtidig. Så vil evt skæve vinkler udligne sig selv og det er ikke så kritisk om det lige bliver 90.0 grader.
kimcarlsen skrev den 26-06-2021 11:24:17

Hvis det blot er for at samle to brædder/plader, kan du spænde de to emner op sammen og høvle begge kanter samtidig. Så vil evt skæve vinkler udligne sig selv og det er ikke så kritisk om det lige bliver 90.0 grader.

 Det  kunne jeg godt tænke mig forklaret nærmere?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 26-06-2021 11:31:59

 Det  kunne jeg godt tænke mig forklaret nærmere?

 groft fortegnet så sådan her, man skal jo så bare vende brædderne rigtigt, ellers fordobles fejlen.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg må indrømme din tegning gir ingen mening for mig. Hvis man tænker at de to plader er sammen og du så høvler dem. Lad os sig en hulning på midten eller lettere bølget hvordan vil du få det til at passe. de er jo bølge ned og op de samme steder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som je_nes skriver er det vinklen vi snakker om. Der skal stadig høvles lige på langs, for at undgå lunker, som er nemmest med en langhøvl. Men spørgsmålet gik på at få en 90 vinkel, som ikke nødvendigvis er nødvendig.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis